Porsche-sjef Oliver Blume under en visning av Porsche Taycan i juni.
Porsche-sjef Oliver Blume under en visning av Porsche Taycan i juni. (Foto: Joerg Eberl/Porsche)

Porsche Taycan

Porsches første elbil kan få en veldig hyggelig pris i Norge

Kan bli billigere enn mange har trodd.

Porsche Taycan blir den tyske sportsbilprodusentens første elbil. Ingen tror at bilen kommer til å konkurrere mot Nissan Leaf i pris, men til nå har de ikke avslørt hvor mye den skal koste.

Nå viser det seg at den kanskje kan bli billigere enn mange kanskje har trodd. 

Bilen skal få en pris i sjiktet mellom Porsche-modellene Cayenne og Panamera, sier Porsches leder for Taycan-modellinjen Robert Meier til Autonews.

Det vil si et sted rundt 80.000 euro i Tyskland. Den prisen inkluderer alle avgifter, som ikke legges på elbiler her i landet.

Langt billigere uten moms

Tyskerne har moms, eller Umsatzsteuer, på 19 prosent. Uten denne skulle prisen bli 64.800 euro, eller noe over 600.000 kroner. 

Hva prisen blir i Norge er ikke kjent, men vi tør tippe at bilen her i landet blir billigere enn både Cayenne og Panamera.

Her koster Cayenne tross alt fra 1,1 millioner kroner og Panamera fra nærmere 1,3 millioner kroner.

Porsche planlegger imidlertid å tilby Taycan i flere utgaver. For eksempel har Porsches økonomidirektør Lutz Meschke sagt at de ønsker å tilby høyytelsesmodeller som kan koste så mye som 200.000 euro (1,88 mill. kr.), skriver nettstedet.

Batteriet er plassert i dørken, mellom akslingene.
Batteriet er plassert i dørken, mellom akslingene. Foto: Porsche

600 hester

Bilen har i utgangspunktet to motorer på til sammen 600 hestekrefter. Disse er produsert av italienske Magneti Marelli. Batteriet er utviklet av Draexlmaier, og bygget av pungceller fra LG. Det opererer på 800 volt, mot 400 volt som er vanlig i dagens elbiler.

Bilen skal kunne tilbakelegge Nürburgrings Nordschleife på under åtte minutter. Det vil gjøre den til den raskeste serieproduserte elbilen på denne banen. 

Det er kjapt, men ikke i nærheten av den raskeste elbilen rundt Nordschleife, som så langt er Nio EP9, som i mai 2017 gjorde det på 6:45.90. Den er teknisk sett også serieprodusert, men gjorde runden på «slicks» – dekk som ikke har spor, og dermed ikke er lovlige i vanlig trafikk.

Så gjenstår det bare for Porsche å gjøre en offisiell runde på banen. 

Porsche tror for øvrig at halvparten av bilene de selger i 2025 er elektrifiserte. Taycan er den andre bilen de lager med 800 volt batteri. Den første var 919 Hybrid. 

I Taycan gir det fordeler med tanke på blant annet lading. Fire minutter på en 800 volt hurtiglader skal gi 100 kilometer (NEDC) ekstra rekkevidde. Hjemme kan den i likhet med biler som Tesla Model S/X og Renault Zoe lades med 22 kilowatt om du har tilgjengelig effekt i det elektriske anlegget ditt.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå