Nissan Ariya levering

Nissan kommer seint med Ariya, men mener bilen er verdt å vente på

Viser til Nissans stolte elbilarv og «70.000 norske fans».

Nissan Norge avslørte torsdag prisene på Ariya. Her fra Vulkan i Oslo, hvor bilen var utstilt.
Nissan Norge avslørte torsdag prisene på Ariya. Her fra Vulkan i Oslo, hvor bilen var utstilt. (Foto: Knut Arne Marcussen/ Nissan)

Viser til Nissans stolte elbilarv og «70.000 norske fans».

Torsdag ble prisene på Nissans kommende crossover/SUV Ariya offentliggjort, samtidig som bilen ble mulig å forhåndsbestille.

Med en startpris på 409.900 kroner (for utgaven med forhjulstrekk og 360 km WLTP-rekkevidde) går den i strupen på et velfylt segment av elektriske crossovere/SUV-er med familietekke.

Men kommer den raskt nok? I februar fortalte Nissan at de planla å levere bilen i starten av 2022. Nå forventer de leveringer fra tidlig sommer 2022.

Det betyr at konkurrenter som Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-e, Hyundai Ioniq 5 og Tesla Model Y får omtrent et års forsprang (se hele lista over hovedkonkurrenter i faktaboksen). ID.4 rullet for alvor ut i mars, Mach-e fikk opp utleveringsfarten i mai, og Model Y ble på én utleveringsuke den mest registrerte bilen i august. 

Er Nissan for seint ute?

Nei, mener Leon Dorssers. Han er senior salg- markedsdirektør for mer enn 140 markeder i Nissan, inkludert Norge. 

Les også

Dorssers forteller at hele selskapet nå venter på at crossoveren skal rulle ut til norske eiere, og minner om at Norge er landet som først vil få Ariya etter Japan. 

– Du kan si at det er andre på markedet i dag, men vi er klar for det. Du må huske på at vi har en lang historie med elbiler for massemarkedet, helt tilbake til 2011, sier han til TU.

Han henviser naturligvis til Leaf, Norges mest solgte elbil med 70.000 registreringer, og over en halv million solgte på verdensbasis.

Dorssers formulerer det slik at Nissan nå har «en enorm fanbase med mer enn 70.000 eiere» i Norge. Eierbasen var avgjørende for at Norge blir et prioritert marked. 

– Er Leaf-eierne hovedkunden for Ariya i Norge?

– Nei, vi vil gjerne tiltrekke oss nye kunder og kunder som går over til elbil for første gang, sier han.

Halvledermangel og covid-19

De faktiske forskjellene i leveringstid kan muligens kortes ned av at en del av konkurrentene har leveringstid.

– Flere av de andre produsentene sliter med leveringsproblemer, sier Dorssers.

Halvledermangelen og covid-19 har gitt utfordringer for mange bilprodusenter, inkludert Nissan. Dorssers avviser at utfordringene vil påvirke den planlagte utleveringsstarten neste sommer. Nissan Norge forventer å selge rundt 7000 eksemplarer av Ariya i 2022.

– Hvorfor skal kjøperne vente på Ariya, når det allerede finnes så mange konkurrenter som kan leveres raskere?

– Først av alt på grunn av bilen. Den har en fantastisk kombinasjon av design, innovasjon og teknologi. Så forvalter Nissan en stolt elbilarv, med over 500.000 solgte Nissan Leaf og 9,1 milliarder elektriske kilometer i Europa uten noen store hendelser. For det tredje er Ariya en crossover og midt i hjertet av hva vi kan. Her kombinerer vi SUV-kunnskapen fra Qashqai med elbilkunnskapen fra Leaf, svarer han. 

Han lover prioritering til norske kunder når bilene kommer neste sommer. 

Nissan Ariya konkurrenter

Ariya skal konkurrere i et segment med nokså mange kandidater:

  • ID.4 med bakhjulstrekk og inntil 517 kilometers WLTP-rekkevidde starter på 417.000 kroner. GTX-utgaven (med firehjulstrekk) koster fra 456.000 kroner. Her er lista over mulige tilvalg nokså lang. 
  • Ford Mustang Mach-e med bakhjulstrekk og 440 kilometers rekkevidde koster fra 422.000 kroner. Den fås også med firehjulstrekk og større batteri, da med en startpris på 492.000 kroner.
  • Hyundai Ioniq 5 starter på 474.900 kroner med bakhjulstrekk og 504.900 kroner med firehjulstrekk. Den kommer da nokså godt utstyrt.
  • Audi Q4 e-tron 35 med bakhjulstrekk koster fra 399.900 kroner. Firehjulstrekkvarianten (e-tron 45) koster fra 462.200 kroner. Her kan man legge på mye tilleggsutstyr. 
  • Firehjulsdrevne Kia EV6 med 510 kilometers rekkevidde leveres til høsten og har en startpris på 469.900 kroner for en godt utstyrt utgave.
  • Tesla Model Y med firehjulsdrift og 507 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 549.142 kroner. Bilen kommer godt utstyrt, med få muligheter for tilvalg.
  • Helelektriske Volvo XC40 med forhjulstrekk starter på 439.900 kroner. Men kommer med et nokså høyt utstyrsnivå som standard og blant annet tre års service og full kaskoforsikring inkludert i prisen. 
  • BMW IX3 har bakhjulstrekk, 459 km WLTP-rekkevidde og koster fra 571.720 kroner
Les også

Kommentarer (37)

Kommentarer (37)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå