Verdensrekord: Det er første gang i verden at noen har sveiset på et rør i drift på dyp som ikke er tilgjengelig for dykkere.
Den spesialbygde sveiseroboten fungerte perfekt under operasjonen.

ÅRETS INGENIØRBRAGD 2012

Verdens dypeste sveis

Statoils verdensrekord er nominert til Ingeniørbragden.

hot tap-løsningen

  • Hot tap-løsningen består enkelt forklart av en stor enhet med en T-kobling og store klammer som festes på røret.
  • Ved hjelp av en spesiell gass og induksjon blir atmosfæren inni koblingen tørket slik at man kan gå inn med en sveisemaskin. Maskinen sveiser på innsiden, og seks sveisesømmer sørger for at koblingen forblir tett.
  • Deretter kan man gå inn med en boremaskin gjennom en ventil og utføre selve hot tap-operasjonen hvor man borer hull inn til det gassførende hovedrøret. Dermed er hot tap-tilkoblingspunktet klart, og man koble til en ny rørledning som transporter gass inn i det opprinnelige hovedrøret.
  • Det er Statoils rørledningmiljø ved Pipeline Repair System-basen i Haugesund som har ledet utviklingsprosjektet. Ved denne basen, som Statoil opererer på vegne av flere rørledningsoperatører i Nordsjøen, har man en mengde spesialutstyr og spisskompetanse for å utføre utbygging, modifikasjon og reparasjon av offshore rørledninger.

Årets ingeniørbragd 2012

  • Ingeniørbragden skal representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem i Norge og være sluttført innen utgangen av året, det vil si 2012.
  • Bragden kan også representere et teknologisk eller kommersielt gjennombrudd for en bedrift, et produkt eller et særdeles vellykket prosjekt i 2012.
  • Vinneren kåres etter avstemming blant Teknisk Ukeblads lesere på nett kombinert med vurderinger fra en fagjury, og juryens tyngde er 2/3.
  • Juryen ledes av NTNU-rektor Torbjørn Digernes. Øvrige medlemmer er ledere for de store bransjeorganisasjonene, Abelia, Energi Norge, Norsk Industri, Norsk olje og gass, BNL, RIF, Sintef og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad.

24. august gjorde Statoil noe ingen andre har gjort tidligere. Selv om det lå flere år med forberedelser og testing bak, satt prosjektleder Kjell E. Apeland på nåler i 20 lange minutter mens den spesialbygde sveiseroboten sveiset fast et grenrør på et gassrør fullt av gass under høyt trykk.

Den såkalte «hot tap»-operasjonen ble utført på 265 meters dyp på Åsgard-feltet.

For at plattformen skal kunne ta imot gass fra den store undervannskompressoren som skal installeres på feltet, var det nødvendig å koble på et T-stykke på hovedgassrøret.

Og ettersom det ikke skal brukes dykkere på over 180 meters dyp, måtte operasjonen gjøres fjernstyrt med en undervannsrobot og sveisemaskin.

Stor oppmerksomhet

Operasjonen har fått oppmerksomhet over hele verden ettersom teknologien åpner mange muligheter for å bygge ut mindre felt på store dyp.

Tidligere måtte man tenke ut på forhånd hvor man skulle ha grenrør. Dette er både kostbart og krevende ettersom man ikke vet hvor man vil ha behov for nye ledninger i fremtiden.

Nå kan man koble seg på hvor man vil på rørledningen. Det gir en helt annen fleksibilitet og store besparelser.

Les også:

Eksploderende glass sparer Statoil for millioner

Industriroboter skal revolusjonere oljebransjen  

Den spesialbygde sveiseroboten fungerte perfekt under operasjonen.

Rørledningsmiljø står bak

Det er Statoils «Pipeline repair systempool» på Killingøy som står bak prestasjonen. Bjørn Kåre Viken, fungerende teknologidirektør i Statoil, mener nominasjonen er fullt fortjent.

– Hot tap-teknologien er et teknologisk gjennombrudd. Det demonstrerte vi til fulle at den er da vi gjennomførte operasjonen på Åsgard-feltet tidligere i år. Det at man kan koble seg til hvor som helst på en rørledning uten å stanse produksjonen, gir oss stor fleksibilitet og store gevinster. Det er en døråpner for å utvikle marginale felt og forlenge levetid på andre felt, sier Viken til Teknisk Ukeblad.

Sammen med Technip og underleverandøren Deep Ocean har Statoil forberedt seg i årevis på det grensesprengende prosjektet på Åsgard-feltet i Norskehavet.

Les mer om Ingeniørbragden her.

Fagkommentaren

Oljedirektoratet mener teknologien bidrar til at mindre ressurser som er avhengig av eksisterende infrastruktur, kan utvikles og produseres på en mer kostnadseffektiv måte.

– Oljedirektoratet vurderer denne teknologien for å være nyttig og lønnsom. Ved at man nå kan gjennomføre slike operasjoner, er det for eksempel mulig å gjøre fremtidige tilknytninger til eksisterende rør, uten å måtte foreta kostbare nedstengninger, tømme og stenge av røret der hvor den nye koplingen skal på. Hot tapping er en svært kostnadseffektiv løsning, som også vil gjøre det lettere for «tredjeparter» å knytte seg til. Oljedirektoratet forventer at teknologien også tas i bruk på andre felt hvor dette er naturlig, sier kommunikasjonsrådgiver Eldbjørg Vaage Melberg til Teknisk Ukeblad.

De andre kandidatene til Ingeniørbragden:

Prox Dynamics' Black Hornet: Norsk UAV brukes i Afghanistan

Umoe Mandals Skjold-klasse: Ser ut som små fiskeskøyter på radaren

Aker Solutions og Statoils gasskompresjon på havbunnen: Flytter grensen for havbunnsproduksjon

Gasscos New Pipeline Management System: Overvåker gassen over 8000 km

Thin Films trykte elektronikk: – Målet er å selge seks milliarder systemkretser