Mercedes-Benz E 220 D er en dieselbil som ifølge ADAC kan være et godt valg om du tenker på CO2-utslipp.
Mercedes-Benz E 220 D er en dieselbil som ifølge ADAC kan være et godt valg om du tenker på CO2-utslipp. (Foto: Daimler AG - Global Communications)

CO2-utslipp fra personbiler

Rapport: En Tesla X må kjøre mer enn en halv million kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn denne dieselbilen

Ifølge tyske ADAC.

Elbil er det beste valget med tanke på CO2-utslipp, ifølge en rapport fra den tyske bilistorganisasjonen ADAC, gjennomført i samarbeid med Heidelberg-instituttet.

Men det forutsetter at strømmen bilene lades med er fornybar dersom det alltid skal være tilfellet.

En mer reell elektrisitetsmiks tegner et annet bilde. ADACs utregninger peker nemlig på at en dieselbil kan være det beste klimavalget under noen forhold.

Elbil ikke nødvendigvis best for klimaet

Firesylindret Mercedes-Benz dieselmotor.
Firesylindret Mercedes-Benz dieselmotor. Foto: Daimler AG - Global Communications

For ifølge ADAC, som er søsteroganisasjonen til norske NAF, er det nemlig ikke nødvendigvis slik at en elbil alltid er det beste miljøvalget. I alle fall ikke når man skal ha en større personbil og kjøre den i Tyskland.

Rapporten har sett på tre klasser av biler; småbiler, kompaktbiler og større personbiler (kalt «øvre middelklasse»). I alle klassene har de sammenlignet biler med ulike drivlinjer.

De har tatt med CO2-utslipp fra produksjon av bilene, og benyttet tysk elektrisitetsmiks fra 2013 for de ladbare bilene. 2013-tallene er de siste tilgjengelige tallene, skriver ADAC.

De har regnet inn CO2-utslipp fra oljebrønn til hjul (well to wheel-tall). ADAC har tatt utgangspunkt i at bilene har en levetid på 150.000 kilometer.

Elbilen klart best i kompaktklassen

Elbilen Hyundai Ioniq kommer best ut i et livsløpsperspektiv i kompaktklassen.
Elbilen Hyundai Ioniq kommer best ut i et livsløpsperspektiv i kompaktklassen. Foto: Sveinung Uddu Ystad

I kompaktbilklassen kommer elbilen ut som det beste valget. Selv når den bruker tysk strømmiks, som har en viss andel kullkraft blant annet, begynner den å gi et lavere CO2-utslipp etter 45.000 kilometer.

I rent CO2-utslipp står elbilen for 22,5 tonn i levetiden, mens en bensinbil gir 30 tonn. Om elbilen gikk på helt fornybar kraft, hadde utslippet vært kun 10 tonn CO2.

Også i småbilklassen har elbilen fordeler, men den krymper inn, ifølge rapporten. Først etter 58.000 kilometer vil elbilen få et lavere CO2-utslipp enn en hybridbil. Men først etter 111.000 kilometer vil den få et lavere utslipp enn en dieselbil.

BMW i3 kommer godt ut, forutsatt at den kjøres 150.000 kilometer.
BMW i3 kommer godt ut, forutsatt at den kjøres 150.000 kilometer. Foto: Ståle Frydenlund

Ifølge ADAC er uansett en elbil i livsløpperspektiv et bedre valg med tanke på CO2-utslipp for småbiler og kompaktbiler.

De uttrykker imidlertid skepsis til hvorvidt småbiler vil kjøre stort lenger enn 50.000 kilometer, da de tror slike biler først og fremst vil bli brukt som bybiler.

Store biler best på diesel

Klimabil?: Mercedes E 220 D er ifølge ADACs rapport et bedre valg med tanke på CO2-utslipp enn en Tesla Model X. Dette ifølge en livsløpsanalyse.
Klimabil?: Mercedes E 220 D er ifølge ADACs rapport et bedre valg med tanke på CO2-utslipp enn en Tesla Model X. Dette ifølge en livsløpsanalyse. Foto: Daimler AG - Global Communications

Når det gjelder store personbiler, eller «øvre middelklasse», som det kalles, blir regnestykket et ganske annet.

