En kombinasjon av mindre salg av dieselbiler generelt og økt salg av store biler gir høyere utslipp. Kodiaq er en SUV som gir Skoda økt utslipp.
En kombinasjon av mindre salg av dieselbiler generelt og økt salg av store biler gir høyere utslipp. Kodiaq er en SUV som gir Skoda økt utslipp. (Foto: Skoda Auto 2017)

CO2-utslipp fra biler

Utslippet fra nye biler steg i 2017. Skoda og VW trekker tallene opp

Kun to av de største merkene hadde nedgang.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra de ti største bilmerkene i Europa gikk i snitt opp fra 2016 til 2017, ifølge en rapport fra Jato Dynamics.

Målet for bilprodusentene er at de skal nå et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram per kilometer innen 2021. For de ti største er snittet nå 113,8 gram per kilometer.

Dette er ett gram mer enn i 2016. Utslippet går dermed feil vei hos disse. Og at færre velger dieselbil er en av hovedårsakene til dette.

Ett gram for mye kan gi milliardbøter

Det bør bekymre bilmerkene, ettersom de risikerer enormt store bøter om de ikke klarer å holde seg innenfor kravet etter 2020. De vil da få en bot på 95 euro per gram per bil som selges. 

Disse landene er inkludert

Jato har sett på det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra biler solgt i følgende land:

Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannia,Frankrike, Nederland, Portugal, Hellas, Irland, Kroatia, Italia, Spania, Belgia,  Slovenia, Romania, Østerrike, Ungarn, 
Tsjekkia, Slovakia, Polen, Sveits.

Volkswagen solgte 1,6 millioner biler i Europa i fjor. Om de selger like mange biler i 2021 og ligger ett eneste gram over 95 gram-grensen, vil det bety en bot på 152 millioner euro (1,46 mrd. kr). 

Direktøren for PSA-konsernet, Carlos Tavares, har advart om at slike bøter potensielt kan velte store europeiske bilprodusenter.

10 bilmerker står for over halve bilsalget

Det skal nevnes at snittet for de ti største merkene er 4,3 gram under snittet for hele markedet. Disse ti merkene står for 58 prosent av alt personbilsalget i Europa.

Av volummerkene er det bare Fiat og Toyota som har redusert sitt gjennomsnittlige CO2-utslipp. 

Verst står det til hos Skoda, som økte sitt utslipp med 4,1 gram CO2 per kilometer takket være flere solgte SUV-er.

Best ut kommer Toyota, som reduserte sitt utslipp med 2,7 gram. Merket er det med lavest CO2-utslipp blant de 20 mestselgende i Europa, skriver Jato. Hybridene deres får æren.

Det er i hovedsak endringer i forbrukernes valg som er årsaken til at CO2-utslippet går opp. Folk kjøpte færre dieselbiler i 2017 sammenlinget med 2016, og salget av større biler, som SUV-er, tok seg opp.

Alle merkene med elbil øker

For Volkswagens del ble etterspørselen etter bensinbiler og elektrifiserte biler større. Men større SUV-er og endringer på storselgeren Polo gjør at utslippet i snitt går opp. Det er bilene med snittutslipp på mer enn 110 gram per kilometer som øker sin andel, skriver Jato.

Renault Zoe Bilde: Renault

Renault selger Europas mest populære elbil, Zoe. Men den står bare for tre prosent av salget, så når det selges mer av større modeller med høyt utslipp hjelper det lite.

Nissan Leaf står for en like stor andel av Nissans salg. Men biler som Qashqai og X-Trail selger bra for Nissan, og står sammen for omtrent 30 prosent av salget. 43 prosent av bilene Nissan solgte i 2017 hadde et gjennomsnittlig utslipp på mellom 130 og 160 gram per kilometer.

Å selge mange elbiler er dermed ikke noen garanti for at flåteutslippet i snitt går ned. Volumet må være stort nok.

Premium holder seg stabilt høyt

Til sammenligning har premiummerkene holdt sitt gjennomsnittlige CO2-utslipp stabilt. Jatos tall viser at utslippet fra de ti mest solgte premiummerkene økte med 0,1 gram per kilometer.

