CFM56-motorer venter på å bli montert på Boeing 737-fly på fabrikken i Renton. Med tid og stunder blir slike motorer sendt blant annet til Sola for vedlikehold. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Taper millioner på flymotorer

200 teknologiarbeidsplasser på Stavanger lufthavn Sola kan stå i fare når den amerikanske motorgiganten Pratt & Whitney setter virksomheten sin i Norge under lupen.

– Evalueringsprosess

Daglig leder Peter Lupoli i Pratt & Whitney Norway Engine Center henviser til Tore Svanes i Nor PR når Teknisk Ukeblad ringer.

– Det er ingen dramatikk i dette. Styret hadde et møte i forrige uke der det ble vedtatt å forta en evaluering av virksomheten. Denne prosessen er nå i gang, forteller Svanes.

De ansatte og deres fagforeninger er involvert. Slik Teknisk Ukeblad får det framlagt derfra, handler det om å kutte kostnader for å sikre videre drift.

Imidlertid er det ikke tatt noen beslutning om å legge ned.

Pratt & Whitney Norway Engine Center. Foto: Pratt & Whitney

594 millioner kroner tapt

– Hva er det som gjør det nødvendig med denne evalueringen nå?

– Egentlig ikke noe nytt. Dette er noe Pratt & Whitney gjør jevnlig med sine virksomheter, også i Norge. Det har bakgrunn både i historiske økonomiske resultat og utsiktene til framtidig konkurranseevne, sier Svanes.

Han opplyser at det ikke er bestemt hvor lenge evalueringen skal pågå.

Regnskapene viser at motorverkstedet i perioden 2006–2010 hadde negative årsresultat på til sammen 594 millioner kroner.

I 2010 tapte selskapet 64 millioner kroner av en omsetning på 931 millioner kroner.

Tok over etter Braathens

Pratt & Whitney er som kjent en av de store flymotorprodusentene i verden.

Sommeren 2000 overtok P&W motorverkstedet til Braathens på Stavanger lufthavn Sola.

Da ble selskapet Norway Engine Center etablert – heleid av P&W-eieren United Technologies Corporation (UTC).

Det skal sies at motorverkstedet også under Braathens' eierskap hadde tapt penger i årevis før amerikanerne overtok for snart tolv år siden.

CFM56

Motorverkstedet på Sola gjør vedlikehold på CFM56-3, som henger under vingene på Boeing 737 classic (300 400 og 500), CFM56-5B, som gir framdrift til Airbus 320-serien og CFM56-7 som er montert på de nyeste Boeing 737-ene, altså såkalte NG (Next Generation, 600, 700, 800 og 900).

CFM56 produseres imidlertid ikke av P&W, men av CFM International som General Electric og Snecma eier i fellesskap.

CFM56-vedlikehold. Foto: Pratt & Whitney

Les også:

Svensk militær-rib dykker 50 meter

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Slik kriger Norge på nett

Se 85 kampfly på Ørland