INDUSTRI

– Kan utføre det samme som Hercules, bare raskere og bedre

Brasiliansk transportfly frister svenskene.

Her er den første KC-390-prototypen som ble rullet ut av hangaren første gang tirsdag.
Her er den første KC-390-prototypen som ble rullet ut av hangaren første gang tirsdag. Bilde: Gerson Fujiki
24. okt. 2014 - 17:59

KC-390 heter det militære transportflyet som er det hittil største flyet som er laget av brasiliansk luftfartsindustri.

Den første prototypen ble rullet ut fra Embraer Defense & Security-fabrikken i Gavião Peixoto, nord for São Paulo, tirsdag 21. oktober.

Nå starter bakketesting med dette og ytterligere en prototyp.

Deretter er det berammet jomfruferd mot slutten av året.

Les også: Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets

Mer last og raskere fram

Det brasilianske luftforsvaret (Força Aérea Brasileira - FAB) deltar i utviklingen av flyet og bestilte i mai 28 fly som skal erstatte C-130 Hercules-flåten som ble anskaffet på 1960-tallet.

FAB påpeker at det tomotors jetflyet er utviklet med tanke på Brasils eget behov, enten det er i Amazonas eller Antarktis.

– KC-390 vil kunne utføre de samme oppgavene som Hercules, bare raskere og bedre, sier flyvåpensjef Junti Saito.

Transportflyet skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen.

Det er rundt tre tonn og 300 km/t mer enn C-130-maskinene Brasil opererer i dag. (200 km/t mer enn C130J Super Hercules som Norge flyr).

Les også: Første havari med Super Hercules

Transport- og tankflyet KC-390 fra Embraer Defense & Security skal etter planen i lufta for første gang i løpet av 2014.
Transport- og tankflyet KC-390 fra Embraer Defense & Security ble rullet ut av hangaren 21. oktober. Força Aérea Brasileira

60 bestillinger

Argentina, Portugal og Tsjekkia er med som industripartnere i KC-prosjektet.

I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.

Flyet er utstyrt med IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320-serien. På KC-390 er motorene oppgradert til 156 kN og har dermed størst skyvekraft i denne motorserien.

Ettersom betegnelsen er KC, ligger det i navnet at dette også er et tankflyet også kan bidra med drivstoff i lufta til andre fly eller helikoptre.

Utviklingen av flyet startet i 2009. De første serieproduserte flyene skal leveres Brasil i 2016. De 28 flyene skal leveres over ti år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel

Brasil-Sverige

KC-390s ytre mål.
KC-390s ytre mål. Embraer
Sveriges flygvapenchef (FVC) Michael Bydén var til stede under utrullingen i Brasil tirsdag, og han er på jakt etter nye transportfly.

Med styrkede brasiliansk-svenske bånd, etter at Saab gikk til topps i kampflykonkurransen F-X2 med sin Jas-39 E/F Gripen i konkurranse med Dassault Rafale og Boeing F-18 E/F Super Hornet, er et transportfly fra Embraer en het kandidat for det svenske luftforsvaret.

Ifølge Flight Global beskrev Bydén KC-390 som et sexy fly og et godt alternativ som erstatter for Sveriges gjenværende C-130H-maskiner.

Han varslet dessuten en beslutning ganske snart.

Sverige har snart operert Hercules i 50 år. Det første eksemplaret ble leaset fra sommeren 1965 og ble Europas første Hercules, fire år før Norge mottok sine første fly.

Men de to eldste eksemplarene er i ferd med å pensjoneres, slik at det gjenstår en flåte på seks transportfly.

Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.

Les også:

Girer opp Embraer

Her er Norges nye panservogn

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.