Samtidig er premiumbiler CO2-verstinger. Det gjennomsnittlige utslippet fra disse bilene ligger 12,4 gram over utslippet fra de ti mest solgte merkene.

Størst reduksjon hadde Porsche, som reduserte snittet med 8,3 gram. Men det er kanskje ikke så vanskelig å redusere med store tall når utgangspunktet er skyhøyt.

Porsche Panamera som ladbar hybrid. Bilde: Porsche

Det var store reduksjoner fra bensinutgaven av 718 og økt salg av hybridmodellen av Panamera som bidro.

Nest best etter Tesla

Stor reduksjon hadde også Smart, som kuttet utslippet med 5,7 gram. Det skyldes ganske enkelt at etterspørselen etter elbilutgavene av bilene øker.

Totalt sett er Smart det bilmerket i Europa med nest lavest CO2-utslipp i snitt. De slås kun av Tesla, som kun selger nullutslippsbiler. Fra 2020 skal Smart kun selge elbiler.

Tesla kommer for øvrig ikke med ettersom de ikke er blant de ti største premiummerkene i Europa.

Fra produksjon av BMW I3.
Fra produksjon av BMW I3. Foto: BMW

Det skal ellers noteres at BMW har redusert sitt utslipp noe. 1,3 gram ned er ikke stort, og det er ikke først og fremst elbilen i3 som gir reduksjonen. Den æren er det den nye 5-serien og X1 som får. Disse sto for 28 prosent av salget til merket i 2017. Likevel; BMWs elektrifiserte biler sto for 7 prosent av salget i fjor.

Mer enn halvparten av bilene BMW selger har imidlertid et utslipp på mellom 110 og 130 gram CO2 per kilometer. 

Volvo økte utslippet

Blant de som økte utslippet finner vi Volvo. Dieselutgavene av S90 og V90 bidro mest til dette, skriver Jato. I tillegg økte salget av dieselutgaven av XC60.

De ladbare utgavene av de samme modellene bidrar til at økningen ikke ble større. 

Størst var økningen hos Alfa Romeo, som gikk opp seks gram. Det skyldes ifølge Jato nye biler som Giulia og Stelvio.

Mener alle bør bekymre seg

Analytiker Felipe Munoz hos Jato Dynamics sier til Automotive News at alle bilprodusentene bør være bekymret. Det er få tegn til bedring, og 2021-målet nærmer seg raskt.

Det er i all hovedsak reduksjonen i salget av dieselbiler som er årsaken til at resultatet i 2017 ble som det ble.

Det er en utvikling bilprodusentene kan skylde seg selv for, ettersom det var Volkswagens dieseljuks som fikk den ballen til å begynne å rulle. Senere har det spesielt i Tyskland blitt satt fokus på luftforurensing fra dieselbiler. Nå snakkes det om forbud mot bilene.

Alt sammen bidrar til at folk er skeptiske til å kjøpe dieselbiler. En ny tysk undersøkelse viser at bare 6 prosent av tyske bilkunder planlegger å velge dieselbil de neste 12 månedene

Dieselsalget stuper

Munoz sier at det det i hovedsak er dieselmotoren som har sørget for reduksjon i CO2-utslipp de siste ti årene. Når salget av disse faller, og folk velger bensin fremfor elbil eller hybrid, vil det gi en økning.

Hvor reell denne økningen faktisk er, kan imidlertid diskuteres. Tall fra ICCT viser at det i hovedsak har vært avviket mellom oppgitt og faktisk CO2-utslipp som har økt de siste ti årene. Utslippet har i realiteten gått mye mindre ned.

Men det er uansett utslipp oppgitt etter tester bilmerkene måles etter. Den nye WLTP-kjøresyklusen vil kunne gi mer reelle tall, og dermed tvinge frem større reell reduksjon i utslipp.

De fleste av de store bilmerkene har satsinger på elbiler, som vil sørge for at flere slike biler blir tilgjengelige de kommende årene.

  • Les flere artikler om motor.

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)