BYGG

Der ingen skulle tru at nokon kunne ete

Nomadisk arkitektur på reise i Europa.

12. juni 2012 - 19:31
Vis mer

Kuben er et omreisende reklamestunt kokt opp av det belgiske eventbyrået Absolute Blue på oppdrag fra Electrolux.

Bygget kan beskrives som en komfyr-møter-kunstinstallasjon, og er designet av det italienske arkitektfirmaet Park Associati.

To identiske eksemplarer av den sammenleggbare restaurantpaviljongen har vært på reise siden april i fjor, da The Cube poppet opp på nasjonalhelligdommen Parc du Cinquantenaire i Brüssel.

Les også: Tidenes villeste hytteprosjekt 

Bord i taket

Ideen går ut på å plassere restauranten der ingen skulle tru at nokon kunne bu, som for eksempel på toppen av Galleria Vittorio Emanuele II i Milano.

Stjernekokker lager mat i en åpen kjøkkenløsning slik at de 18 utvalgte gjestene får nærkontakt med den svenske elektronikkgigantens nyeste produkter.

«Hvem som helst» kan bestille bord hvis man er klar for å betale 1450 kroner for lunsj og 2600 for middag.

1200005991.jpg

 Fleksibel

Restauranten er på 140 m2 og består i hovedsak av et spiserom med åpent kjøkken, og en 50 m2 stor terrasse.

Det ene eksemplaret av Kuben åpner 18. juni i Stockholm og står der frem til oktober. Det andre eksemplaret kan besøkes på taket til Royal Festival Hall i London frem til september.

Informasjonsavdelingen til Electrolux vil ikke kommentere hva prosjektet har kostet.

Nomadisk trend

Er Kuben bare et ekstravagant reklamestunt for hvitevarer, eller har den noe nyskapende ved seg, annet enn de vågale plasseringene?

Kuben reflekterer en strømning i samtidens arkitektur der idealet er midlertidige bygg for midlertidige behov.

Electrolux gjør et stort poeng ut av at Kuben er bygget av resirkulerbare materialer som kan plukkes fra hverandre og brukes til noe annet. Bevisst gjenbruk av materialer er imidlertid ikke noe nytt. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Dette er en resirkulert Boeing 747 

1200006042.jpg

Materialer

Luciana Reppo i arkitektfirmaet Park Associati sier til Teknisk Ukeblad at gulvet utendørs og innendørs er laget av resirkulert avfall fra treindustrien blandet med miljøvennlig plast, for å sikre at det blir vanntett.

Plasten ble opprinnelig utviklet for å beskytte bygninger i Venezia.

– Treveggene har isolasjon med høy tetthet og glassfasaden beskyttes med et takmøne for optimal prestasjon gjennom alle årstider, sier Reppo.

Kuben er dekket av en hvitmalt og fem millimeter tykk laserskåret aluminiumshud. Poenget med den hvite fargen er å få mest mulig ut av dagslyset og forhindre at bygget blir for varmt.

Det syv meter lange Corian-spisebordet kan heises opp i taket etter måltidet slik at rommet blir en minglesone.

– Opprinnelig hadde vi tenkt å lage en 100 prosent grønn bygning som fikk hele energibehovet sitt dekket av solceller og vindturbiner. Senere måtte vi droppe disse planene for å tilpasse oss kravene til kjøkkenutstyret. For å kompensere for dette offeret valgte vi å bruke resirkulerbare materialer i størst mulig grad, sier Reppo.

Kuben tar 15-18 dager å montere og en uke å rigge ned.

– Kul idé

Ferry Smits, som er markedssjef for bygg hos Rambøll og har en fagstilling innen bygningsfysikk, sier til Teknisk Ukeblad at han har sansen for prosjektet.

– Ideen er kul, og dette skaper en god mulighet til å utforske fremtidens bygg, sier Smits.

Han tror at meningen med Kuben er å provosere litt for å fremdyrke noe nytt. Vinduenes U-verdier på 1.0 W/m2K for glasset, og 1.4 W/m2K for glass og ramme, mener han er greie nok.

– Det blir interessant å se Kubens endestasjon, altså hva som skjer når restaurantkonseptet er ferdig, sier Smits.

1200006046.jpg

Rykter om Prekestolen

En video på YouTube viser at arkitektene drømmer om å plassere Kuben på Prekestolen.

Imidlertid står ikke Norges mest kjente fjellknaus på den offisielle turnélisten.

Merkelig nok er ikke kuben formet som en kube, men så er det vel heller ikke selve bygget men produktene inni som er det sentrale her.

Hovedpoenget synes å være opplevelsen av å delta på noe veldig ekskusivt:

Med fet utsikt, Michelin-mat og 18 tilsynelatende trendy folk bør kvelden være i boks, bokstavelig talt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.