EGENUTVIKLET: Norsk Titanium Components har utviklet en teknologi som kalles Direct Metal Deposition (DMD), som går ut på at titan smeltes fra vaier og brukes direkte til å lage komponenter. Det kan være en suksessoppskrift. FOTO: Peder Qvale
UTVIDELSESPOTENSIAL: Går alt som det skal i tiden framover, må Norsk Titanium Components enten utvide virksomheten på Eggemoen like utenfor Hønefoss eller bygge opp kapasiteten andre steder.

NORSK TITANIUM COMPONENTS

Norsk teknologi kan gi titan-gjennombrudd

Både fly-, olje- og forsvarsindustrien banker på døra hos Hønefoss-bedrift.

Norsk Titanium Components (Ntic)

  • Underlagt inkubatoren Scatec, og er dermed en av industrigründer Alf Bjørseths mange ideer.
  • Har utviklet en egen teknologi for produksjon av titankomponenter som kalles Direct Metal Deposition (DMD). Går ut på at titan smeltes fra vaier og brukes direkte til å lage komponenter. Vanligvis maskineres disse fra plater eller blokker, noe som er dyrere og mer tidkrevende enn DMD-prosessen.
  • Ntic ligger på Eggemoen like utenfor Hønefoss og har 22 ansatte.

 

HØNEFOSS: Etter fem år med utvikling produserer Norsk Titanium­ Components titankomponenter.

Det snakkes om et industrieventyr i milliardklassen når titan blir nevnt. Materialet er svært etterspurt blant annet til bruk om bord på plattformer, i fly og i forsvarsindustrien.

Mye av grunnen er at det både er lettere og sterkere enn konvensjonelle materialer, i tillegg til at det har gode korrosjonsegenskaper. Problemet er at det er dyrt og vanskelig å produsere.

Egenutviklet metode

Det prøver Norsk Titanium Components, Ntic, å gjøre noe med.

Der andre produsenter bruker store mengder råmateriale og maskinering for å fremstille komponenter, bruker den Hønefoss-baserte bedriften Nytt industrieventyr i boks som regelrett kutter flere ledd.

Råmaterialet, altså titan, kommer i ledningsform og blir fôret inn i smeltemaskinene. På forhånd har programmerere lagt inn spesifikasjoner i et robotprogram som bestemmer hvordan det ferdige resultatet skal se ut.

Dermed er det opp til en robot med en plasma-varmekilde å plassere det flytende materialet på riktig sted til riktig tid.

Resultatet er komponenter med en utstrekning fra fem til ti centimeter opp til en lengde på nesten to meter – eksempelvis flenser, seismisk utstyr, kroker til livbåter eller deler til fly og satellitter.

– På barneskolen la man slanger av leire i lag for å bygge opp for eksempel en krukke. Vi bruker samme prinsipp. Resultatet er mye mindre forbruk av råmateriale og redusert behov for maskinering, fordi vi bygger opp veldig nær den endelige formen, sier administrerende direktør Petter Gjørvad.

FORNØYD SJEF: Administrerende direktør Petter Gjørvad sier det har vært en lang vei mot produksjon av titankomponenter. Nå er han optimistisk med tanke på fremtiden. FOTO: Peder Qvale

Billigere

Ntic har altså en mer fleksibel produksjonsprosess som tar kortere tid og er billigere enn konkurrentenes.

– Andre produsenter må ofte finne et smidd emne i titan i form av en plate, blokk eller en stang som passer spesifikasjonen. Etter det må de maskinere, og da har det fort gått seks måneder. Vi har råvarer i ledningsform på lager til enhver tid, og har robotprogrammet der vi kan legge inn parametre i henhold til kundens spesifikasjoner. Dette gjør at vi kan ha leveringstider på en måned eller to, sier Gjørvad.

Les også: Airbus kan få norske titankomponenter

Mange er interessert

Og nettopp om en måned eller to skal bedriften levere en strukturell del til en flyprodusent. Produsenten holder på å utvikle en ny flytype og ønsker å teste ut en ny del fra Ntic.

I mellomtiden jobber Gjørvad hardt for å kvalifisere bedriften som leverandør av kritiske komponenter til flyindustrien. Det arbeidet kan bli svært viktig ettersom det skal bygges over 30 000 nye fly innen 2030.

– Vi er helt i innspurten med dette nå, både når det gjelder amerikansk og europeisk flyindustri. Kvalifiseringen er en omfattende prosess, men det ser bra ut, sier han.

– Dermed ser også fremtiden lys ut for dere?

– Vi er allerede i gang med å produsere til deler av olje- og gassindustrien og til forsvarsindustrien. Jeg har jobbet så lenge med utviklingen av dette at jeg vet at ingenting går rett fram med titan, men nå er vi nær et gjennombrudd som produsent av kritiske flykomponenter, sier Gjørvad.

Les også:

Kinas monopol skaper frykt

Kritiseres for å ha for mange ingeniører

Krasjlab kan bli stoppet

Canadiere vil lete etter edle metaller i Norge

Risikerer straff for energieffektivisering