Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger. Myndighetene satte krav til utslipp og energieffektivitet. Det sørget for at Norled og Fjellstrand er først med en stor ferge med plass til 120 biler og 360 passasjerer. (Bilde: Fjellstrand)
Knut Ørbeck-Nilssen, direktør i DNV GL Maritime, har tro på batteri- og hybride skipsløsninger. (Bilde: Tore Stensvold)

SHIP OF THE YEAR 2014

Statssekretær med ingeniør-bakgrunn roser batterifergen

– Som ingeniør er det ekstra moro å se at Norge markerer seg med ingeniørkunst i verdensklasse.

HAMBURG: – Som ingeniør er det ekstra moro å se et Norge markerer seg med ingeniørkunst i verdensklasse, sier statssekretær Dilek Ayhan (H) i næringsdepartementet til Teknisk Ukeblad.

Hun avslørte at næringsminister Monica Mæland vil døpe skipet i oktober. Navnet er foreløpig ikke kjent. Skipet overleveres fra Fjellstrand til Norled 17. oktober.

Norled fikk kontrakten på fergestrekningen Lavik-Oppedal da Statens vegvesen la inn miljøkriterier og inviterte til innovasjon for å tildele kontrakten.

Les også: Dette er «Ship of the year 2014»

Statlig støtte

Skal vi tro statssekretæren, vil regjeringen gjøre flere tiltak for å hjelpe fram ny teknologi. Neste vår legger regjeringen fram en ny maritim strategi.

For tida er departementet i ferd med å møte næringen og lytte til deres syn.

– Vi vil vurdere ulike virkemidler, men grønn shipping er en av åtte grunnpilarer i strategien, sier hun til TU.

Rederier og risiko

Ayhan ga imidlertid ros til norske rederier som tør å ta risiko ved å prøve ut nye tekniske løsninger.

– Det er en av grunnene til at Norge er ledende på noen av de mest avanserte skipsløsninger i verden, sier hun.

Les også: Hydraulisk kjøl. 500 kvadratmeter spinnaker. Maksfart 40 knop

Tysk skryt

Hun kom rett fra møter med sine tyske kolleger og fikk mye skryt for Norges satsing på LNG og hybride skip. Tyskland er også i ferd med å legge til rette for flere LNG bunkringsanlegg. I Hamburg skal en LNG-hybrid lekter forsyne cruiseskip med elektrisk kraft. Det vil redusere lokale utslipp vesentlig, spesielt NOx, sot og partikler.

Les også: Rolls-Royce lover mer kraft og lavere forbruk i nye skipsmotorer

Edmund Tolo fra Fjellstrand og statssekretær Dilek Ayhan smiler om kapp etter Ship of the Year-tildeingen under SMM onsdag ettermiddag.

Ny strategi

Da statssekretæren delte ut prisen, sa hun at industrien alene ikke kan bære alle byrder, det vil si kostnader for teknologiutvikling. På direkte spørsmål etterpå, ville hun ikke være konkret, men viste til den ny at strategien som presenteres neste år.

Ocean Space Center

Ayhan forsikret imidlertid at arbeidet med Ocean Space Center i Trondheim fortsetter og at en avgjørelse kommer neste år når prosjektet har vært gjennom de påkrevde runder med kvalitetssikring, KS1 og KS2.

-Ocean Space Center er et interessant prosjekt som foreløpig er i en tidlig fase. Det er planlagt at regjeringen vil foreta et konseptvalg når det foreligger tilstrekkelig avklaringer, etter planen i 2015, sier Ayhan til TU.

Les også: Denne undervannsroboten kan du bygge selv

Maritim 21

Maritim 21-programmet som skal systematisere innstasen på maritim forskning, har ligget brakk siden valget i fjor høst.

Leder for programmet, Erik Dyrkoren, håper den nye regjeringen kan puste liv i programmet igjen. Maritim 21 var uheldig med timingen etter de første tre årene.  Den avtroppende regjeringen bidro ikke til å fortsette programmet før regjeringsskiftet, og den nye regjeringen var ikke klar til å ta en beslutning.

– Vi kommer tilbake til det også, sier Ayhan.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Statssekretær Dilek Ayhan er selv ingeniør og derfor ekstra begeistret over at et så innovativt og teknologitungt prosjekt er Årets skip. Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled med prisbeviset.

DNV GL-skryt

Direktør Knut Knut Ørbeck-Nilssen i DNV GL Maritime sier til TU at prisen til batterifergen er veldig moro for norsk maritim næring og kan bane veien for flere innovative prosjekter med batteriteknologi som sentralt element.

– Batteriteknologien er i en rivende utvikling, ikke minst på grunn av el-biler. Nå er det enda flere drivere, både rene batteriferger og hybride løsninger, sier Ørbeck-Nilssen.

Han tror at batterier vil bli brukt i stadig flere sammenhenger.

– Batterier kan bidra til å ta effekttopper, drive kraner og annet maskineri om bord på skip, sier han.

Les også:

Offshoreskipenes far får hederspris

De bygger luksustrålere for fiske og turisme

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler