Veibygging

Strid om fartsgrensen: – Formidabelt mye å spare på 90 km/t framfor 110 km/t

Ekstrakostnaden for å bygge og drifte en firefelts motorvei med 110-sone kontra en smal firefelts med 90-sone ligger på 50 til 100 millioner per kilometer, mener tidligere NTNU-professor Harald Norem. – Ikke bevist at 90-fartsgrense er noe særlig billigere, sier Høyre-politiker Liv Kari Eskeland.

Tidligere NTNU-professor Harald Norem mener man bør prioritere 90-fartsgrense både på fire- og to/trefeltsvei. Illustrasjonen viser E16 Bjørum–Skaret mot Sollihøgda i Bærum, som er planlagt for fire felt med fartsgrense 100-110 km/t.
Tidligere NTNU-professor Harald Norem mener man bør prioritere 90-fartsgrense både på fire- og to/trefeltsvei. Illustrasjonen viser E16 Bjørum–Skaret mot Sollihøgda i Bærum, som er planlagt for fire felt med fartsgrense 100-110 km/t. (Illustrasjon: Cowi/Rambøll)

Ekstrakostnaden for å bygge og drifte en firefelts motorvei med 110-sone kontra en smal firefelts med 90-sone ligger på 50 til 100 millioner per kilometer, mener tidligere NTNU-professor Harald Norem. – Ikke bevist at 90-fartsgrense er noe særlig billigere, sier Høyre-politiker Liv Kari Eskeland.

Det ble en del oppstandelse da Erling Sande, Senterparti-politiker og leder for Transportkomiteen på Stortinget, tok til orde for å redusere ambisjonene for nye samferdselsprosjekter sist uke.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå