BRUKES AV BRITENE: På kun fem år har PD-100 Black Hornet gått fra prototyp til operativt system. FOTO: Prox Dynamics (Bilde: Prox Dynamics)
SMÅTT: Slik ser hele PRS-pakken ut. Den får plass i ei magasinlomme.
SJEFEN: Petter Muren er gründeren bak Prox Dynamics.

ÅRETS INGENIØRBRAGD 2012

Norsk UAV brukes i Afghanistan

Britiske soldater har tatt i bruk den norske UAV-en Black Hornet.

PROX DYNAMICS

  • Stiftet i desember 2007 av Petter Muren
  • Lager nano-UAV-en PD-100 Black Hornet
  • Serieproduserte PD-100-system nummer 100 ble levert i juni
  • Holder til på Hvalstad i Asker kommune
  • Har rundt 30 ansatte – flertallet er tidligere Tandberg-ansatte
  • Mottok tidligere i år Vebjørn Tandbergs elektronikkpris

Årets ingeniørbragd 2012

  • Ingeniørbragden skal representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem i Norge og være sluttført innen utgangen av året, det vil si 2012.
  • Bragden kan også representere et teknologisk eller kommersielt gjennombrudd for en bedrift, et produkt eller et særdeles vellykket prosjekt i 2012.
  • Vinneren kåres etter avstemming blant Teknisk Ukeblads lesere på nett kombinert med vurderinger fra en fagjury, og juryens tyngde er 2/3.
  • Juryen ledes av NTNU-rektor Torbjørn Digernes. Øvrige medlemmer er ledere for de store bransjeorganisasjonene, Abelia, Energi Norge, Norsk Industri, Norsk olje og gass, BNL, RIF, Sintef og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad.

I fjor høst vant Prox Dynamics AS en kontrakt med det britiske forsvaret om levering av nano-UAV-er (Unmanned aerial vehicle).

Tidligere i år ble de første systemene levert og PD-100 Black Hornet er nå operativ i Afghanistan.

– Jeg kan bekrefte at vi har levert til britene. Men jeg har ikke anledning til å gi ut mer detaljert informasjon enn det, sier Petter Muren, som er direktør i Prox Dynamics.

Den britiske kontrakten har en verdi på inntil 20 millioner pund.

Les også: Flygende spion veier 16 gram

Rask utvikling

Prox Dynamics sysselsetter nå 60 personer internt og eksternt i produksjonen som foregår i Norge.

Det har gått veldig fort fra de første prototypene til serieproduksjon og operativ bruk.

– Vi har lykkes med å samle et team med den beste kompetansen som er å få tak i. Det har vært utgangspunktet for at vi både har utviklet teknologien og klart å omsette dette til et produkt som er brukbart for kundene, sier Muren.

Les også: Her er Norges nye superkanon Her er Kystverkets nye øyne

Konkret interesse

Han sier at det er mye konkret interesse fra flere land, fortrinnsvis Nato-nasjoner.

– Hva er utfordringene nå?

– Først er det å optimalisere produksjonen. Dernest er det å utvikle systemet videre for å oppnå økt ytelse og funksjonalitet på helikopter og software. Kundene vil alltid etterspørre økt ytelse og sensorkapasitet, sier Muren.

Les også: Dette er Norges nye storselger

SMÅTT: Slik ser hele PRS-pakken ut. Den får plass i ei magasinlomme.

Teknologien

Black Hornet er et lite helikopter som klassifiseres som en nano-UAV, altså en ørliten selvflygende farkost som er en del av et PRS-system – personlig rekognosering og overvåking.

Systemet er todelt: en skjerm som veier cirka 700 gram og en beholder som veier 600 gram med plass til to UAV-er og en styringsmekanisme. Hele systemet får plass i en magasinlomme.

Hver UAV veier kun 16 gram med et skrog som er 120 millimeter langt. Den kan være i lufta på under to minutter og kan operere i minst 25 minutter inntil 1000 meter unna i fri sikt og i inntil 15 knops vind.

Den flyr i maksimalt seks knop hastighet med lav lyd og visuell signatur. Tre nesemonterte kameraer med overlappende tilt og 110 grader vidsyn sender levende bilder og stillbilder.

En essensiell del av systemet er den avanserte autopiloten. Kontrolleren gir styreinput til autopiloten, enten med ruteplanlegging eller knappetrykk, og UAV-en må ikke flys som et modellfly.

Det er helt avgjørende at dette fungerer av seg selv i et krevende miljø og etter minimalt med trening.

Autopiloten består av tre gyroer, tre akselerometer, tre elektroniske kompass, trykkhøydemåler, temperatursensor og full GPS og veier samlet under ett gram.

Les også: Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737

Fagkommentaren

– Dette er virkelig en bragd. Så langt vi vet, er det ingen andre systemer i verden som er i nærheten av disse ytelsene med en så liten farkost. Det gir et produkt som er svært nyttig for brukerne, altså soldater, sier forsker Lorns Harald Bakstad ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).

FFI har bidratt med konseptutvikling, altså hvordan PD-100 best kan utnyttes operativt.

– Den beskjedne størrelsen gjør at PD-100 kan operere uten å komme i konflikt med andre ting på bakken eller i lufta. Det er først nå man virkelig har en flygende kikkert. Andre systemer krever masse koordinering før man kan fly, påpeker Bakstad.

De andre kandidatene til Ingeniørbragden:

Umoe Mandals Skjold-klasse: Ser ut som små fiskeskøyter på radaren

Statoils hot-tap-løsning: Verdens dypeste sveis

Aker Solutions og Statoils gasskompresjon på havbunnen: Flytter grensen for havbunnsproduksjon

Gasscos New Pipeline Management System: Overvåker gassen over 8000 km

Thin Films trykte elektronikk: – Målet er å selge seks milliarder systemkretser