F-35

Norske F-35 med flere avskjæringer: Det foregår ryddig her, men lenger sør klager USA på livsfarlig oppførsel fra russerne

Profesjonelt og ryddig ved norsk luftrom, men over Middelhavet har det spisset seg til de siste to månedene.

Fullstendig uansvarlig, er karakteristikken fra US Navy etter at et av deres maritime patruljefly ble hindret av to Su-35 i 65 minutter i internasjonalt luftrom over Middelhavet tirsdag 26. mai.
Fullstendig uansvarlig, er karakteristikken fra US Navy etter at et av deres maritime patruljefly ble hindret av to Su-35 i 65 minutter i internasjonalt luftrom over Middelhavet tirsdag 26. mai. (Petty Officer 1st Class Jonathan)

Profesjonelt og ryddig ved norsk luftrom, men over Middelhavet har det spisset seg til de siste to månedene.

Lørdag 7. mars var en ny milepæl for innfasinga av F-35A i Norge. Da var Luftforsvarets nye kampfly for første gang på vingene for å identifisere russiske fly.

Siden den gang har jagerflyene fra 332 skvadron på Ørland vært oppe ytterligere to ganger for å avskjære russiske fly, kommer det nå fram.

Det bekrefter Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til Adresseavisen (plussak).

Les også

22 ganger i 2020

Luftforsvaret erklærte første operative evne (IOC) med F-35A for snart sju måneder siden. Men som kjent er det ikke før i 2022 at de overtar Nato-beredskapen QRA («Quick Reaction Alert») fra Evenes. Fram til da er det F-16 fra Bodø som har dette ansvaret, og det er disse som også i 2020 har stått for de fleste identifiseringene.

Tirsdag kveld landet tre nye F-35A på Ørland slik at 332 skvadron nå har 18 fly. Foto: Julie Haugen / Forsvaret

Totalt så langt i år har Luftforsvaret vært oppe 22 ganger og identifisert til sammen 47 russiske fly, ifølge FOH-oversikten som Adressa gjengir.

Luftforsvaret hadde også ansvaret for QRA-beredskapen på Island i mars, med fire F-35A, men disse hadde ingen nærkontakt med russiske fly. På Keflavik traff vi sjef for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, som forklarte litt om hva som ligger i begrepet luftkontroll eller «air policing»:

– Det handler om suverenitetshevdelse i lufta på vegne av Nato, markere evnen og viljen til å følge med og håndtere det hvis det skulle være nødvendig. Dersom det kommer utflyging av russiske fly, så oppdages det og Nato gir ordre om å «scramble» beredskapsflyene. Det dreier seg om å fly ut og identifisere lufttrafikken som er oppdaget og vise oss fram. Dette foregår veldig ryddig mellom oss, man vinker og er høflig, fortalte Skinnarland.

Les også

En Su-35 under hver ving

Men slike høflighetsgester er det tydeligvis langt mellom i møtene mellom amerikanske og russiske fly for tida, skal vi tro USA.

Tirsdag meldte US Navy om den tredje hendelsen på to måneder der et av deres P-8A Poseidon overvåkingsfly er blitt avskåret av russiske jagerfly over Middelhavet på det amerikanerne beskriver som en uprofesjonell og utrygg måte.

Tett på CFM56-motoren på Boeing P-8A Poseidon-flyet ligger en Sukhoi Su-35. Foto: Petty Officer 1st Class Jonathan

Deres versjon av det som skjedde tirsdag, er at to russiske Su-35 la seg tett inntil hver vinge på P-8-flyet samtidig, og ble værende der i over en time.

– Slik hindret de russiske flyene P-8-ens mulighet til å manøvrere. Slike unødvendige og uansvarlige handlinger setter sikkerheten på spill for alle involverte fly og øker risikoen for en kollisjon i lufta, heter det fra U.S. 6th Fleets hovedkvarter i Napoli.

US Navy understreker at både nå og to ganger i april, skjedde dette i internasjonalt luftrom, i tråd med loven og uten å provosere russisk aktivitet. 

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå