Vi omgir oss til daglig med kinesiske produkter, men kinesiskproduserte fly er enn så lenge uvanlig kost i Vesten.
De som hadde øynene med seg på Bergen lufthavn sist helg, kunne observere en sjelden fugl stå parkert:
En ARJ-21 på vintertesting, eid av fabrikken Commercial Aircraft Corporation of China (Comac), fløy gjennom nordisk luftrom og tilbragte hele et par dager på Flesland.
Vintertesting
Det var Check-in.dk som omtalte saken først, med referanse til en forumtråd på airliners.net.
Teknisk Ukeblad får opplyst fra Avinor på Bergen lufthavn at ARJ-21-flyet kom fra Helsinki fredag og ble stående parkert på Flesland fram til søndag, da det fløy videre til Island. På Flesland ble flyet tatt hånd om av GA Partner.
![ARJ21 på vintertesting i 2014. <i>Foto: Comac</i>](https://images.gfx.no/290x/2275/2275151/96f000325f77743c9a6.jpg)
Det nærmer seg ti år siden ARJ-21 fløy for første gang, men fortsatt er det kun levert fire eksemplarer til lanseringskunden Chengdu Airlines i tillegg til at det er bygget fire testfly. Prosjektet er kraftig forsinket, noe som slettes ikke er uvanlig i luftfartsindustrien, også for langt mer erfarne flyprodusenter.
ARJ21 var utenlands på testing første gang for fire år siden, da en av maskinene fløy til USA for å teste ytelsene i isingforhold.
De første to flyene ble levert for litt over to år siden. Den siste tida er det gjennomført en rekke såkalte rutetilpasningsflygninger nordøst i Kina, med base på Harbin Taiping lufthavn, for å gjøre klart til vinteroperasjoner med flytypen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Chengdu Airlines har planer om å sette inn ARJ21-700 på regionale ruter i Heilongjiang-provinsen senere i år. Selskapet har fra før 27 fly i Airbus A320-familien.
- Airbus med ultra-rekkevidde: Skal fly verdens lengste flyrute
Kopi?
Grunnmodellen ARJ21-700 har plass til opp til 90 passasjerer og en rekkevidde på 1.200 nautiske mil. Maksimal avgangsvekt er 40 tonn. Det jobbes også med en ER-versjon som kan fly 2.000 nautiske mil, og en forlenget ARJ-21-900.
![Skroget på ARJ21 minner en del om McDonnell Douglas-designen fra 60-tallet. <i>Foto: Wikimedia Commons</i>](https://images.gfx.no/290x/2275/2275154/COMAC_ARJ21_Gu.jpg)
Man trenger ikke være noen dreven flyspotter for å se likheter mellom ARJ-21 og flyene DC-9/MD-80/90/B717 som opprinnelig ble laget av amerikanske McDonnell Douglas. Kombinert med det faktum at MD-80/90 på 1980- og 90-tallet ble lisensprodusert i en del eksemplarer i Kina av selskaper som i dag inngår i Comac, er det mange som mener at det var mer enn verktøy fra sluttmonteringsfabrikken som ble med videre på ferden til kinesisk flyindustri.
![Et DC-9-41 fra SAS <i>Foto: Wikimedia Commons</i>](https://images.gfx.no/290x/2275/2275156/SAS_DC-9-41_at_Basel.jpg)
Dette er åpenbart noe som står høyt på Comacs dagsorden å tilbakevise, ettersom første setning i beskrivelsen av ARJ-21 på deres egne hjemmesider handler om at dette er et fly som både er utviklet og produsert i Kina med basis i deres egne immaterielle rettigheter.
Det som er på det rene, er at Comac også på ARJ-21 har lent seg på utenlandsk flyindustri. Avionikken leveres av Rockwell Collins, mens framdriften besørges av to General Electric CF34-10A-motorer som hver leverer 78,5 kN skyvkraft, har en viftediameter på 135 cm og et bypassforhold på 5:1. Varianter av disse GE-motorene brukes blant annet også på flytyper ARJ-21 kan sammenlignes med, som kanadiske Bombardiers CRJ-serie og brasilianske Embraers E-jet-familie.
Vingene på ARJ-21, som i motsetning til MD-80/90 har oppoverbøyde vingetipper («winglets»), har ukrainske Antonov bidratt til å designe.
Comac oppgir at de har bestillinger på 453 fly fra 21 kunder, de aller fleste av dem er kinesiske.
- Jomfruferd i januar: Putin ønsker seg privatfly-versjon av det supersoniske bombeflyet
C919
Comac er også i ferd med å utvikle et noe større fly, C919, som er designet for å konkurrere med de to totalt dominerende kort- og mellomdistanseflyene fra Boeing og Airbus, altså B737 Max og A320 Neo.
![Comac C919 tar av for første gang fra Pudong lufthavn 5. mai 2017. <i>Bilde: ALY SONG</i>](https://images.gfx.no/290x/2015/2015056/tbdc1200.jpg)
C919 ble rullet ut av hangaren og vist fram for første gang høsten 2015, og gjennomførte sin jomfruferd 5. mai i fjor.
Smalbuksflyets grunnversjon har 158-168 passasjerseter og en rekkevidde på 2.200 nautiske mil (4.075 km). De første flyene utstyres med CFM Leap-1C-motorer. Planen er at C919 etter hvert skal benytte kinesiske flymotorer. AVIC Commercial Aircraft Engines (ACAE) er det statlige selskapet som er i ferd med å utvikle motoren CJ1000. Her har GKN Aerospace Norway på Kongsberg vunnet kontrakten om å levere akslinger.