Tesla Model 3.
Tesla Model 3. (Foto: Marius Valle)

Tesla Model 3

Tesla-ansatte hevder 4 av 10 deler til Model 3 er defekt

Tesla tror det kan bygge på misforståelse.

Svært mange av delene til Tesla Model 3 har behov for reparasjoner før de kan monteres på bilene, ifølge amerikanske CNBC. Påstandene avvises av Tesla.

40 prosent av alle delene som som lages ved eller sendes til Teslas fabrikk i Fremont skal angivelig trenge større justeringer, noe som bidrar til at bilen er forsinket, ifølge en ikke navngitt ingeniør som CNBC hevder jobber hos Tesla. 

Det er ikke helt uvanlig at nye deler kan trenge reparasjoner eller justeringer. Men relativt sett skal dette skje oftere hos Tesla enn hos andre produsenter, hevdes det. 

Men problemer i produksjonen kan vise seg å gjøre det vanskeligere å få produksjonstallene opp på nivået Tesla har forespeilet. En annen Tesla-ansatt sier at utfordringene gjør det vanskelig å oppnå produksjonsmålene.

Model 3 er Teslas første bil som skal produseres i stort volum.
Model 3 er Teslas første bil som skal produseres i stort volum. Bilde: Tesla

Svært mange biler skal også ha behov for reparasjoner før de kan leveres fra fabrikk. For å forsøke å løse problemene har Tesla angivelig tatt inn folk fra sine servicesentre for å hjelpe til å løse problemer og utføre reparasjoner ved fabrikken.

Dette ifølge CNBCs anonyme kilder. Disse skal være nåværende og tidligere Tesla-ansatte.

Avvises

Tesla har på det sterkeste avvist at dette stemmer. De sier til CNBC at de ikke reparerer biler, og at bilene de produserer utsettes for streng kvalitetskontroll.

De foreslår at noen ansatte kan tenkes å blande gjenoppbygging av biler og deler som ikke har bestått kontroller med at de lapper sammen deler og biler med problemer.

Produsenten kan gjenoppbygge brukte deler, slik at de holder høy kvalitet og dermed kan brukes på nytt. Dette skjer ofte når bilprodusenter setter i stand brukte biler, og selger dem med garanti. Slike deler kan også brukes i servicereparasjoner. Dette er ikke unikt for Tesla.

Andre bilprodusenter setter gjerne ut slike jobber, men Tesla gjør dette selv, skriver nettstedet. Tesla argumenterer med at noen ansatte kanskje ikke forstår at det er dette det jobbes med.

Grundig kvalitetskontroll

Ifølge Tesla gjennomgår hver bil som rulles av produksjonslinjen grundige inspeksjoner og kontroller. De fleste mindre justeringer som må gjennomføres når en bil kommer ut av produksjon er små, og løses på minutter, sier de til CNBC.

Tesla Model 3 utstilt i Genève.
Tesla Model 3 utstilt i Genève. Foto: Marius Valle

Tesla avviser også påstander om at nye deler rett fra samlebåndet blir sendt avgårde til et gjenoppbyggingssenter utenfor fabrikken. 

Tesla har ikke klart å holde produksjonstempoet de først forespeilet. Ved årsskiftet produserte Tesla rundt 1000 model 3 i uka. Målet var i utgangspunktet 20.000 biler i desember i fjor. I februar stengte de ned produksjonen av Model 3 i fem dager for å gjøre justeringer i produksjonen.

Produsenten skal nå nærme seg 2500 biler i i uken innen utgangen av denne måneden, og 5000 biler i uken innen slutten av neste kvartal. 

Kritisert tidligere

I en reportasje fra Reuters, har anonyme tidligere Tesla-ansatte hevdet at 90 prosent av bilene Tesla produserer må videre til reparasjoner når de forlater samlebåndet

Tesla sa da at de har uvanlig grundig kvalitetskontroll, men de ønsket ikke å tallfeste hvor mange biler som trenger reparasjoner eller justeringer før de kan sendes fra fabrikken.

Det har de heller ikke ønsket å dele denne gangen, ifølge CNBC.

Tesla har tidligere måtte tåle at kvalieten på Model 3 kritiseres. Ingeniørbedriften Munro & Associates hevder i en rapport at bilen ikke har særlig god byggekvalitet, og at den ser ut til å være bygget i raskeste laget. De beskriver manglene som noe man så på «en Kia fra 90-tallet».

De første Model 3-ene er ventet å bli levert i Norge i 2019.

  • Les flere artikler om elbil. 

Kommentarer (41)

Kommentarer (41)