Maritim

NTNU: Dette er de viktigste maritim-trendene neste tiår

Radikale utslippskutt krever radikale løsninger, men tida begynner å bli knapp for å nå IMOs utslippsmål for deep sea. For Norge er spesialisering og miljøutfordringene en gyllen mulighet.

Rundt 80 prosent av utslippene fra internasjonal shipping stammer fra deep-sea-segmentet og de store skipene.  Maersk Triple E-skipene var et  skritt i retning av mer energieffektive skip, men utslippene er likevel betydelige. Nå bestilles stadig flere med LNG-motorer.
Rundt 80 prosent av utslippene fra internasjonal shipping stammer fra deep-sea-segmentet og de store skipene. Maersk Triple E-skipene var et skritt i retning av mer energieffektive skip, men utslippene er likevel betydelige. Nå bestilles stadig flere med LNG-motorer. Foto: Wikicommons
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
23. des. 2019 - 13:00
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.