Nissan Leaf 2.zero er den nye generasjonen av bilen. Den har vanlig litiumionbatteriteknologi.
Nissan Leaf 2.zero er den nye generasjonen av bilen. Den har vanlig litiumionbatteriteknologi. (Foto: Per Erlien Dalløkken)

Faststoffbatterier

Nissan tror neste generasjon elbilbatteri er langt unna massemarkedet

Har større tro på forbedring av dagens teknologi.

Faststoffbatterier er fremtidens elbilbatterier. Og det vil de fortsette å være lenge, skal vi tro Nissan.

Bilprodusentens nestleder for forskning og engineering, Takao Asami, sier ifølge Autonews at han ikke tror faststoffteknologi vil være klar for bred bruk før midten av neste tiår. Altså om omtrent sju år.

Sju år er omtrent en hel produktsyklus i bilindustrien, så en kan se for seg at han tror slike batterier kan være klar når neste generasjon Nissan Leaf eventuelt skal lanseres.

Asami sier at teknologiutviklingen praktisk talt er på nivå null, og at det gjenstår mange hindringer som må passeres før slike batterier kan tas i bruk i elbiler.

Den hellige gral

Faststoffbatterier er på mange måter den hellige gral innen batteriutvikling. De har flere potensielle fordeler. De kan utformes uten flytende elektrolytt, noe som for eksempel kan gjøre at de ikke kan antennes, og at de fungerer i et bredere temperaturspekter.

Den store fordelen er imidlertid at anode og katode kan bestå av stoffer med langt høyere energitetthet. Det er for eksempel teoretisk mulig å ha en anode bestående av rent litiummetall. Det kan gi en celle med langt større kapasitet, forutsatt at også katoden har høy kapasitet til å lagre litiumioner.

Flere bilprodusenter har investert i slik teknologiutvikling, og noen har snakket veldig høyt om det, og da særlig Toyota og Volkswagen. Førstnevnte, som er lovlig sent ute i elbilkappløpet, snakket i fjor høyt om faststoffteknologien de utvikler, og som skal gi en dramatisk rekkeviddeøkning for elbiler.

Flere andre, som Hyundai, og BMW, har også gjort det kjent at de jobber med slik teknologi.

Fra Nissans utstilling på bilmessen i Genève.
Fra Nissans utstilling på bilmessen i Genève. Foto: Marius Valle

Nissan investerer også

Tidligere i år ble det også kjent at Renault-Nissan hadde investert i en faststoffteknologi som har blitt omtalt som «Jesus-batteriet». Tolker vi Asami rett, har han ingen tro på at denne investeringen vil gi frukter med det første.

Han påpeker at faststoffteknologi nå fungerer i laboratoriet, men at det ikke lar seg skalere opp og brukes i elbiler enda. Det trengs flere gjennombrudd før dette kan skje, mener han.

Nissan ser heller ut til å satse på forbedring av dagens litiumionteknologi. 

Rom for forbedring

– Det er fremdeles mye rom for forbedring av den eksisterende teknologien med litiumionbatterier. Vi har ikke nådd den ultimate generasjonen litiumionbatterier enda, sier han ifølge Autonews.

Han legger til at Nissan har mål for omtrent to nye generasjoner av denne batteriteknologien.

Nissan investerer for øvrig fremdeles i første generasjon av sine elbilbatterier, ved at de har åpnet opp for gjenbruk av fungerende battericeller i eldre biler.

I tiden som kommer planlegger de å lansere åtte nye elbiler. Disse skal være lansert innen utgangen av 2022. Trolig uten faststoffbatterier.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (69)

Kommentarer (69)