INDUSTRI

Rolls-Royce lanserte i dag en ny serie motorer

Nyhetene står i kø på verdens største skipsfartsmesse.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
9. sep. 2014 - 18:23

HAMBURG: Det snakkes mye norsk, kinesisk, tysk, japansk, finsk, litt svensk og en hel rekke andre språk på det enorme messeområdet.

SMM har i år Innovasjon som tema. Arrangørene venter rundt 50.000 besøkende til de 2000 utstillerne, fordelt på 90.000 kvadratmeter.

Innovasjoner får de besøkende åpenbart se i løpet av de fire dagene messen holder på.

Les også: De bygger luksustrålere for fiske og turisme

Annen gangs lansering

SMM er stedet der alle store nyheter fra ledende leverandører til skipsindustrien lanseres. Noen var tidlig ute og viste fram nye offshorefartøy og spesialutstyr til den maritime delen av olje- og gassindustrien på ONS i august.

Her møter de et mye større publikum og lanseringene gjentas. Det gjelder både Wärtsilä med LNGPac, Ulstein med X-Stern og flere andre.

De største nyhetene, både volummessig og bransjemessig, venter de store med til SMM.

Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Bergen-motorer

Derfor lanserte Rolls-Royce i dag en ny serie motorer som presenteres i to utgaver: Gass og diesel.

De er utviklet over tre år ved selskapoets motorfabrikk rett utenfor Bergen.

MAN Diesel & Turbo presenterer nye motorer, Wärtsilä har noen store beist og Caterpillar og andre viser fram mer eller mindre store nyheter på motorfronten.

Wärtsilä har også et nytt skipsdesign for tankskip de presenterer for interesserte skipsredere fra hele verden.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Nasjonalpaviljonger

Men det er ikke bare de store og kjente som får breie seg. Har du en stor eller liten ventilnyhet, ny programvare, drivstofftillegg eller miljøovervåkingsutstyr, er det plass til dem også.

Det er i år 26 nasjonalpaviljonger med spesiell fokus på skipsbyggingsindustrien i Tyrkia. Den blomstrer og har så å si tatt over bygging av fiskefartøy for norske fiskere. Til og med kontrakt på å bygge isbrytere har Middelhavslandet klart å kapre.

Les også:

Denne undervannsroboten kan du bygge selv

Studenter utviklet en kitedrevet hydrofoilbåt

200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.