For skal vi tro ADAC vil en elbil måtte gå 580.000 kilometer på tysk 2013-strømmiks før den gir et lavere CO2-utslipp enn en tilsvarende bil med dieselmotor.

Til sammenligning er tallet 116.000 kilomneter mot bensinbilen, og 130.000 kilometer mot en ladbar hybrid.

Årsaken til at elbilen kommer så dårlig ut mot diesel er det høye CO2-utslippet under batteriproduksjon.

Tesla Model X.
Elbilen i kategorien store biler var en Tesla Model X. Foto: Marius Valle

Dette er imidlertid bare et eksempel. ADAC skriver at ingen drivlinje jevnt over har en bedre klimabalanse enn de andre. Dette er et eksempel på et tilfelle hvor elbilen vil komme dårligere ut, heter det.

Livsløpanalyse

Når man snakker om drivlinjer må man ta hensyn til alle ledd; det være seg produksjonen av bilen, batteriet eller produksjon av kraft til batterilading. ADAC har sett på hele livsløpet.

Utslippstall for produksjon av ulike biler er hentet fra Heidelberg-instituttet for energi- og miljøforskning. Disse tallene er CO2-ekvivalenter, som vil si at andre påvirkningen fra andre klimagasser er «regnet om» til CO2.

De har sett på CO2-utslipp fra produksjon og resirkulering, alt klimagassutslipp under produksjon av drivstoff og elektrisitet, og direkte CO2-utslipp under bruk. Utslippstallene som er brukt er ADACs egne målinger, og altså ikke bilprodusentenes tall.

De har sammenlignet spesifikke biler mot hverandre, så det vil nødvendigvis være forskjell på bilene som er sammenlignet.

Biler med brenselceller er ikke tatt med, ettersom Heidelberg-instituttet ikke hadde tall for slike, skriver ADAC.

Disse bilene ble sammenlignet:
Småbiler

Diesel: Mazda 2 Skyactiv-D 105
Bensin: Mitsubishi Space Star 1.2 CT
Hybrid: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
Elbil: BMW i3 (94 Ah)

Kompaktbiler

Diesel: Mazda 3 Skyactiv-D 105 Sports-Life
Bensin: Volkswagen Golf 1.5 TSI ACT BMT
CNG: Mercedes B 200 c 7G DCT
LPG: Dacia Logan MCV TCe 90 LPG
Hybrid: Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive
Ladbar hybrid: Toyota Prius 1.8 PHEV
Elbil: Hyundai Ioniq Electric Style

I alle klassene er det bilene med minst forbruk ifølge ADACs egne tester som er valgt ut. Altså har ikke en spesielt dieselsnål bil blitt satt opp mot en elbil med spesielt høyt forbruk, skriver de.

De tar forbehold om at rapporten ikke er altomfattende.

En analyse av CO2-utslipp vil for eksempel ikke ta hensyn til utslipp av annen forurensing som for eksempel NOx.

Store personbiler

Diesel: Mercedes E 220 d 9G-Tronic
Bensin: Mercedes E 400 Coupé Edition 1 4matic 9G-tronic
Ladbar hybrid: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Geartronic
Elbil: Tesla Model X 100D

NOx vil bidra til svært alvorlig forurensing av luften i byer.

Ikke mulig å være generell

Det viktigste funnet er imidlertid at det ikke er mulig å si generelt hvilken drivlinje som har den beste CO2-balansen, skriver ADAC.

Dette endrer seg ifølge rapporten jo større fornybarandelen i kraftmiksen blir. Derfor har ADAC også sett på hvordan elbilene kommer ut dersom de kjøres på utelukkende fornybar energi. I et slikt scenario er det ingen tilfeller hvor elbilen ikke kommer best ut.

ADAC skriver at alle som ikke avfeier klimaendringer som en kinesisk plan for å gjøre USA mindre konkurransedyktig bør være opptatt av å jobbe mot utvikling av klimavennlige drivlinjer. Organisasjonen mener imidlertid at det er viktig at dette gjøres teknologinøytralt.

Altså ser de ikke for seg at det er en god idé å gi for eksempel elbiler fordeler andre teknologier ikke får.

  •  Les flere saker om elbil.

Kommentarer (182)

Kommentarer (182)