Airbus A380, Ariane 5, Eurofighter Typhoon og Eurocopter EC225 er blant de mest kjente maskinene som EADS-konsernets datterselskaper produserer. (Bilde: EADS/Simen Håkonsen)

Airbus kan få norske titankomponenter

EADS

  • Etablert 10. juli 2000 som en sammenslåing av franske Aerospatiale Matra SA, spanske CASA (Construcciones Aeronaúticas) og tyske DaimlerChrysler Aerospace. Dette skjedde etter en konsolidering av luftfartsindustrien på 1980- og 90-tallet på begge sider av Atlanteren
  • Hovedkontoret ligger i Nederland
  • Er delt inn i fire divisjoner: Airbus/Airbus Military, Eurocopter, EADS Astrium og EADS Defense & Security
  • Omsatte for 42,8 milliarder euro i fjor med et negativt resultat på 763 millioner euro (6,3 milliarder kroner). Underskuddet skyldes i hovedsak problemer/overskridelser på A400M og A380
  • Har rundt 118.000 ansatte
  • Blant kjente EADS-produkter kan nevnes: Airbus-fly, Eurocopter-helikoptre, for eksempel AS332/EC225 Super Puma og NH90, kampflyet Eurofighter Typhoon (delvis eierskap), 70 kommunikasjonssatellitter blant annet skutt opp med bærerakettsystemet Ariane 5, en rekke forsvarselektroniske systemer, ATR-fly og MBDA-missiler (begge deleierskap)
  • I 2008 fordelte EADS-kjøpene seg i Norge på Astrium (49 prosent), D&S (34 prosent) og Eurocopter (14 prosent)

EADS skal bistå Norsk Titanium med å få godkjent sin teknologi for titankomponentproduksjon for fly- og forsvarsindustrien.

Får hjelp til krevende prosess

EADS, som er et av verdens største luftfarts- og forsvarsindustriselskaper, inngikk nylig en samarbeidsavtale med Norsk Titanium og datterselskapet Norsk Titanium Components (NTiC).

NTiC startet opp sin prototyp nummer to i Hokksund i fjor høst. Men å få produksjonsmetode, materialer og komponenter godkjent for fly- og forsvarsindustrien, er en meget krevende prosess.

Men dersom alt lykkes, kan samarbeidet bety at framtidige modeller fra EADS-datterselskapene Airbus og Eurocopter blir bygget med blant annet norske titankomponenter.

– Denne samarbeidsavtalen er en stor milepæl for NTiC. Det er en anerkjennelse av potensialet vår teknologi har, sier direktør Petter Gjørvad i Norsk Titanium.

Nytt norgeskontor

EADS har 37 kontorer rundt om i verden. Ett av dem ble åpnet i februar og ligger i Oslo.

EADS skal overvåke norsk industri

– Teknologisamarbeidet med Norsk Titanium, er nok et eksempel på hvordan industrielt samarbeid mellom EADS og norsk industri kan foregå. Den nye avtalen er dessuten et bilde på vår langsiktige satsing i Norge, sier Hans Lüken som er direktør for EADS Norway.

– Teknologisamarbeidet med Norsk Titanium, er nok et eksempel på hvordan industrielt samarbeid mellom EADS og norsk industri kan foregå. Den nye avtalen er dessuten et bilde på vår langsiktige satsing i Norge, sier Hans Lüken som er direktør for EADS Norway. Hans Lüken leder det nyåpnede norgeskontoret til EADS. Foto: Per Erlien Dalløkken

I øyeblikket kjøper EADS utstyr, tjenester og materialer for 28 millioner euro i året i Norge av oppunder 20 forskjellige bedrifter.

Sveising

Norsk Titaniums komponentproduksjon er basert på sveising, såkalt Plasma Transfer Arc (PTA). I stedet for å maskinere bort fra et stort emne bygger de opp emnet ved å legge på metall gjennom en sveiseprosess, slik at det nærmer seg den endelige formen. Det gir minimalt med godstap i maskineringen til slutt.

Norsk Titanium er et datterselskap av Scatec og ble etablert i 2006. Allerede fra oppstarten har selskapet hatt kontakt med EADS. Konsernet ser sterke og lette titankomponenter som strategisk viktige for nestegenerasjons fly, både militære og sivile, helikoptre, satellitter, UAV-er og missiler.

Dreis på sveis

Nytt industrieventyr i boks

Petter Gjørvad er administrerende direktør i Norsk Titanium. Foto: Per Erlien Dalløkken