Illustrasjon av det planlagte remotoriserte E-jet-flyet. (Bilde: Embraer)
Girsystemet på PW1000G-serien. (Bilde: Pratt&Whitney)
Tverrsnitt av en PW1000G-motor. (Bilde: Pratt&Whitney)

Pratt & Whitney PW1000G

Girer opp Embraer

Nok en flytype skal fly med den nye girede turboviftemotoren.

Pratt & Whitney har fått en femte kunde til sin kommende serie girede turboviftemotorer.

Når brasilianske Embraer om fem år kommer med sin andre generasjon E-jet, er det med P&Ws såkalte Pure Power PW1000G under vingene, melder motorprodusenten tirsdag.

Remotorisering

PW1000G-motoren er fortsatt i testfasen, dog med 4 200 timer og 12 400 loggførte flygninger, og skal etter planen settes i drift neste år. Første fly som får motoren montert er Mitsubishi MRJ.

Den remotoriserte E-jet-en skal etter planen lanseres i 2018. Den skal erstatte dagens E170/175 og E190/195 - en flytype som i Norge blant annet jevnlig kan ses i dekoren til Finnair, Estonian Air, Lufthansa og Air France og snart i det nye selskapet Fly Nonstop i Kristiansand.

Motorene vil på Embraer-flyene hete PW1700G og PW1900G og vil selvsagt innebære en betydelig effektivisering i forhold til dagens GE CF34-motorer, uten at det er oppgitt noen tall foreløpig.

Flygigantene krangler om prosenter  

Norsk industri

Øvrige kunder til Pure Power-familien heter Airbus, Bombardier, Mitsubishi og Irkut.

Og det er norsk industri som leverer til akslingsida på flere av dem, nemlig GKN Aerospace Norway (tidligere Volvo Aero).

Kongsbergselskapet er foreløpig inne på PW1200G, 1400G og 1500G, motorer til Mitsubishi MRJ, Irkut MS-21 og Bombardier C-serie. Men foreløpig ikke på PW1100G som vil selges i størst volum ettersom den er for A320 Neo.

For GKN Aerospace Norway er det helt vesentlig å finne erstatning for jobben de i dag gjør på CFM56-motoren, kjent fra blant annet Boeing 737 og Airbus 320.

I dag utgjør over halvparten av omsetningen arbeid på denne motoren, det vil si deler til lavtrykksturbinhuset og tredjestegs ledeskovler. I fjor leverte de til rundt 1 400 motorer til Snecma.

Programmet øker i volum ennå og vil nå et høydepunkt i 2014, men dale fra 2016.

Volvo flyr fra Kongsberg

Taper millioner på flymotorer  

Girsystemet på PW1000G-serien.
 Girsystemet på PW1000G-serien. Pratt&Whitney