Det pågår arbeider i land rett ved der fregatten KNM Helge Ingstad ligger. En gravemaskin legger på plass sprengmatter oppå fjellet og det er trukket gule tau ut til akterenden av havaristen som så vidt stikker opp av vannet.Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Det pågår arbeider i land rett ved der fregatten KNM Helge Ingstad ligger. En gravemaskin legger på plass sprengmatter oppå fjellet og det er trukket gule tau ut til akterenden av havaristen som så vidt stikker opp av vannet.Foto: Tore Meek / NTB scanpix (Foto: Tore Meek/NTB Scanpix)

Tømme KNM Helge Ingstad

Usikkert om Helge Ingstad kan tømmes helt for drivstoff

Forsvaret estimerer at det var 385 kubikkmeter drivstoff om bord på lørdag.

I løpet av helgen har Forsvaret tømt havaristen Helge Ingstad for drivstoff.

De beregnet lørdag at det var en rest på 385 kubikkmeter drivstoff i tankene. Mandag melder Forsvaret at det er tømt totalt 150 kubikkmeter. 

Det er usikkert om de klarer å få ut alt drivstoffet fra skipet. 

– Det er vanskelig å si om det er mulig å debunkre helt. Hvorfor det er usikkert, har en teknisk begrunnelse som jeg ikke kan svare på. Det er en viss kompleksitet i hvordan tankene er bygget opp, sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Teknisk Ukeblad.

Hun påpeker at de skal tømme så mye som mulig av drivstoffet for å minimere miljøkonsekvensene. 

Drivstoffet i tankene blir erstattet med sjøvann for å sikre at fartøyet holder seg så stabilt som mulig. Det er usikkert hvordan vannet kommer til å flyte mellom tankene når fartøyet heves, ifølge Herland.

Tømmingen skjer ved at dykkere borer to hull i tankene, plasserer ventiler og kobler til slanger. Det skapes undertrykk i tanken. Gjennom den nederste ventilen pumpes det inn vann mens den lettere marine dieselen går ut gjennom den øverste ventilen, opp gjennom slangen, og ned i en oljetanker som ligger ved siden av dykkerskipet.

BOA Management har fått oppdraget med berging av fregatten. De har leid inn Subsea Partner og fartøyet MS Risøy  til å tømme drivstoffet. Subsea Partner har hatt flere slike oppdrag for Kystverket. 

Vann tyngre enn bunkers

Drivstofftankene i fregatten er koblet sammen av overflowrør som har betydning for ballastering og ventilering mellom tankene. Det er noe av årsaken til at tømmingen tar tid, ifølge Hans Petter Laahne Mortensholm i Beredskapsavdelingen i Kystverket.

– Hvis det blir for mye drivstoff i en av tankene, går det over i en av de andre. Det gjør at man ikke kan pumpe ut drivstoffet med for høy hastighet, for da vil man få denne overflowen når man erstatter drivstoffet med sjøvann, sier Mortensholm. 

Å erstatte drivstoffet med vann bidrar også til å gjøre skipet tyngre.

– Det andre som har vært en utfordring et at sjøvann veier mer enn bunkers, og fartøyet ligger i en utsatt posisjon der man ikke vil ha ytterligere vekt i det, sier Mortensholm.

Flere usikkerhetsmomenter

Etter at fartøyet er tømt for drivstoff skal hevingen etter planen starte. Samtidig som tømmingen av drivstofftankene har pågått, har dykkere forberedt festene til kjettingen som skal brukes under hevingen. 

Det er planlagt strekking av en wire under fartøyet. Wiren skal dra kjettingen som skal løfte fartøyet. I tillegg er det montert flere sensorer på fartøyet for å måle bevegelser. 

– Vi overvåker stabiliteten kontinuerlig. Før skipet heves må vi også være sikker på at kjettingene er festet slik at man ikke ødelegger det som er om bord, sier Herland. 

Fartøyet har det siste døgnet hatt mindre bevegelser. Det ble innført stopp i dykkeoperasjoner klokken 1700 søndag ettermiddag på grunn av endringen i krengevinkelen på fartøyet, melder Forsvaret.

Marinefartøy kolliderte med fritidsbåt

Søndag ettermiddag kolliderte marinefartøyet KNM Olav Trygvason med en fritidsbåt i nærheten av hvor Helge Ingstad ligger. 

– En kollisjon mellom to fartøy. To personer har vært i sjøen, men er brakt i land. Blir tilsett av helsepersonell. Det ene fartøyet er en 15–16 fots plastbåt, mens det andre er et større fartøy. Alle personene er gjort rede for, tvitret Vest politidistrikt like etter klokka 17.

Marinefartøyet drev med vakthold rundt Helge Ingstad da ulykken skjedde. To personer kle lettere skadd under kollisjonen, ifølge NTB.

Nærmer seg tre uker

Det var natt til torsdag 8. november at fregatten Helge Ingstad kolliderte med tankskipet TS Sola i Hjeltefjord nord for Sotra. Alle 137 om bord på fregatten ble berget ut. 

TU oppdaterer saken fortløpende.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)