PROSJEKTER

Nå blåser Vegvesenet nytt liv i dette E16-prosjektet i Valdres

3,2 kilometer med smal og dårlig vei skal utbedres.

Eksempel på hvordan strekningen ser ut i dag. Ingen midtstripe.
Eksempel på hvordan strekningen ser ut i dag. Ingen midtstripe. Foto: Google Maps
1. feb. 2021 - 10:30

– Dette er et utbedringsprosjekt, der vi bruker dagens trasé og bredder veien til 8,5 meter, forteller prosjektleder Vegar Antonsen i Statens vegvesen.

Vegar Antonsen, prosjektleder i Vegvesenet. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Vegar Antonsen, prosjektleder i Vegvesenet. Foto:  Statens vegvesen

– Veien har varierende standard i dag, og er smal. Og veikroppen har nok gjort sitt, sier han.

Og dermed skal Vegvesenet ruste kraftig opp disse 3,2 kilometrene av E16 mellom Turtnes og Øye i Vang kommune.

– Den største utfordringen blir nok trafikkavvikling. Her er det ikke omkjøringsmuligheter, sier Antonsen.

I tillegg er det bratt terreng, med Vangsmjøsa like ved. Det vil bli en del sprenging.

– Det er en totalentreprise, og vi håper at entreprenøren kan se på det med nye øyne, bidra med lure løsninger og få til en optimalisering av prosjektet, sier Antonsen.

Deler av PwC-teamet som har hjulpet Lede med smart bruk av data og etablering av smidige produktteam. Lede har brukt kunstig intelligens og tingenes internett (IoT) for å få bedre innsikt i kraftsystemet. Det hjelper dem med å utnytte eksisterende nettinfrastruktur bedre. Fra venstre: Karoline Bonnerud, Erik Flølo og Herman Johan Bomholt som jobber med Data Analytics i PwC.
Les også

I Pwc jobber vi med veldig mye annet enn Powerpoint

Var opsjon til Rødølstunnelen

Utbyggingen har en liten historikk. Egentlig var dette oppdraget en opsjon for Rødølstunnelen, men opsjonen ble aldri utløst.

Her ligger veistrekningen som skal utbedres. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Her ligger veistrekningen som skal utbedres. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektet bygger på reguleringsplan vedtatt av Vang kommune i 2016. Det omfatter vei i dagen med 8,5 meter bredde og tre mindre kulverter. Det foreligger byggeplan
med arbeidstegninger fra 2016, men det hele må oppdateres og optimaliseres før bygging.

I 2019 var ÅDT på strekningen cirka 1400, med en tungbilandel på 15 prosent. Trafikken øker betydelig under helger og høytider, og når været gjør at de andre fjellovergangene er stengt.

Oppstart er satt til 1. juli i år, og det hele er tenkt å være ferdig 15. september 2022.

Vegvesenet legger opp til en konkurranse med forhandling, og vil plukke ut tre kvalifiserte leverandører som etaten skal forhandle med.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 9. februar, og frist for å melde seg på i konkurransen er 26. februar.

Uten drivstoff, er det lite poeng å bygge skip som kan gå på hydrogen. Enova vil derfor støtte produksjon av hydrogen med inntil 400 millioner kroner per anlegg.
Les også

400 mill. i hydrogen-støtte: – Ikke sikker på at vi får en ketchup-effekt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.