MARITIM

KNM Helge Ingstad har sunket - forsvaret er usikre på om fregatten kan berges

Bare radartårnet og deler av hekken stikker opp.

En båt med bergingsmannskaper ved den havarerte fregatten. Helge Ingstad ligger nå nesten helt under vann, etter at flere vaiere som har holdt skipet fast, har løsnet.
En båt med bergingsmannskaper ved den havarerte fregatten. Helge Ingstad ligger nå nesten helt under vann, etter at flere vaiere som har holdt skipet fast, har løsnet. Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix
13. nov. 2018 - 05:14

Fregatten KNM Helge Ingstad ligger nå nesten under vann. Planen er fortsatt å heve skipet, men Forsvaret er nå usikker på om det kan reddes.

– Vårt mål er å begrense skadene i den grad de lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sa sjefen for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, på en pressekonferanse tirsdag.

Allerede fredag opplyste Forsvaret at Boa Management AS har fått i oppdrag å støtte bergingen av KNM Helge Ingstad med slepebåter og lekter. Planen er å bruke to kranlektere til å løfte skipet, og den ene av lekterne er allerede på vei til området.

– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.

Vaiere røk

Fregatten har ligget sikret til land med ni kraftige vaiere siden kollisjonen med oljeskipet Sola TS.

Kystverket opplyste klokken 10 tirsdag formiddag at det bare er radartårnet, samt deler av hekken som stikker opp over vannflaten.

På pressekonferansen opplyste flaggkommandør og sjef for maritime operasjoner i Sjøforsvaret, Yngve Skoglund, at fregatten lå stabilt helt fram til mandag kveld.

Håvard Mathiesen, sjef for sikringsarbeidet i Forsvarsmateriell, sa da at baugen sank ytterligere en meter og de to svakeste vaierne røyk.

– Vi erstattet dem med forsterkede vaiere og jobbet fram til midnatt med å forsterke videre. Da opplevde vi at det ikke var trygt nok for personellet å fortsette, opplyste han.

Klokken seks tirsdag morgen røk samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet.

– Baugen falt da dypere og skipet la seg til ro på dypere vann. Fartøyet ligger nå stabilt, sa han.

Vaierne som har sikret akterenden av skipet, er intakte.

Forsvaret har benyttet miniubåter for å undersøke bunnforholdene, og Kystverket har totalt samlet opp 13 kubikkmeter med forurensing.

Forsvaret kommer nå til å sette ned en egen granskningskommisjon som skal foreta en intern undersøkelse av hendelsen. Funn og konklusjoner vil bli gjort tilgjengelig for Statens havarikommisjon.

KNM Helge Ingstad ligger nesten helt under vann etter at flere vaiere som har stabilisert skipet, har røket. <i>Foto:  Kystverket/NTB Scanpix</i>
KNM Helge Ingstad ligger nesten helt under vann etter at flere vaiere som har stabilisert skipet, har røket. Foto:  Kystverket/NTB Scanpix

– Tviler på at den blir båt igjen

Ifølge skipsskadeekspert Erik Tveten, som Aftenposten konsulterte før meldingene om vaierne kom, er det en tommelfingerregel innenfor forsikring at skip bør repareres om det, der det ligger, har en verdi på 80–90 prosent av ny verdi.

– Jeg har mine tvil om dette blir båt igjen. Skipet har ligget og skurt og vridd seg på skjæret, bruddskadene er enorme, sier Tveten.

Han har 35 års erfaring med å vurdere skadeomfang på marine konstruksjoner, fra trålere til alle typer lasteskip og ulike offshoreinstallasjoner. Han har tatt en gjennomgang av fregatten KNM Helge Ingstad, som natt til torsdag kolliderte med tankskipet Sola TS like ved Stureterminalen i Hjeltefjorden. Fregatten gikk på grunn etter kollisjonen og ligger ennå med slagside ved Ådneset i Øygarden.

Tveten nevner at grovt sett alt elektrisk utstyr på fregatten må skiftes ut, inkludert 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell. Fordi broen delvis ligger under vann, anslår han at all instrumentering – i prinsippet – må skiftes ut. I tillegg kommer all innredning som har vært våt, noe han anslår å være rundt 70–80 prosent.

Hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer må også skiftes ut, fordi de allerede er rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, det gjelder trolig det meste av ventilasjonen også.

– Hva angår det rent militære utstyret og materiellet som har vært i sjøvann må nok også det erstattes, sier Tveten.

Mannskapet skal på sjøen igjen

Sjøforsvaret følger opp besetningen fra fregatten Helge Ingstad, og har som ambisjon at de skal ut på sjøen igjen.

– Dette er en besetning som har oppnådd svært gode resultater både i utlandet og hjemme de siste årene. Det er en rekke spesialister. Det er viktig å beholde dem som en besetning, sier marinesjef Rune Andersen.

Det var 137 personer om bord da fregatten kolliderte.

Sjøforsvaret opplyser at oppfølgingen av besetningen fortsetter og at de vil få en gradvis tilvenning til livet om bord igjen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.