Modulprinsippet sparer alle parter på, både motorverksted, verft og rederi. (Bilde: Rolls-Royce)
Prototyp av den nye B33:45 i hallen på Hordvikneset. (Bilde: Chris Horsley)
Sylinderdiameteren er noen millimeter større for gassversjon av B33:45.
Leir-Arne Skarbø og Kjell Harloff har jobbet med utviklingen av den nye motorserien i tre år.
Mikael Makinen, sjef for Rolls-Royce Marine, er slett ikke betenkt over mulighetene med den nye skipsmotorserien.
Thor Hummerfelt takker for godt samarbeid med kollegene i MTU og L'Orange. (Bilde: Chris Horsley)
Slik ser B33:45 ut i brosjyren.
B33:45 er laget slik at kraften kan tas ut i begge ender, avhengig av hva som passer best i hvert enkelt skip eller kraftverk. (Bilde: Chris Horsley)

ROLLS-ROYCE

Rolls-Royce lover mer kraft og lavere forbruk i nye skipsmotorer

«Norsk» motor lansert i Hamburg.

HAMBURG: Interessen var enorm og lokalet ble overfylt da Rolls-Royce skulle presentere sin verdensnyhet tirsdag. Løsningen ble å holde to pressekonferanser. 

Konsernsjef for Rolls-Royce Marine, Mikael Makinen, tok turen til Hamburg for å presentere den «norske» motoren B 33:45 – som får 20 prosent mer effekt ut av hver sylinder sammenlignet med dagens motorer.

Motorserien vil komme i både diesel- og gassversjoner, og med effekter fra 3.600 til 5.400 kW.

Made in Bergen

– Det er ikke hver dag vi lanserer en helt ny teknisk plattform, sa Makinen til det internasjonale pressekorpset.

Han ga ros til Rolls-Royce i Bergen for den utviklingsjobben de har gjort. Fra Bergen ble det vist til at det ble trukket på krefter hele Rolls-Royce og ikke minst de samarbeidende motorprodusentene MTU og L’Orange, som Rolls-Royce er storeiere i.

Resultatet er blitt en modularisert skipsmotor som er mer kompakt, mer drivstoffgjerrig og dermed mer effektiv.

Les også: Rolls-Royce lanserte i dag en ny serie motorer

Blanke ark

Leif-Arne Skarbø sier til Teknisk Ukeblad at de i stedet for å flikke på nær 40 år gamle modeller, heller satte seg ned med blanke ark og utviklet motoren helt fra bunnen av.

Dermed har ingeniørene klart å få 20 prosent effektøking per sylinder i forhold til dagens B32:40-serie.

 For en skipsreder betyr det at effektkravet kan dekkes inn med færre sylindre.

Det betyr færre sylindre som gir lavere vedlikeholdskostnader, og det gir en mer kompakt motor som krever mindre plass om bord.

Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Solgt!

Utviklingen begynte så smått i 2010 og i 2011 ble prosjektet etablert.

Seint i fjor ble prototypen påbegynt i verkstedet på Hordvikneset utenfor Bergen. Rolls-Royce har allerede en kunde til den nye motoren, fiskerederiet Prestfjord Havfiske.

Fartøyet er også designet av Rolls-Royce og leveres i juni 2015.

– Vi har mange potensielle kunder og er kommet langt i diskusjonen med en god del av dem, sier Kjell Harloff.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Lyttet

Han sier at utviklingsteamet virkelig har satt seg ned og lyttet til ønsker, krav og behov fra både rederier, designere og verft. 

– En modularisert motor er ikke bare lettere å bygge, men også å installere og ikke minst å vedlikeholde, sier Thor Hummerfelt.

Ikke minst betyr en rekke sensorer og et overvåkingsprogram at rederiet kan spare store vedlikeholdsutgifter.

– Variabelt vedlikehold betyr at det kun utføres etter behov, avhengig av motorens driftsprofil og operasjoner. Det vil jo variere fra skip til skip, påpeker Hummelfelt.

Motoroverhaling kan tas ved normnal klassedokking, det vil si hvert 5. år.

Les også: Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg

Rekke og V

Den første motoren lanseres som en 6-sylindret rekkemotor. Det skal utvikles til en serie på opp til 9 sylindre i rekke og fra 12 til 20 sylindre i V-konfigurasjon.

Sistnevnte vil egne seg godt for dieselkraftverk, eller som LNG-drevet kraftmodul. Da vil effekten være på rundt 10 MW.

– Hele motorserien kan leveres som gassmotor eller diesel. Det store markedet er fortsatt inne diesel. Våre gassmotorer er ennå relativt nye og dermed vil de være attraktive og etterspurt på markedet i lengre tid ennå, sier Harloff.

Sylinderdiameteren er noen millimeter større for gassversjon av B33:45.

Samme med gass

De nye motorene vil ha samme effekt per sylinder, det vil si 600 kW, enten de går på gass eller diesel.

Det oppnås med en litt større diameter på sylinderen i gassversjon, fra 330 mm i dieselversjon til 360 mm i gassylinderen. Slaglengden er 450 millimeter.

Les også: Ble kastet inn i lederrollen, økte omsetningen med 100 millioner

Banker konkurrentene

Rolls-Royce har gått ut på nett og hentet sammenlignbare data (specific fuel oil consumption - SFOC) fra konkurrentene. 

Ikke overraskende har Rolls-Royce funnet ut at deres motor bruker noe mindre drivstoff enn MAN, enda mindre enn MaK og veldig mye mindre enn Wärtsilä for å få ut 600 kW ved 100 prosent last og turtall på 750.

Liter spart, kroner tjent

Rolls-Royce har regnet ut at en typisk ankerhåndterer med UT731CD design ville spart 1,35 millioner kroner i drivstoffutgifter, uten å miste effekt, dersom den hadde deres nye dieselmotor.

Les også:

Fra nyttår må skip kutte svovel med 90 prosent. Men det finnes ikke utstyr for å kontrollere det

Nordmann utvider Kelvins bølgeteori 127 år etter

Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri