Leasingselskapet ALC har bestilt 30 eksemplarer av den kommende langdistanseversjonen av A321 Neo. (Bilde: Airbus)
På slutten av 1990-tallet bygget Boeing fire 757-200 for det amerikanske flyvåpenet som kaller det C-32A. Det benyttes blant annet av visepresidenten. (Bilde: Wikipedia)

AIRBUS A321 NEO LR

Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

Langdistanseversjon av A321.

Boeing 757 gikk ut av produksjon for ti år siden.

Flytypen har vært enerådende på en del mellomlange og tynne ruter, men uten at den har noen klar erstatter så langt.

Det nærmeste Boeing selv kommer, er med B737-900 og den kommende B737-9 Max. Men ingen av dem har den samme kapasiteten og rekkevidden som B757-200.

Nå kommer den europeiske hovedkonkurrenten dem i forkjøpet med å lage et smalbuksfly, altså med én midtgang, som kan operere transatlantiske ruter:

Fire tusen nautiske

I løpet av fire år skal Airbus lage A321 Neo i LR-utgave, forlenget rekkevidde.

Den får en maksimal avgangsvekt (mtow) på 97 tonn og blir i stand til å frakte 206 passasjerer 4 000 nautiske mil.

– Her jakter vi på markedet alle har snakket om, nemlig det som Boeing 757-200 etterlot seg. Et veldig flott fly, dog kanskje litt overmotorisert, sa operativ sjef John Leahy i Airbus på en pressekonferanse tirsdag.

Han peker ut visse ruter på tvers av Atlanteren, mellom Nord- og Sør-Amerika og en del ruter rundt om i Asia.

– Vi kan plukke 500 fly bare på disse rutene og ytterligere 500 fly som vekst i nye markeder med vårt fly som brenner 25-30 prosent mindre drivstoff, sa Leahy.

Les også: Vingene på dette flyet kan forandre form i lufta

John Leahy, COO i Airbus, oppsummerte flyprodusentens fjorår og kom også med nyheten om A321 LR.
John Leahy, COO i Airbus, oppsummerte flyprodusentens fjorår og kom også med nyheten om A321 LR. GOUSSE HERVE

Nye markedssegmenter

Air Lease Corporation (ALC) er første kunde på A321 i LR-versjon. Leasingselskapet har med det bestillinger på hele 258 fly inne hos Airbus.

– Vi tror denne nye versjonen vil åpne nye markedssegmenter, sier ALC-sjef Steven F. Udvar-Házy i en pressemelding.

Mens det altså tar inntil fire år før A321 Neo LR kommer, er Airbus i rute med å kunne sertifisere A320 Neo i tredje kvartal i år og levere det første flyet kvartalet etter.

I den trangeste énklassekonfigurasjonen vil A321 utstyres med 240 seter.

Les også: Norwegians nye 737 kan fly Oslo-New York

Rekorder på rekorder

På den årlige pressekonferansen i Toulouse tirsdag, startet Airbus-sjef Fabrice Brégier med noen ord om QZ8501 og den siste utviklingen der både ferdsskriveren og taleregistratoren nå er hentet opp fra havet.

Flyet som havarerte 28. desember i fjor var et Airbus A320, og Air Asia er en av Airbus' beste kunder.

Med unntak av den tragiske avslutningen, har 2014 vært et fantastisk og lønnsomt år for Airbus, understreket Brégier.

Airbus har aldri levert så mange fly som i fjor, 629 fly, mens antall nybestillinger var 1456. Det er det nest beste året noen sinne, kun slått av 2013 med 1503 bestillinger.

Selv om leveringsøkningen er marginal, tre fly flere enn i 2013, kan Airbus skryte av å ha økt produksjonen nå for trettende år på rad.

Ordreboka er rekordstor: Den består nå av 6.386 fly, tilsvarende ni års produksjon.

Til sammenligning satte Boeing rekord i fjor med hele 723 leverte fly og omtrent identisk antall nybestillinger som Airbus (1.432).

Les også: Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner

Air Asia-fly på Airbus-fabrikken utenfor Toulouse i Frankrike.
Air Asia-fly på Airbus-fabrikken utenfor Toulouse i Frankrike. Per Erlien Dalløkken

A330/350-kombo

Brégier, som innrømmet at 2015 nok ikke ville bli fullt så spekket av nyheter som 2014, trakk fram tre høydepunkter fra 2014:

Lanseringen av A330 Neo i Farnborough, som allerede er bestilt i 120 eksemplarer, alle bestillingene på både A320 Neo- og Ceo-familien og bestillingen fra amerikanske Delta på A350 og A330 Neo, der førstnevnte skal brukes på ruter over Stillehavet og sistnevnte over Atlanterhavet.

Airbus antyder at det kommer flere slike kombinasjonsbestillinger i 2015.

I noe mindre skala skal også SAS kjøpe begge disse langdistanseflytypene.

For øvrig var 242-tonnutgaven av dagens A330 i lufta for første gang i går, mandag. Den skal leveres i mai.

Les også: Her lander A380-en som nå betjener verdens lengste flyrute

Airbus-sjef Fabrice Brégier på den årlige pressekonferansen tirsdag.
Airbus-sjef Fabrice Brégier på den årlige pressekonferansen tirsdag. GOUSSE HERVE

Passasjer på første tur

Brégier brukte også en del tid på å snakke opp A380 - verdens største passasjerfly som enkelte har spådd en tidlig død.

Det ble levert 30 nye fly i fjor blant annet til tre nye selskaper, Qatar, Ethiad og Asiana, samt at det ble sanket inn bestilling på 20 nye fly.

Han understreket hvor pålitelig A380 nå er, Korean rapporterer 99,7 prosent tilgjengelighet, og hvordan sju A380-operatører på Heathrow har spilt en nøkkelrolle i London-lufthavnens vekst.

– Når er 152 fly i operasjon for 13 forskjellige selskaper. Flere vanskelige år er tilbakelagt, programmet går «break even» i løpet av 2015 og flytypens beste år ligger foran den, sa Brégier i sin oppsummering.

Uten at det ble spesifikt trukket fram som et høydepunkt for 2014, ble i tillegg A350 XWB sertifisert og deretter levert til lanseringskunden Qatar Airways i desember.

– Jeg ser fram til å være med på den første kommersielle flygningen fra Doha til Frankfurt om to dager, sa Airbus-sjefen.

Les også:

Se Boeing-pilotene leke seg med den nye Dreamlineren

Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS

Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av