Den japanske bilgiganten har som uttalt målsetting å bygge verdens sikreste autonome kjøretøy. I 2015 startet de opp Toyota Research Institute (TRI), hvor avdelingen Advanced Development fokuserer på å utvikle programvare for selvkjørende biler. Nå har TRI presentert den nye P4-plattformen sin for autonome kjøretøy, og neste år skal den få ildprøven sin på offentlig vei i Japan.
![Troll A-plattformen](https://images.gfx.no/130x87/2719/2719195/Credit%2520-%2520oyvind%2520Grava%25CC%258As%2520and%2520Even%2520Kleppa%2520-%2520Copyright%2520-%2520Equinor%2520-%2520Troll%2520A%2520with%2520new%2520Troll%2520phase%25203%2520module%2520August%25202020%2520-%25203110966.jpg)
Equinor: Investerer 12 mrd. på Troll-feltet
Folk kan teste nivå 4 neste år
Fra juli til september neste år kommer innbyggere og besøkende i Tokyo til å få tilbud om kjøreturer i selvkjørende biler med en autonomi på nivå 4 etter SAE-skalaen. Men de som har lyst til å oppleve P4-plattformen, må melde sin interesse. Deretter blir deltakerne valgt ut av Toyota.
Autonomi på nivå 4 innebærer at kjøretøyet kan håndtere all kjøring uten menneskelig innblanding, men de triller innenfor et avgrenset område. Til dette formålet har Toyota valgt Odaiba-distriktet. Det er et variert og komplisert miljø hvor trafikken er intensiv – ofte med kødannelser. Og i tillegg til dette har man fotgjengere.
– Med utfordringen om å klare å kjøre autonomt i Odaiba, har vi lagt listen høyt. Dette medfører at vi på kort tid må øke kapasiteten på teknikken vår, sier visedirektør Gill Pratt fra TRI i en pressemelding.
Tester nå på offentlig vei
Dagens lovgivning krever at kjøretøyet har en sikkerhetssjåfør bak rattet. Testbilen tar utgangspunkt i femte generasjons Lexus LS. Den ble vist fram ved årets utgave av Consumer Electronics Show i Las Vegas. Med invitasjonen til publikum om å prøvekjøre bilene i Odaiba, vil Toyota også demonstrere konseptet sitt om «mobilitet som tjeneste».
TRI har gjennomført tester av P4-plattformen på en avstengt bana i Michigan i USA. Der har man forsøkt å gjenskape de mest krevende aspektene fra trafikkinfrastrukturen i Odaiba-distriktet, slik at bilene skal kunne mestre alle tenkelige scenarioer autonomt. Ytterligere tester av P4-programvaren pågår nå på offentlig vei i Odaiba samt i Ann Arbod Michigan og Los Altos i California.
![Anders H. Hansen (t.v.) i Sintef og Jens Petter Wold i Nofima tester FragoPro i en jordbærtunnel ved NMBU på Ås.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843552/Skjermbilde%25202024-06-06%2520kl.%252010.44.53%25E2%2580%25AFam.png)
Med denne sensoren kan Thorvald plukke bare de beste bærene