Elektriske Nesodden-ferger

Kaster ut seks LNG-motorer – inn med batterier og elektromotor

Må åpne skrogene for å demontere to gassmotorer i hvert fartøy.

De tre Nesodden-fergene bygges om til elektrisk drift i løpet av høsten 2019. Hver av Norled-fergene har to gassmotorer, LNG-tanker og annet gassrelatert utstyr som skal fjernes for å gi plass til batterier og elektrisk utstyr.
De tre Nesodden-fergene bygges om til elektrisk drift i løpet av høsten 2019. Hver av Norled-fergene har to gassmotorer, LNG-tanker og annet gassrelatert utstyr som skal fjernes for å gi plass til batterier og elektrisk utstyr. (Foto: Tore Stensvold)

Må åpne skrogene for å demontere to gassmotorer i hvert fartøy.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Norled har gitt Westcon Power and Automation kontrakt på ombygging til elektrisk framdrift.

Selve ombyggingen begynner i august 2019 ved et verft så nær Oslo som mulig.

– Vi har ikke skrevet kontrakt ennå. Vi ønsker ikke å bruke tid på å reise, og vil helst gjøre det så nærme som mulig, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled til TU.

På Østlandet er Horten Verft og Vard Brevik nærmest.

– Vi kan også se på andre siden av fjorden og Sverige, sier Breivik.

Ruter og Norled meldte i slutten av oktober om at Nesodden-fergene blir elektriske i løpet av 2019. Nå er flere detaljer klare.

Hull i skroget

Ombyggingen omfatter å fjerne alt LNG-relatert utstyr, inklusive de to 10 år gamle Mitsubishi-motorene.

For å fjerne de store gassmotorene, må det skjæres hull i skroget. Hvert skip har i tillegg to mindre dieseldrevne generatorer. De beholdes som backup, men skal klargjøres for biodiesel.

Norled regner med at ombyggingene vil kreve opp til to måneders verftsopphold.

Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled. Foto: Tore Stensvold

– Alle tre fergene skal være ferdig ombygget til utgangen av 2019, sier Breivik.

Han sier at det rent teknisk ikke er vanskelig å gå over til batteridrift.

 – Fergene er store, har plass nok til batterier og går i moderat fart. Med plass til 560 passasjerer er de enormt energieffektive allerede, sa Breivik

Fergene ble bygget i 2009 av Chantiers de l’Atlantique i Frankrike.

Gass ut – kilowattimer inn

Her blir det endringer. Kontrollpanel i gassfri sone om bord i en av de tre Norled-fergene fotografert da de var nye. Maskinsjef Sigbjørn Myrvang og inspektør EinarBjørn Gjesteland ved det som da het Tide Sjø. Bilde: Tore Stensvold

Den frigjorte plassen i maskinrommet skal fylles med batteripakker og elektro- og styringssystemer fra Westcon Power & Automation

– Vi vil integrere vårt egenutviklede energi- og kraftstyringssystem «E-seamatic blue» med eksisterende automasjon og kraftsystem ombord i båtene, sier Frode Skaar, leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation.

Han sier at fergene med 2 MWh får  installert nok batterikapasitet til å klare flere turer uten å lade. Det blir kun lading ved kai i 8-9 minutter i Oslo.

Smart lading

Ladeeffekten er på opp til hele 4 MW. Ifølge Skaar vil de neppe utnytte makseffekten veldig ofte. Det kan bli for tøft for batterier og utstyr.

– Det gjelder å utnytte ladeeffekt og ladenivå så smart som mulig, slik at levetiden ikke forringes og at sikkerheten er godt ivaretatt, sier Skaar.

Westcon Power &  Automation har ikke valgt batterileverandør ennå.

Cavotec har utviklet en ny ladeplugg for dette prosjektet. Koblingen skal skje i front og ikke med ladetårn, som er mye brukt for de elektriske fergene på Vestlandet. 

Ladepluggen er festet på kaia og koblingen skjer når lemmen på ferga og kaia er låst sammen.

– Det elegante er at så snart lemmen løftes opp fra rampa, slippes ladingen. Ferga kan bakke rett ut, sier Sofus Gedde-Dahl i Cavotec.

Samlet flere kontrakter

– Vi har en større forespørsel ute blant de tre-fire leverandørene som har batterier godkjent av Sjøfartsdirektoratet og DNV GL, sier Skaar.

Han opplyser at det er stor aktivitet innen elektrifisering, med flere fergeprosjekter og hybridombygging av flere offshorefartøyer.

Frode Skaar, leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation.
Frode Skaar, leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation. Foto: Tore Stensvold

– Vi har derfor slått sammen behovet for batterier til flere prosjekter og ber om pris på totalt 25 MWh, sier Skaar til TU.

CO2-kutt

Fergene «Kongen», «Dronningen» og «Prinsen» frakter årlig nær 2,7 millioner passasjerer mellom Aker Brygge og Nesoddtangen.

Selv om naturgass klimamessig er bedre enn diesel, vil elektrifisering av fergene bidra til å redusere CO2-utslippene med 6.000 tonn årlig. Utslippene og energibruken er langt større enn for annen kollektivtrafikk.

Miljøorganisasjonen Zero er godt fornøyd med at de tre Nesodden-fergene blir nullutslippsfartøy.

– Timingen med Oslo som miljøhovedstad er god. Norge er verdensledende på utslippsfrie skip og maritime løsninger, og Oslo kan bli et utstillingsvindu for dette i det europeiske miljøhovedstadsåret 2019, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå