FORSVAR

KNM Maud er fikset på nytt – setter kurs mot resten av Nato-styrken

– Tilstrekkelig grunnlag for sikker drift, sier Forsvaret.

KNM Maud på vei ut fra Haakonsvern 24. mai 2020.
KNM Maud på vei ut fra Haakonsvern 24. mai 2020. Jakob Østheim / Forsvaret
11. nov. 2021 - 14:40

Ti dager etter at det ble meldt at logistikkskipet KNM Maud lå til kai i England med tekniske problemer, skal fartøyet være i god nok stand til å gjenoppta sitt oppdrag for Natos stående maritime styrke, SNMG1.

– Etter en periode med tekniske utbedringer og tester har KNM Maud nå satt kurs for å gjenforenes med den maritime Nato-styrken, melder Forsvaret i ei pressemelding.

Nødvendig avbrudd

«Maud» seilte ut fra Haakonsvern i starten av september, men 1. november kom det fram at skipet hadde vært nødt til å avbryte oppdraget og lå til kai i Portsmouth.

Ifølge Forsvaret skyldtes dette ustabilitet med det skipstekniske systemet IPMS (Integrated Platform Management System), som tilrettelegger automasjon, kontroll og monitorering av fartøyets utstyr.

– Driftsavbruddet var nødvendig av hensyn til sikker drift. Besetningen, Forsvarsmateriell og den britiske IPMS-leverandøren har jobbet intensivt et par uker, og vi har nå et tilstrekkelig grunnlag for sikker drift av farøyet og gjenopptar derfor operasjonen, uttaler flaggkommandør Trond Gimmingsrud, sjef for Marinen, i pressemeldinga.

Der kommer det også fram at det fortsatt gjenstår utbedringer av systemet som FMA vil følge opp, men at dette arbeidet kan gjennomføres senere.

KNM Maud forsyner KNM Fridtjof Nansen med drivstoff under en øvelse i februar. Nå blir logistikkfartøyet «fleet oiler» for SNMG1.
Les også

Friskmeldte «Maud» skal være drivstoffstasjon for Nato-styrke

Drivstofforsyning

KNM Mauds rolle i SNMG1 er som såkalt «fleet oiler» – å forsyne den kanadiske fregatten HMCS Fredericton, den nederlandske fregatten Zr.Ms. Van Amstel og den portugisiske fregatten NRP Corte-Real med drivstoff. 

Skipet, som etter kontrakten skulle vært levert for over fem år siden, har hatt en svært problematisk innfasing.

I februar i år ble imidlertid en viktig milepæl passert da skipet for første gang gjennomførte en såkalt RAS-operasjon i forbindelse med øvelsen TG-21-1, det som betegnes som «Replenishment at Sea», altså etterforsyning på åpent hav under fart.

Opprinnelig var planen at siste etappe mot klarering for operasjoner skulle skje ved å gjennomføre såkalt «Fleet Operational Sea Training» (FOST) hos britiske Royal Navy i vår/sommer, men dette ble det ikke tid til.

I stedet er det gjennomført en sikkerhetsmønstring i egen regi, av Sjøforsvarets våpenskole KNM Tordenskjold, fikk Teknisk Ukeblad opplyst fra Sjøforsvaret i september.

KNM Maud gjennomførte den første operative RAS-operasjonen med KNM Fridtjof Nansen tirsdag ettermiddag.
Les også

Slik foregår det når KNM Maud endelig gjør det hun kan best

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.