Elbil

Tesla Model Y mot Model 3: Så mye mer energi bruker storebror

Litt mer enn WLTP-rekkevidden skulle tilsi.

Tesla Model Y bruker mer energi enn Model 3, men hvor mye? Vi tester.
Tesla Model Y bruker mer energi enn Model 3, men hvor mye? Vi tester. Foto: Eirik Helland Urke
27. aug. 2021 - 19:00

Tesla Model Y er allerede den mest registrerte bilen i august, til tross for at leveringene startet i månedens siste uke. 

Vi har fått kjøre bilen noen timer og dannet oss et førsteinntrykk som du kan lese om her.  På prøveturen tok vi også med oss en 2021-utgave av lillebroren Tesla Model 3. De to modellene deler svært mange av de samme komponentene (Tesla har tidligere sagt rundt 70 prosent). Interiøret på Model Y er også kliss likt med årets hittil mest registrerte bil. 

Så hvor mye mer energi krever storebror? 

Rundt 19 prosent, ifølge våre beregninger (les om forskjellene på bilene lengre ned). Her er forbrukskurvene for Model Y og Model 3, samt en prosentangivelse over hvordan merforbruket på Model Y utviklet seg gjennom turen:

Vi ser at Model Y brukte mellom 19 og 21 prosent mer enn Model 3 på turen, og at merforbruket endte på 19 prosent. 

Chun-Deng Wang brukte offisielle norske overvåkingsdata for å sammenligne forholdene rundt oppdrettsanlegg i ulike deler av landet. Bildet er fra Sjona på Helgelandskysten.
Les også:

Fiskeoppdrett gjør minst skade på havbunnen i nord

Større og tyngre

Begge bilene skal ha samme dragkoeffisient (cd-verdi) på 0,23. Model Y er imidlertid større. Det kan være forklaringen på hvorfor dataene tilsier at forskjellene i forbruket øker med høyere fart. Som kjent øker luftmotstanden med farta, dermed vil forskjellene bli mindre dersom gjennomsnittsfarten er lavere.

Bilene vi kjørte

  • Vi kjørte en Model 3 med 580 kilometers oppgitt WLTP-rekkevidde (altså en 2021-modell, men ikke den aller siste utgaven).
  • Model Y har 507 kilometers WLTP-rekkevidde
  • Model Y veier alene 1981 kilo, mens Model 3 har en egenvekt på 1844 kilo - altså veier Model Y 137 kilo mer enn Model 3.
  • Model Y er 18 cm høyere (tilsvarende 12,5 prosent høyere) enn Model 3
  • Model Y er syv cm bredere (tilsvarende snaue fire prosent bredere) uten speil enn Model 3.
  • Med speil er Model Y fire cm bredere enn lillebror (tilsvarende to prosent bredere).
  • Disse tallene gir til større luftmotstand og høyere forbruk. Y er også seks centimeter (en drøy prosent) lengre enn Model 3. 

Vi hadde ikke med oss særlig med bagasje på veien, men bilens egenvekt pluss vekten av fører i begge bilene tilsier at Model Y veide omtrent 150 kilo mer enn Model 3. Det har nok også sitt å si for økningen i forbruket.

En annen forskjell var felgene på 18 tommer på Model 3 og 20 tommer på Model Y. Større felger gir høyere forbruk. 18 tommer er standard på Model 3, mens Y kommer som standard med 19 tommer. Forskjellene ved standard konfigurasjon vil dermed være noe mindre.

Litt større forskjeller enn hva WLTP-rekkevidden tilsier

Tesla oppgir ikke batteristørrelse på sine modeller. Gitt at begge bilene har et 75 kWh utnyttbart batteri, kommer du 441 kilometer med Model Y og 525 kilometer med Model 3, gitt vårt snittforbruk.

Model 3 kommer altså rundt 19 prosent lenge på samme batteristørrelse, gitt vårt snittforbruk. Det er litt mer enn hva WLTP-angivelsene tilsier på bilene vi testet – som tilser at Model 3 skal gå drøye 14 prosent lengre enn Model Y.

Nå skal det understrekes at Model Y og Model 3 oppfører seg forskjellig på veien. Begge er kjappe, men Model 3s føles mer som en sportsbil med konstant kontakt med bakken.

I Model Y sitter du adskillig høyere. Den oppleves litt tregere og med noe mer krenging, men kjører likevel fletta av de fleste biler i samme klasse. Les mer om førsteinntrykket vårt av Tesla Model Y her.

Tesla Model Y og Model 3 side om side på kaia i Oslo. Foto:  Eirik Helland Urke
Tesla Model Y og Model 3 side om side på kaia i Oslo. Foto:  Eirik Helland Urke
TOMTER/ KNAPSTAD 20250528
Områ er sorteringanlegg for plast. De tar imot, sorterer og videresender plast til pruduksjon av plastprodukter.
Bånd som transporterer plasten gjennom fabrikken på sin sorteringsferd.
Les også:

Sorteringsanlegg åpner i dag: Et av verdens mest teknologisk avanserte

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.