KNM Helge Ingstad stikker bare så vidt over vann. Kystverkets oljevernfartøy OV Utvær i bakgrunnen.
KNM Helge Ingstad stikker bare så vidt over vann. Kystverkets oljevernfartøy OV Utvær i bakgrunnen.

Fregattkollisjon - KNM Helge Ingstad

Kystverket: Har ingen tidsplan for bergingen av KNM Helge Ingstad

Det er ikke avgjort om skipet må tømmes for olje før det heves.

Beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket sier til TU at det ikke foreligger noen endelig og detaljert plan med tidsangivelser for å berge Helge Ingstad.

– Vi er i løpende dialog om umiddelbare tiltak, både med tanke på sikring av fartøyet, overvåking, berging og heving, sier Ly til TU.

Det er i ferd med å blåse opp med forventet vindstyrke 15-17 m/s og bølger opp til en meter.

Slik fregatten nå ligger, kan skroget påføres større skader med fare for at drivstoff og andre skadelige stoffer kan lekke ut, bekrefter Ly.

Sikkerhet først

Ifølge Kystverket blir alle vurderinger av tiltak vurdert ut fra hensynet til sikkerhet for mannskap og faren for utslipp.

Fregatten ligger nesten under vann etter at flere stålvaiere røk tirsdag morgen. Planen er fortsatt å heve skipet, men Forsvaret er nå usikker på om det kan reddes, ifølge NTB.

Sjøforsvaret mener det skal være mulig å heve skipet og frakte det til Haakonsvern, tross vind og vær.

– Man skal løfte fartøyet opp ved hjelp av to kranlektere. De er bestilt og er allerede på vei mot havaristedet, sier Håvard Mathiesen i Forsvarsmateriell.

BOA Management i Trondheim har fått oppdraget med å heve KNM Helge Ingstad. Administrerende direktør Helge Kvalvik  i BOA vil ikke opplyse hvilke kranfartøy eller utstyr de vil benytte til bergingen.

– Det er Forsvarsmateriell som besvarer alle spørsmål, sier Kvalvik. 

Forsvarsmateriell har foreløpig ikke kunnet opplyse til TU om hvilken tidsplan de ser for seg eller mer om tekniske detaljer.

Tømme tanker?

Kystverket sier at det ikke er avgjort om skipet må tømmes for olje før det løftes opp og settes på lekter.

– Det er en del av den løpende dialogen vi har med Forsvaret, sier Ly.

Tømming av tanker er tidkrevende og krever spesialutstyr, samt dykkere eller ROV-er.

Kystverket har fått opplyst fra Sjøforsvaret at det var 380 kubikkmeter marin diesel om bord, 30 kubikkmeter helikopterfuel samt en del smøreolje og hydraulikkolje.

Dersom fartøyet heves uten å tømme det først, regner Kystverket med å ha nok tilgjengelig lenser og opptaksutstyr til å håndtere det som måtte lekke ut.

Naturlig dispergering

Foreløpig er det kun helikopterdrivstoff som lekker ut jevnt og trutt.  

Hittil er det tatt opp 34 kubikkmeter emulsjon, det vil si olje blandet i vann.

Kystverket sier at marin diesel og helikopterdrivstoffet dispergeres, det vil si oppløses temmelig lett i vannet, samt at en del fordamper.

– Vi ser at det som slipper forbi lensene dispergeres naturlig, sier Ly.

Det hadde vært langt mer alvorlig om det hadde lekket ut bunkersolje, det vil si tungolje, slik det var om bord i Full City som havarerte i juli 2009 med 700 kubikkmeter HFO om bord.

I og med at været er i ferd med å bli tøffere, betyr det også at den naturlige dispergeringen går fortere.

Vedlikeholder lenser

Kystverket skriver på sine nettsider at det jobbes med å vedlikeholde og optimalisere lensene rundt havaristen. Det vil foregå oppsamling av forurensningen som driver fra havaristen i lensebarrieren som er rett nord for skadestedet.

Kystverket har fire oljevernsystemer som sveiper og samler opp forurensning som driver andre steder.

Det interkommunale utvalget for akutt forurensning, IUA Bergen region, jobber på alle steder der det er lenser ved land og i bukter for å kontrollere og justere disse.

Statens naturoppsyn (SNO) skal ut i Øygarden i formiddag for å fortsette sin synfaring med tanke på å se om det er fugl, sjøpattedyr eller vilt som har er skadet av forurensningen. Gårsdagens synfaring ga ingen funn av slikt.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå