INDUSTRI

Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden

Det nye «Air Force One» er pekt ut.

Her er et Boeing 747-8I i vip-konfigurasjon på leveringsferden fra Boeing-fabrikken for tre år siden. Det er et tilsvarende fly som kommende presidenter i USA vil bli fraktet rundt i.
Her er et Boeing 747-8I i vip-konfigurasjon på leveringsferden fra Boeing-fabrikken for tre år siden. Det er et tilsvarende fly som kommende presidenter i USA vil bli fraktet rundt i. Bilde: Ed Turner
29. jan. 2015 - 10:33

Det har gått snart 25 år siden Boeing 747 ble tatt i bruk som den amerikanske presidentens faste luftfartøy.

Nå er det klart at også kommende presidenter skal fly jumbojet.

Den nyeste versjonen av flyet, Boeing 747-8I, er valgt som plattform for neste «Air Force One», melder det amerikanske luftforsvaret.

Boeing 747-8 VIP: Ta heisen opp i flyet

Amerikansk

Ettersom ett av kravene har vært at flyet skal ha fire motorer, har Boeing hatt kun én konkurrent, nemlig Airbus A380.

Deborah Lee James, som er statsråd for luftforsvarsdepartementet - ett av tre militære departement underlagt forsvarsdepartementet - har fattet avgjørelsen og uttaler i meldingen:

– Presidentflyet er et av de mest synlige symbolene for USA og presidenten. Boeing 747-8 er det eneste amerikanskproduserte flyet som med full utrustning kan møte kravene som stilles.

B747-8I fløy første gang for snart fire år siden, mens fraktversjonen var i lufta ett år tidligere.

Den nye Air Force One vil være 5,6 meter lengre enn dagens. Mens 747–200B som flyr i dag er 70,6 meter langt, er 747-8i 76,2 meter fra nese til hale.

Skroget er forlenget på to steder: 4,06 meter i seksjon 42, der det er to etasjer/dekk, og 1,52 meter i seksjon 46 rett bak vingene.

Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

Her er det ene flyet som i dag vanligvis fyller rollen som Air Force One - et Boeing 747-200B/VC-25A, ved Minneapolis-Saint Paul lufthavn.
Her er det ene flyet som i dag vanligvis fyller rollen som Air Force One - et Boeing 747-200B/VC-25A, ved Minneapolis-Saint Paul lufthavn.

Politisk kamp

Prosessen med å erstatte presidentens flyflåte har vært langvarig.

I går, 28. januar, var det på dagen seks år siden fristen gikk ut for den såkalte RFI-en, request for information, for de opp til tre nye presidentflyene som det amerikanske flyvåpenet skal bestille.

På dette tidspunktet hadde daværende Airbus-eier EADS trukket seg fra anbudskampen, visstnok fordi selskapet ikke var interessert i en ny politisk kamp i Washington på linje med den de hadde om den amerikanske tankflykontrakten.

Se også:

Amerikanske myndigheter understreker nå at gårdagens beslutning ikke betyr at kontrakten er tildelt Boeing. Det gjenstår fortsatt forhandlinger.

Det opplyses ikke nå hva slags tidsplan det opereres etter. Tidligere var målet å få levert de tre flyene i 2017, 2019 og 2021.

Les også: Vingene på dette flyet kan forandre form i lufta

Roosevelt, Kennedy og Bush

Boeing debuterte som presidenttransportør i januar 1943, da selskapet fløy Franklin D. Roosevelt til Casablanca-konferansen med Winston Churchill i en 314 Clipper.

Siden 1962 har Boeing vært hoffleverandør. Først med arbeidshesten 707-320B, det første Air Force One med jetmotorer, som først ble benyttet av John F. Kennedy og senere av ytterligere seks presidenter.

Deretter med dagens fly som ble bestilt av Ronald Reagan og tatt i bruk av George H.W. Bush 6. september 1990.

Dette er to spesialtilpassede B747-200B, som i det amerikanske luftforsvaret bærer navnet VC-25A, og som har halenumrene 28000 og 29000.

Det er når den amerikanske presidenten er om bord at flyet, og for så vidt alle andre fly, får kallesignalet «Air Force One».

Les også:

– F-35 er allerede gammeldags

Norwegians nye 737 kan fly Oslo-New York

Slik blir USAs nye militærhelikoptre  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.