Stort og mindre: Terningen­ og Osenfjord fra Brødrene Aa ble levert i våres til FosenNamsos Sjø. Terningen tar 275 passasjerer og går i 34 knop, mens Osenfjord tar 48 passasjerer og går i 17 knop. Alle foto: Jan-Olav Storli (Bilde: Br. Aa/Jan-Olav Storli)

KARBONFIBERBÅTER

Karbonbåter kutter 40 prosent av utslippene

karbonfartøy

Brødrene Aa:

Familieeid hurtigbåtprodusent i Hyen, Nordfjord. Selskapet har produsert over 40 hurtigbåter i karbonfiber. Årsproduksjonen ligger på rundt fem båter. 130 ansatte i Hyen i Nordfjord.

 

FosenNamsos Sjø:

Driver sjøveis kollektivtransport i Midt-Norge og Hordaland. 15 samband, fordelt på ti ferjesamband, fire hurtigbåtruter samt en lokalbåtrute. Eid 66 prosent av Torghatten ASA og 34 prosent av ­Namsos Trafikkselskap ASA.

 

AtB (A til B)

Regionalt kollektivtrafikkselskap, eid av Sør-Trøndelag fylkeskommune (STFK). Ansvar for å planlegge, kjøpe og markedsføre kollektivtjenester i fylket.

Det er Brødrene Aa i Hyen som har gjort beregningene. De har sammenlignet forbruk og utslipp av sammenlignbare skip i samme trafikk.

I mars leverte verftet hurtigbåten MS Terningen til ruten Trondheim og Kristiansund som driftes av Kystekspressen.

Det nye fartøyet har samme passasjerkapasitet og går like fort, men bruker mye mindre drivstoff enn 12 år gamle MS Ladejarl, bygget av Fjellstrand i 2002.

Betydelige tall

Rederiet FosenNamsos Sjø, kan bekrefte at drivstofforbruk og utslipp er gått ned med rundt 40 prosent på karbonfiberbåten.

– Av konkurransehensyn vil vi ikke gå ut med tall for forbruket, men tegner oss et bilde av prosentvise drivstoffbesparelser som ligger rundt 40 prosent, sier teknisk sjef i FosenNamsos, Joachim Ness, til Teknisk Ukeblad.

Over en tiårsperiode betyr besparelsen bare i drivstoffutgifter ca. 80 millioner kroner, som er mer enn det fartøyet koster.

Karbonbåter betyr også enklere og billigere vedlikehold. Rust finnes ikke og malingsbehovet er mindre. Med 1500 kW mindre effekt vil det også være en stor besparelse på vedlikehold av motor og fremdriftslinje.

FosenNamsos seiler på kontrakt for det regionale transportselskapet AtB, tilsvarende Skyss i Bergen, Ruter i Oslo og Columbus i Stavanger-området. Miljø og utslippsprofil er blant de viktige parametrene i tillegg til pris når de tildeler kontrakter.

– Lavere vekt, mindre motorer og mindre utslipp på flere områder. Det er en positiv dominoeffekt å bytte til de letteste fartøyene på markedet, det vil si karbonfiber, sier Tor Øyvin Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.

Les også: Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Karbon mot CO2-avtrykk: Adm. dir. Tor Øyvin Aa mener kampen mot CO2 fra hurtigbåter best kjempes med karbonfiber.

40 prosent kutt

Rådgiver Sjø i AtB, Kjell Wilhelm Utvaag, sier at de er veldig fornøyd med utslippsprofil fra de lette karbonfartøyene som trafikkerer ruter i AtB-nettet.

Nå er det fire, og fra nyttår blir det fem karbonbåter i AtB-rutene. I fjor fraktet AtB mellom 620.00 og 650.000 passasjerer med hurtigbåt. AtB er spesielt fornøyd med utslippstallene fra MS Terningen.

– I oktober skal vi presentere nøyaktige tall for Sør-Trøndelag fylkeskommune, men at de ligger på minst 40 prosent, er det ikke tvil om, sier Utvaag til Teknisk Ukeblad.

Ifølge oversikten fra Brødrene Aa vil MS Terningen ha et årlig CO2-utslipp på litt under 5000 tonn, mens aluminiumskatamaranen MS Ladejarl slipper ut tett opp til 8000 tonn i året.

Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

I rute: Terningen kan ta 275 passasjerer og har servicefart på 34 knop. Den ble satt inn på ruten Trondheim–Brekstad-Kristiansund i april i år. Br. Aa/Jan-Olav Storli

Klimamål

Utvaag i AtB er ikke i tvil om at Norge kan redusere sine CO2-utslipp fra sjøtransport betydelig dersom flere av de eldre hurtigbåtene med passasjerkapasitet over 120 byttes ut med karbonfiberbåter.

– Det er veldig mye å hente på å bytte ut aluminium med de atskillig lettere karbonbåtene, sier Utvaag.

Bryter vi ned tallene for Norges mål for årlige kutt av CO2-utslipp fram til 2020 og fordeler det på ulike sektorer, blir målene for sektoren «Luftfart, sjøfart, fiske og motorredskap» ca. 0,4–0,7 millioner tonn CO2-ekvivalenter fram til 2020.

Antar man jevn rate med kutt fram til 2020, vil det bety årlige kutt på 91.666 tonn CO2-ekvivalenter.

Bare ved å erstatte ett fartøy på Kystekspressen med karbonfiberfartøy, bidrar det alene til 3,5 prosent av kutt som skal gjøres i løpet av 2014 i denne sektoren.

9000 tonn

Dersom alle de fem båtene Brødrene Aa leverer i år tas med i regnestykket, vil de til sammen kutte C02-utslippene med 9000 tonn ettersom de erstatter hurtiggående aluminiumsbåter.

Ifølge en oversikt fra Brødrene Aa, har MS Terningen årlig 55 prosent lavere NOx-utslipp enn aluminiumsbåten MS Ladejarl. Reduksjon skyldes både lavere vekt og ny motorteknologi.

Enda større kutt vil oppnås med å erstatte dieseldrevne fartøy med batteri eller hybrid framdrift.

– Vi jobber med noen slike prosjekter, men kun for kortere strekninger, sier Aa.

Les også:

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Dette er «Ship of the year 2014»

Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri