Det er de to tidligere prosjektdirektørene Johan Arnt Vatnan og Øyvind Moshagen som blir ansvarlige for de to nye store utbyggingsporteføljene. I sine organisasjoner har de prosjektsjefer som er ansvarlige for utbyggingsprosjektene. Utbyggingsporteføljene støttes av en matriseorganisasjon som tar ansvar for tidligfase/planlegging, kontrahering og fremtidig drift, skriver Nye veier i en pressemelding.
![Johan Arnt Vatnan i Nye Veier. <i>Foto: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2571/2571248/Vatnan.jpg)
![Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846467/Ny%2520E136%2520Tuen.jpg)
Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner
Mindre avhengig av geografi
– Inndelingen blir mindre avhengig av geografi heretter, og skal bidra til mer enhetlig tilnærming til det vi gjør og mer læring og erfaringsutveksling på tvers. Vi fornyer og effektiviserer organisasjonen for å styrke posisjonen som endringsagent i samferdselssektoren, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland i meldingen.
Hun halverer størrelsen på egen ledergruppe, og etablerer en forsterket ledelse på nivået under.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder
Mer strategisk ledelse
– Vi gjør dette for å oppnå større grad av strategisk oppmerksomhet i ledergruppen og vil samtidig redusere omfanget av rapportering og tidsbruk på pågående operative saker. Vi skal fortsatt ha en flat struktur innenfor en matriseorganisering, forklarer Aanesland.
Nye Veiers ledergruppe blir seende slik ut fra 18. mai:
Adm. direktør: Anette Aanesland
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Økonomi, finans og virksomhetsstyring: Nils Ravnaas
HMS, HR og seriøsitet: Asbjørn Aadnevig
Planlegging og drift: Finn Aasmund Hobbesland
Kontrakt og marked: Bjørn Børseth
Utbyggingsportefølje 1: Johan Arnt Vatnan
Utbyggingsportefølje 2: Øyvind Moshagen
![En buss i anbudet Oslo Indre by. Bussen har utslippsfri oppvarming ved hjelp av konvensjonelle elektriske varmeovner.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846852/original.jpg)
Ble advart mot kun el-oppvarming: Pekes på som en viktig årsak til busskaoset i Oslo
De to utbyggingsporteføljene
Utbyggingsportefølje 1 under Johan Arnt Vatnans ledelse består av følgende strekninger:
- E18 Rugtvedt-Dørdal
- E18 Langangen-Rugtvedt
- E6 Kvål-Melhus
- E6 Kvænangsfjellet
- E6 Ulsberg-Vindåsliene
- E6 Kvithammer-Åsen
- E6 Ranheim-Værnes
- E6 Korporalsbru-Gyllan
- E6 Gyllan-Kvål
Øivind Moshagens utbyggingsportefølje består av disse strekningene:
- E39 Mandal øst-Mandal by
- E39 Kristiansand vest-Mandal øst
- E6 Kolomoen-Arnkvern
- E6 Arnkvern-Moelv
- E6 Moelvkrysset
- E6 Storhove-Øyer
- E6 Roterud-Storhove
- E6 Moelv-Roterud
Alle øvrige prosjekter skal ledes av avdeling Planlegging og drift, og senere overføres til en av de to porteføljene.
Aanesland forklarer at Nye Veier skaper en organisasjon hvor begrepet «tidlig fase» blir enda tyngre og viktigere.
– Vi har alltid sagt at det er i tidlig fase gevinstene kan hentes ut. Da må vi organisere oss deretter. Organisasjonen skal også synliggjøre betydningen av å arbeide enda mer med klima og miljø. Dette blir et eget strategisk område innenfor Planlegging og drift, forklarer hun.
![E6 Ranheim-Værnes.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837297/9cda2c32-09c8-444b-99c8-65221ed405a3.jpg)
E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder