UNO-X HYDROGEN-EKSPLOSJON I SANDVIKA

Over et år siden hydrogeneksplosjonen – nå fjernes stasjonen

Nel Hydrogen kommer ikke til å bygge ny stasjon på Kjørbo, men planlegger etablering av flere ulike hydrogenfyllestasjoner andre steder.

I helgen startet rivingen av hydrogenfyllestasjonen på Kjørbo.
I helgen startet rivingen av hydrogenfyllestasjonen på Kjørbo. (Foto: Mari Gisvold Solberg)

Nel Hydrogen kommer ikke til å bygge ny stasjon på Kjørbo, men planlegger etablering av flere ulike hydrogenfyllestasjoner andre steder.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

10. juni i fjor eksploderte det i Uno-X sin hydrogenfyllestasjon på Kjørbo i Sandvika etter en hydrogenlekkasje.

Siden da har både stasjonen som eksploderte, samt de to andre hydrogenstasjonene til selskapet vært stengt, etter pålegg fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Denne helgen startet rivingen av hydrogenstasjonen på Kjørbo.

Ikke ny stasjon på Kjørbo

Fyllestasjonen på Kjørbo i Sandvika er bygget av Nel Hydrogen og ble eid av Uno-X Hydrogen AS, som består av Uno-X Energi, Nel Hydrogen og Nippon Gases.

I sommer ble det imidlertid klart at Uno-X valgte å trekke seg ut av samarbeidet. Avtalen innebar at Nel overttok Uno-X sine aksjer i datterselskapet i Uno-X Hydrogen.

Bjørn Simonsen, talsperson for Nel Hydrogen, bekrefter at de jobber med å få fjernet stasjonen. 

– Det ryddes opp, men det betyr ikke at satsingen stopper opp, sier han til Teknisk Ukeblad. 

Han utelukker likevel at det vil bygges opp en ny stasjon på Kjørbo igjen. 

Nei Hydrogen kommer ikke til å etablere ny fyllestasjon på Kjørbo. Foto: Mari Gisvold Solberg

– Vi jobber nå med å identifisere aktuelle lokasjoner til etablering av hydrogenstasjoner, men det kommer ikke til å bli ny stasjon på Kjørbo, sier han. 

Simonsen ønsker ikke å uttale seg om hvor de nye stasjonene kan ligge, men sier stedene som vurderes har mer plass enn det er på Kjørbo, og at det kun vil bygges stasjoner på steder der man både kan fylle personbiler og lastebiler i fremtiden. 

Feilmontert plugg og avvik

Allerede i fjor kom det frem at årsaken til eksplosjonen var en feilmontert plugg i en av hydrogentankene etter undersøkelser fra konsulentselskapet GexCon. 

I tillegg ble det gjort undersøkelser av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som fant to avvik.

Anlegget ble tatt i bruk første gang i 2016, og i 2018 ble det utvidet med flere hydrogentanker for å øke lagerbeholdningen.

Regelverket krever at det skal gjennomføres en ferdigkontroll i begge disse tilfellene, noe som innebærer at det gjennomføres både trykk- og lekkasjetest før anlegget settes i drift. Direktoratet viser til at det ikke er gjennomført noen ferdigkontroll etter utvidelsen i 2018.

De peker også på at det ikke fantes noen oversikt over hvem som hadde HMS-ansvar for stasjonen. 

Ser positivt på fremtiden

Simonsen sier selskapet har lært mye av det som skjedde, og har endret rutinene sine i etterkant av ulykken. 

I over et år har hydrogenstasjonen blitt stående i påvente av rivning på KJørbo. Foto: Mari Gisvold Solberg

– Det var ikke bra at det skjedde, men vi har tatt lærdom av det, fått endret rutinene og opplever at markedet utvikler seg veldig positivt, sier han.

Og viser til positive signaler fra Erna Solberg om opptrapping av hydrogensatsingen i Norge. 

– Vi har stor tro på hydrogen som drivstoff. Trenden vi ser er utelukkende positiv, både om man ser politisk på det og til industrien. Toyota er jo klare nå til å lansere neste generasjons hydrogenbil, så det er et klart behov for hydrogenfyllestasjoner, sier han. 

Les også

Kommentarer (267)

Kommentarer (267)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå