NTNU SIMLAB

Krasjlab kan bli stoppet

Simlab ved NTNU går en usikker fremtid i møte, tross gode tilbakemeldinger fra Forskningsrådet og industripartnerne.

Simlab

  • Simlab (Structural Impact Laboratory) ligger på NTNU og tester konstruksjoner i lettmetall, plast og høyfast stål.
  • Resultatene brukes av ti industripartnere innenfor diverse bransjer: Hydro, Statoil, SSAB, BMW, Toyota, Audi, Renault, Benteler Aluminium Systems, Statens vegvesen og Forsvarsbygg.
  • Senteret har en årlig omsetning på omtrent 29 millioner kroner.

Forskerne ved Simlab i Trondheim lever ut guttedrømmen. Hver dag får de lov til å knuse noe på jobben gjennom krasjtester på komponenter av aluminium, stål og plast.

Målet er å finne ut hva de forskjellige komponentene tåler.

Tryggere og billigere

Spredt rundt i verden sitter totalt ti industripartnere innenfor forsvar og olje- og bilindustrien og følger nøye med. Grunnen er enkel: Her er det penger å tjene.

– Partnerne våre bruker materiellet i sin produktutvikling. Vi utvikler modeller som vi tester ut i laboratoriet, sier professor Magnus Langset, daglig leder ved Simlab.

For partnerne innenfor bilindustrien, der­iblant Audi, BMW, Renault og Toyota, er målet å finne ut hvilke komponenter som gir best beskyttelse, mens Statoil ønsker å bruke materialer som gir de beste og sikreste oljerørene.

Forsvarsbygg, på sin side, ønsker å utvikle lette og sikre beskyttelseskonstruksjoner som blir utsatt for kuler og eksplosjoner.

Les også: Bygget ny lab for CO2-transport 

Article1909_Image3139.jpg

Usikker framtid

Testingen og modelleringen industripartnerne nyter godt av kan likevel opphøre om tre år fordi Simlab er et senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI). Slike sentre får økonomisk støtte av Norges forskningsråd gjennom åtteårsperioder. Simlab får totalt 80 millioner kroner i sin periode, men i 2014 er det altså slutt.

Ifølge Anne Kjersti Fahlvik i Forsk­ningsrådet finnes det måter å videreføre kompetansen som er bygget opp i Simlab.

– Gjennom de åtte årene vil de kunne bygge og utvikle seg og sine prosjekter slik at de er i god posisjon til å innhente andre midler fra oss og for eksempel fra EU, sier hun.

Dersom test­laben kommer opp med nye prosjekter, kan SFI-statusen og dermed støtten fra Forskningsrådet opprettholdes.

– Aktørene i Simlab kan gjerne søke om ny SFI-bevilgning ved neste utlysning, der det vil være åpen konkurranse. Ingen av dagens sentre vil videreføres blindt, men vi regner med at flere av dagens senteraktører vil kaste seg inn i den nye konkurransen med nye og spennende prosjekter og konsortier, sier Fahlvik.

Les også: Oppdrag: Å alltid lede teknologikappløpet

Article1909_Image3138.jpg

Interessert i fortsettelse

Aluminiumsgiganten Hydro, som er labens største partner, er i alle fall interessert i at Simlab skal eksistere etter 2014, og nylig var konsernsjef Svein Richard Brandtzæg på besøk for å se hvordan aluminiumslegeringer blir testet.

– Her har man et fagmiljø for aluminium som er verdensledende. Vi bruker mye ressurser for å samarbeide med fagmiljøet her oppe og har store ambisjoner om å utvikle nye anvendelsesområder for aluminium. Her viser de at aluminium gir sikrere biler og mindre drivstoffbruk, sier Brandtzæg.

– Samarbeidet med Simlab gir oss markedsmuligheter med å utvikle produkter av nye aluminiumslegeringer. Dette samarbeidet bidrar til at vi får et forsprang på de andre konkurrentene, sier han.

Les også:

Hver tredje bil har aluminium fra Hydro

Svein Richard Brandtzæg: – Industri- og energipolitikk hører sammen

Farsund Aluminium Casting står bak årets ingeniørbragd