JUMBOSTAY PÅ ARLANDA FLYPLASS

Her kan du bo i en Boeing 747

Snart bygger de dobbeltrom under vingene.

Jumbostay

  • Boeing 747-200 bygget om til hotell med 29 rom.
  • Åpnet ved Arlanda flyplass i 2009.
  • Det billigste fellesrommet koster SEK 400 per person.
  • Cockpitsuiten koster SEK 3250 for en natt.

 

Boeing 747-200

  • Brukt i kommersiell tjeneste fra 1971.
  • Laget i 393 eksemplarer frem til 1991.
  • Nesten identisk med 747-100, men bygget for større last.
  • Transportversjonen, 747 Freighter, kunne frakte 100 tonn over Atlanterhavet. (Kilder: Boeing og Wikipedia)

Tar du shuttlebuss nummer 14 fra en hvilken som helst terminal på Arlanda vil du snart få øye på en Boeing 747-200 jumbojet på en parkeringsplass i en blomstereng.

Dette er flyet som aldri flyr fra deg. Dette er hotellet Jumbostay, tidligere kjent som Jumbohostel.

Les også: Dette er en resirkulert Boeing 747

Avdanket charterfly

– Flyet er fra 1976 og fløy opprinnelig for Singapore Airlines. Senere ble det brukt av Pan Am og det svenske charterselskapet Transjet, sier vertinne Petra Vikner til Teknisk Ukeblad.

Flyets kaptein er Oscar Dios. I 2006 hørte han om et avdanket fly på Arlanda som skulle selges. Han hadde lenge ønsket å utvide hotellvirksomheten sin til Arlanda, og slo til umiddelbart. 

Tillatelsen til å bygge flyhotellet fikk han i 2007, og året etter begynte arbeidet med å fjerne 450 seter og øvrig interiør. Ifølge jumbostay.com skal hotellet være tilpasset gjeldende forskrifter for ventilasjon, isolasjon og energiforbruk.

Fra sommeren 2008 har flyet stått på sitt nåværende betongfundamenet med landingshjulene sikret i stålskinner.

Black Box-suiten

Via et stillas kommer passasjerene først inn til en kombinert resepsjon og spisesal i det som en gang var flyets business class. Det første man må gjøre er å ta av seg skoene. I hovedsak består hotellet av en lang korridor med 6 m2 rom på hver side.

De fleste rommene er utstyrt med en dobbeltseng i normal høyde og en mindre seng høyere opp på veggen. Flyvinduene og bagasjehyllene er så og si intakte. Passasjerene i disse rommene benytter felles bad/WC i enden av korridoren.

Like ved halen finner vi Black Box-suiten, som har rosa vegger, stor dobbeltseng og eget bad.

Les også: Vingefeil koster to milliarder

JUMBOHOSTEL
LANDLIG: Flyhotellet står i en eng rett utenfor Arlanda flyplass. Fredrik Drevon

Cockpit uten flight manual

Hotellets mest populære rom er cockpiten. Her får man også eget bad. Dessverre er cockpiten ribbet for det meste av paneler og brytere.

Selv om det kanskje var nødvendig å gjøre endringer i cockpiten da hotellet ble bygget, ville et originalt interiør trukket opp stemningen betraktelig. I det minste kunne man hatt en flight manual liggende på nattbordet.

Det er lett å forestille seg at cockpiten er populær blant nygifte, men for de som har sittet i en jumbojet under avgang, landing og taksing blir Jumbostay-cockpiten trolig en nedtur.

Om man skal få følelsen av å nå cruisehøye på 35 000 fot i denne cockpiten forutsettes en ekstremt god forestillingsevne.

JUMBOHOSTEL
COCKPIT: Flyvertinne Petra Viker klargjør cocktpiten til de neste passasjerene. Fredrik Drevon

Sov i motoren

Snart blir det action under vingene. Petra Viker forteller at de skal bygge dobbeltrom i cowling'ene, det vil si kappene som tidligere inneholdt flyets motorer. På den ene vingen planlegges en kafé innebygget i en glasskonstruksjon.

Kanskje får vi en dag et lignende hotell på Gardermoen?

Les også:

Der ingen skulle tru at nokon kunne ete

Sjekk dette «James Bond-hotellet»

Se hvordan Gardermoen blir ny  

Airbus tilbyr "tjukkas-seter"