STRÅLING OM BORD: Se faktaboks under for utfyllende informasjon om prosessen. (Bilde: Aeromobile)

MOBIL OG WIFI PÅ FLY

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

 

Stråling om bord - slik virker det

Se nummerering på illustrasjonen over.

  1. PC-ER: Mange fly har allerede wifi om bord som gir passasjerene tilgang til nett.
  2. MOBILER: Bruk av mobiltelefon krever en basestasjon om bord.
  3. KONTROLL: Betjeningen aktiviserer wifi og mobilnett når flyet er kommet opp i 3000 meters høyde.
  4. ANTENNER: Signalene til pc-er og mobiler inne i flyet distribueres gjennom ulike antenner slik som lekkasje-kabler langs kabinen. Signalene inn i flyet kommer fra en antenne på toppen av flykroppen som er stilt inn mot en satellitt.
  5. NETTVERKET: I motsentning til på bakken er det et par ledd før man kommunisere med pc-er og mobiler i et fly. Fra nettverket på bakken må signalene gå via en stor parabolantenne på en bakkestasjon via en staellitt som flyene kan kommunisere med.

WiFi om bord

  • Norwegian har innført wifi om bord på mange av sine fly. SAS vil følge etter og vil også tillate bruk av mobiltelefon.
  • Slike fly har en satellittantenne på toppen av flykroppen. Ved 3000 meters høyde hvor «fest sikkerhetsbeltene» slukkes, aktiveres anlegget som gir passasjerene internettforbindelse.
  • I slike fly distribueres signalet via kabler langs kabinen. De lekker stråling hele veien og fungerer som en lang antenne.
  • Norwegian tester flyene i henhold til amerikanske regler hvor det simu­leres en strålebelastning på 100 pc-er med wifi inne i cockpit. I tillegg skal en mengde mobiltelefoner være påslått.
  • Hvert fly i en modellserie blir testet individuelt. I tillegg må de testes på ny om man skifter ut noe av flyelektronikken­.

Norsk nett i luften

  • Sammen med Panasonic eier Telenor det engelske selskapet AeroMobile. De spesialiserer seg på å levere mobiltelefoni om bord i fly.
  • Forbindelsen om bord kan sammenliknes med den man får når man er i utlandet og roamer på et samarbeidende nettverk.
  • Det betyr at bruken betales på den vanlige telefonregningen.

Mange flypassasjerer sitter utålmodig og venter på at varsellyset «fest setebeltene» skal slukkes.

Ikke fordi de ikke liker å sitte fastlåst, men fordi de vil ta opp pc-en, nettbrettet eller mobiltelefonen.

Les også: Se hvordan flygere blendes av lasere

Telefonfrykt

Det er naturlig nok sistnevnte som skaper den store frykten i flybransjen:

En mobiltelefon som er skrudd på, og som befinner seg langt unna basestasjonen, vil prøve å «rope» så høyt som mulig for å holde forbindelsen. Det betyr at den vil sende med maksimal styrke, som er opptil to watt.

Det er nok slik at mange glemmer å slå av mobilen når de legger jakken i hattehyllen. På mange flyvninger ligger det derfor mange mobiler og roper på kontakt med basestasjonene.

Men: Hvis mobiltelefonen hadde skapt problemer for instrumentene om bord, ville de også skapt problemer før takeoff når passasjerene sitter i kabinen, når det er tillatt å bruke dem.

Hadde dette vært farlig, hadde det helt sikker­t oppstått beviselige problemer med instrumenter.

Så sikkerhetsfokusert som flybransjen er, ville det medført et helt annet regime enn i dag. Vi måtte sannsynligvis sjekket inn mobilen, og den ville blitt inspisert slik at den hadde vært avslått før innsjekking.

Men slik er det jo ikke.

Les også: Ta heisen opp i flyet

Skjermet mot radiostøy

Alle flyselskaper praktiserer et forbud mot å skru på bærbar elektronikk under takeoff og landing. Noen sier spesifikt fra at det ikke er tillatt å ha mobilen på i flymodus.

Alle passasjerfly har elektronikk og ledninger som er skjermet mot radiostøy, og det er lite sannsynlig at de lar seg påvirke av mobiltelefoner og annen stråling.

Men det har vært rapportert tilfeller av forstyrrelser rundt om i verden hvor en mobil eller annen dings har blitt mistenkt. I slike tilfeller er enheten tatt inn til omfattende kontroll for å se om forstyrrelsen kan gjenskapes.

I ingen av tilfellene har det latt seg påvise.

I småfly er ikke ledningsnettet skjermet på samme måte, og her er det en mulighet for at slike kilder til radiostråling kan skape forstyrrelser.

