Det sveitsiske jernbaneverket velger norsk teknologi for å spare baneenergi. (Bilde: Alexander Egger)

ERESS

Sveits velger norsk jernbaneteknologi

Som det sjette landet i Europa har Sveits nå valgt å ta i bruk det norske systemet Eress, for å spare strøm på jernbanenettet.

– Ved å nå ha et sjette samarbeidsland er vi kommet ett skritt nærmere målet om å bli standardløsningen for Europa, sier direktør for Eress, Dyre Martin Gulbandsen.

Korrekt energimåling

Jernbaneverket i Norge tok initiativ til å starte opp European Rail Energy Settlement System, Eress. Det er en non profit-organisasjon som samarbeider om bedre energiøkonomi på jernbanen.

– Systemet gir korrekt måling av strømforbruk i tog ved at det gjør det mulig å styre og fakturere akkurat den energien hvert tog i systemet bruker, forklarer Gulbrandsen.

Sveits blir den sjette partneren, i tillegg til Norge, Sverige, Danmark, Belgia og Finland.

Les også: Nå kan du se hvor ofte ditt tog er forsinket

Betaler for faktisk forbruk

Tidligere måtte alle togselskap dele likt på regningen, uansett hvor mye strøm hvert togsett brukte.

Nå er det montert målere om bord, som sender fortløpende data om forbruk til en sentral.

– Dermed betaler selskapet for det faktiske forbruket i hvert togsett, ikke for et snittforbruk, forklarer Gulbrandsen.

Les også: Dette kan bli de nye togsettene til Flytoget

20 prosent sparing

Gulbrandsen viser til gode resultater etter at systemet ble innført i Norge.

– Data fra NSB viser at de iverksatte tiltak da systemet ble innført som gjorde at de reduserte forbruket med omlag 20 prosent, sier han.

Gulbransen mener systemet gir et godt insentiv til togeierne.

– Da alle selskapene betalte en snittpris var det ingen insentiver til å spare på strømmen. Nå kan togeierne selv gå inn og se på dataene forstå sin egen energibruk, optimalisere bruken og dermed spare penger. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger så langt, sier han.

Les også: Derfor stopper måker og gratisaviser metroen i København  

Høye ambisjoner

Ambisjonen til Jernbaneverket er et partnerskap blant alle jernbaneverkene i Europa.

– Det finnes ikke liknende system andre steder. Vi håper derfor at enda flere ser fordelene ved å ha et system som motiverer til lavere energiforbruk, sier Gulbrandsen.

Han legger til at flere andre land tester den Norske løsningen for øyeblikket.

– Både Østerrike og Nederland prøver ut systemet nå. Vi håper vi om kort tid vil ha enda flere land med på laget.

Les også:

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Tungvektere vil realisere Hyperloop

Slik kan norsk transport se ut i 2040