STEDET ALLE MÅ BESØKE: Da Gardermoen ble bygget måtte toaletter vike for butikker. (Bilde: Colourbox)
TOALETTKØ: 11 personer i kø utenfor dametoalett på OSL, torsdag 22. juni kl. 16:19. (Bilde: Fredrik Drevon)
KUN TO BÅSER: Toalettkø på Gardermoen 22. juni kl. 16:24. (Bilde: Fredrik Drevon)
TAR AV: Antall årlige passasjerer på Gardermoen er forventet å bli 28 millioner i 2017 og 65 millioner i 2065. (Bilde: Fredrik Drevon)

TOALETTER PÅ OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN

Derfor er det så lange toalettkøer på Gardermoen

OSL vil ikke gjøre samme feil igjen.

Må man så må man. Men på landets største flyplass kan toalettbesøk bli en tidkrevende affære.

Toalettkapasiteten på Gardermoen innebærer at mange reisende må stå i lange køer, også ved tider på døgnet uten trengsel på flyplassen forøvrig.

Les også: Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjerer

 Dokøer vanlig

Det er ofte lange køer ved en rekke av toalettene i dagens terminalbygg. Da vi kikket innom, sto 11 personer i kø utenfor et av dametoalettene.

Dermed sto det trolig ytterligere tre personer i kø innenfor døren. Også ved to av herretoalettene var det køer.

Kjell-Arne Sakshaug, avdelingssjef flyplassutvikling ved OSL, er klar over problemet.

– Dette er et sårt punkt. Flere toaletter var planlagt, men i sluttfasen var det endel toaletter som utgikk fordi man skulle vi ha kommersielle aktiviteter i stedet. Derfor ble flyplassen dessverre underdimensjonert på toalettsiden. Jeg tror ikke vi gjør den feilen en gang til, sier Sakshaug til Teknisk Ukeblad.

Frem til 2017 blir Gardermoen Slik blir nye Gardermoen .

Narud Stokke Wiig arkitekter & planleggere har tegnet både den eksisterende og den nye flyplassen, og sier at toalettkapasiteten skal bli bedre enn i dag.

Ifølge arkitektene blir toalettavlukkene og forrommene i utvidelsen av Terminalen større enn i eksisterende bygg, for å forenkle bruken.

TOALETTKØ: 11 personer i kø utenfor dametoalett på OSL, torsdag 22. juni kl. 16:19.
Ifølge arkitektene blir toalettavlukkene og forrommene i utvidelsen av Terminalen større enn i eksisterende bygg, for å forenkle bruken.TOALETTKØ: 11 personer i kø utenfor dametoalett på OSL, torsdag 22. juni kl. 16:19. Fredrik Drevon

 Én eneste bås

Teknisk Ukeblad fikk se en plantegning som viser en toalettkjerne for publikum i den nye Pir nord. Toalettkjernen består av en herreavdeling og en dameavdeling.

I dameavdelingen er det seks avlukker og fire servanter. I herreavdelingen er det tre pissoarer, tre avlukker og fire servanter.

Altså en økning på ett eneste avlukke for herrene!

Arkitekt Roald Sand sier at denne kjernen bare er ett eksempel, og at det vil komme ulike typer toalettkjerner.

– Antallet toalettenheter for publikum i Terminalen etter utbygging T2 Fase 1, er 559, inkludert de 311 eksisterende. Dette gir en økt toalettkapasitet på cirka 80 prosent, mens passasjerkapasiteten i Terminalen øker fra 21 millioner passasjerer i året til 28 millioner. I tillegg får Terminalen 306 toaletter for personale, sier Roald Sand.

Et relevant spørsmål blir da om denne økningen av toalettenheter er stor nok til å hindre fremtidig toalettkø.

KUN TO BÅSER: Toalettkø på Gardermoen 22. juli kl. 16:24.
KUN TO BÅSER: Toalettkø på Gardermoen 22. juni kl. 16:24. Fredrik Drevon

Les også: Se hvordan Gardermoen blir ny

Fokus på toalett

Administrerende direktør Nic. Nilsen ved OSL kan ikke garantere køfrie toaletter i 2017.

– Imidlertid har vi hatt stort fokus på toalettkapasitet og konsepter i planleggingen av T2-prosjektet, siden vi ikke var fornøyde med kapasitet og konsept i nåværende terminal etter åpningen i 1998. Vi har bygget et betydelig antall toaletter siden åpning, og vi vil bygge ytterligere toaletter i tiden fremover, sier Nilsen til Teknisk Ukeblad.

Nilsen sier han har tillit til at det blir en god toalettsituasjon for passasjerer og ansatte på OSL fra 2017.

TAR AV: Antall årlige passasjerer på Gardermoen er forventet å bli 28 millioner i 2017 og 65 millioner i 2065.
TAR AV: Antall årlige passasjerer på Gardermoen er forventet å bli 28 millioner i 2017 og 65 millioner i 2065. Fredrik Drevon

– Feil plassering i dag

Sivilarkitekt og seniorrådgiver Anders Kirkhus ved Sintef Byggforsk, sier at i den grad det er problemer med toalettkapasiteten på Gardermoen i dag skyldes det trolig ikke det totale antallet toalettplasser, men plasseringen av dem.

– I kjelleren under ankomsthallen er det store toalettanlegg som blir lite brukt, mens jeg av og til har opplevd litt ventetid på toalettene i pirene. Men ventetiden har ofte like mye å gjøre med at passasjene er for trange som at alle plassene faktisk er i bruk, sier Kirkhus.

Gardermoen skal etter T2-utvidelsen være dimensjonert for utreise av 5 700 passasjerer i den travleste timen, ifølge tall Kirkhus har fått fra OSL. Dette anslår han vil gi én toalettenhet per ti reisende.

Dette regnestykket begrunner Kirkhus slik.

– Med 19 timer driftstid i døgnet, 365 dager i året, vil det årlig være trafikk på flyplassen i 7 000 timer. Hvis de 28 millioner passasjerer som flyplassen er dimensjonert for oppholder seg én time hver, vil det til enhver tid befinne seg 4 000 passasjerer på flyplassen. En gjennomstrømning på 5 700 avreisende i den travleste timen virker derfor rimelig.

Dermed lander Kirkhus på at 5 700 passasjerer i timen fordelt på 559 toalettplasser gir én plass per ti reisende.

Les også: Satte motorene i revers i lufta

Mangler data

– Vi har ingen konkrete anvisninger for toalettdekningen på flyplasser, men denne dekningen er svært mye bedre enn hva man regner som tilstrekkelig i andre, tilsvarende sammenhenger.

Da tenker Kirkhus først og fremst på anbefalt kapasitet for kino, teater og konsertlokaler:

– I likhet med flyreiser er dette også situasjoner hvor publikum oppholder seg i lengre tid uten (eller med kummerlig) tilgang til toaletter, før de plutselig alle sammen får tilgang samtidig, sier Kirkhus.

– Er det ikke å underdrive litt å anslå at passasjerene bare oppholder seg én time hver i snitt på flyplassen?

–  Kanskje. Hvis de 28 millioner årlige passasjerene både er utreisende og ankommende, så bruker kanskje en ankommende en halv time, mens en utreisende bruker halvannen. Men dette er bare mitt umiddelbare anslag, sier Anders Kirkhus ved Sintef Byggforsk.

Les også:

Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Se hvordan Gardermoen blir ny  

 

Vingefeil koster to milliarder

Her kan du bo i en Boeing 747