Les også: Mustang-flyger spilte russisk rulett

Ingen vet

Det er ikke lett å finne noen undersøkelse som konkluderer med at det er farlig.

Telenor gjorde i sin tid en test sammen med Braathen Safe i et Boeing 737-fly. Konklusjonen var at telefonene skapte en del radiostøy, men de kunne ikke observere forstyrrelser på instrumentene eller på flyegenskaper.

Det er gjort tilsvarende undersøkelser over hele verden uten at noen av dem har påvist at bruk av elektronikk i kabinen under flyvning er farlig.

 Hadde noen konkludert med fare for sikkerhet, hadde situasjonen vært en helt annen – med streng kontroll av passasjerene.

Slik er det ikke, men det praktiseres likevel en «føre var»-politikk.

Les også: Vil bygge laserforsvar mot asteroider

Sertifiserer fly

Alle nye flytyper blir nå testet og sertifisert for toleranse mot elektromagnetisk stråling.

Man skiller mellom PED – Personal Electronic Device, og t-PED hvor t står for transmitting. Altså en dings med en sender.

Når rorene opereres via elektronikk, såkalt fly-by-wire, må man være hundre prosent sikker på at systemet ikke kan forstyrres av elektronikk som passasjerene benytter om bord.

Det man krever er såkalt Design Assurance Level A, som representerer en ekstrem sikkerhet mot utstyrssvikt som kan resultere i en katastrofal hendelse.

For å teste strålingstoleransen til det mest kritiske utstyret om bord belastes det med et elektrisk felt på 100 V/m.

Når det nå åpnes for bruk av både wifi og mobiltelefoner om bord, må flyene testes med en mye større strålebelastning enn det som vil forekomme i praksis.

Selskapet AeroMobile tester fly ved å la 512 telefoner stråle på maksimal effekt, som er to watt på lave frekvenser og en watt på høye. Så høy effekt vil bare oppstå hvis telefonene mister kontakten med basestasjonen.

Så lenge de er om bord og i drift, vil strålenivåene i praksis være svært lave. Det samme gjelder med wifi. Nye flytyper som Airbus A380 og Boeing 787 Dreamliner er grundig testet og sertifisert som helt strålingssikre.

Så langt er det ikke funnet noen form for negativ effekt av slike strålingstester på fly som er testet. Det tas forbehold om fly som er eldre enn 20 år som ikke er testet med de siste metodene. De er bygget i en tid hvor man ikke benyttet de høye frekvensene som dagens mobiler og wifi bruker og ble testet med en maksimal frekvens på 1,215 GHz.

Les også: SAS-pilot slakter Gardermoen

Flight mode ikke nok

I dag er det Luftfartstilsynet som gir pålegg om at alt elektronisk utstyr i kabinen skal være av under start og landing.

Pålegget sier også at mobilene skal være helt avslått. Det er ikke nok å sette dem i såkalt flight mode.

Etter hvert som nye fly blir godkjent som strålingssikre, kan vi nok forvente at det blir lov å bruke personlig elektronikk også under start og landing.

Unntaket vil være mobiltelefoner, fordi de kan skape forstyrrelser i mobilnettverkene på bakken.

Les også: Sikkerhetsforsker frykter spøkelsesfly

Bakkeproblemer

Bruk av mobiler om bord i fly kan medføre helt andre problemer enn frykt for sikkerhet om bord.

Når man flyr over byer i lav høyde med mobiltelefonen på, vil den prøve å oppnå kontakt med en basestasjon.

Basestasjonene og dekningsmønsteret deres er planlagt ut fra mobiltelefoner som beveger seg på bakken. Det gjør at en enkelt frekvens kan gjentas både 40 og 50 ganger rundt omkring i en by fordi avstanden gjør at de ikke forstyrrer hverandre.

Men når mobiltelefonen befinner seg langt over bakken, og begynner å kommunisere på en gitt frekvens, vil de også kunne være i radiorekkevidde med andre basestasjoner som benytter samme frekvens. Da oppstår det forstyrrelser hvis flyet er under 3000 meters høyde.

Over denne høyden kommer ikke signalene frem. De eneste flyene som får lov å fravike dette forbudet er ambulansefly, men her er det som regel snakk om en forbindelse.

Kilder: Forretningsutvikler i Norwegian, Boris­ Bubresko, dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen og teknologisjef i AeroMobile Communication Ltd, John R. Little.

Les også:

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon

Derfor er det så lange toalettkøer på Gardermoen

Se hvordan Gardermoen blir ny

Airbus tilbyr "tjukkas-seter"