SIER MENINGEN SIN: - Det er betenkelig for demokratiet hvis blant annet fagfolk mister ytringsfriheten sin. Men jeg er ikke redd for å si hva jeg mener, sier Erik Smith, leder av styringsgruppa for Follobanen-prosjektet. (Bilde: Truls Tunmo)

– Jeg aksepterer ingen munnkurv

  • Bygg

Erik Smith:

  • 62 år, bor i Oslo.
  • Tidligere prosjektdirektør i Norsk Hydro, nå leder av styringsgruppa til Follobane-prosjektet i Jernbaneverket.
  • Har vært prosjektdirektør for flere store Hydro-prosjekter, sist under byggingen av aluminiumsverket Qatalum i Qatar.


Follobanen:

  • Follobanen får fire spor til Oslo og dermed tillate flere og raskere tog.
  • Prosjektet Oslo-Ski består av det nye dobbeltsporet Follobanen, en totalombygging av Ski stasjon og Ås forbikjøringsspor.
  • Follobanen blir ca. 22 km lang.
  • Raskeste reisetid til Ski blir på 11 minutter.
  • Follobanen får Norges lengste jernbanetunnel på 19 km, og som aller første jernbanetunnel i Norge skal den bygges med to separate løp.
  • Byggestart blir tidligst i 2014, og byggetiden vil ta seks-syv år.

Kilde: Jernbaneverket

Smith kommer fra stillingen som prosjektdirektør i Norsk Hydro, sist som leder av utbyggingen av det gigantiske aluminiumsverket Qatalum i Qatar. I tillegg til 10 år med prosjektlederstillinger i aluminiumsindustrien har han mange år med prosjektansvar i olje- og gassdivisjonen til Hydro. Nylig begynte han oppdraget sitt i Jernbaneverket.

– Dette arbeidet er noe jeg ser frem til. I første omgang skal engasjementet mitt vare i et år, deretter skal begge partene evaluere samarbeidet. Det første året er bare en midlertidig ansettelse, sier Erik Smith til Teknisk Ukeblad.

Les også: Follobanen får ekstern prosjektstyring

Knebling av fagfolk

I sommer vokste det frem en debatt om bedrifter og etater som nekter fagfolk og forskere å uttale seg fritt om faglige spørsmål. Debatten ble aktualisert etter medieomtalen av Kirsten Laake som mistet stillingen sin i Statens strålevern. Årsak: Hun hadde overfor fagdepartementet uttrykt at arbeidsgiveren hadde anbefalt for strenge krav til strålingsverdier ved boreplattformer. Ifølge Erik Smith er det betenkelig for demokratiet at slikt kan skje.

– Jeg har ikke selv erfaring med å bli behandlet på denne måten. Men jeg sitter med et inntrykk av at flere departementer nok kan overkjøre fagpersoner i visse situasjoner. Det vil ikke skje med meg. Jeg er en person som tør å si i fra dersom det er nødvendig, og jeg vet at jeg har rett, sier Smith.

Les også: Internasjonal interesse for Follobanen

Avgjørende erfaring

Med seg i styringsgruppa får han ytterligere to eksterne medarbeidere – Håvard Skallebø fra Metier og Knut Jørgensen – fra den såkalte Barcode-rekka i Bjørvika.

– Jeg har ikke hatt noe med utvelgelsen av disse to å gjøre. Jørgensen kjenner jeg ikke fra før, men Håvard Skallebø har jeg tidligere jobbet sammen med i Norsk Hydro. Han er meget dyktig i prosjektstyring, sier Smith, som mener det er av avgjørende betydning å ha erfaring med ledelse av store prosjekter for å lykkes.

– For å lede en styringsgruppe til et slikt prosjekt må man ha kompetanse med å gjennomføre store prosjekter. Ingen prosjekter går på skinner, og du får alltid noen negative overraskelser underveis. De erfaringene jeg har med den slags styrker meg selv, men også Jernbaneverket, sier Smith.

Les også: Follobanen endelig på høring

Erik Smith. Leder av styringsgruppa til Follobane-prosjektet i Jernbaneverket.
ERFARING: Erik Smith mener hans erfaring med store prosjekter i Norsk Hydro vil hjelpe ham i hans viktigste oppgave med Follobanen: Å få på plass det økonomiske fundamentet så prosjektet blir realisert. FOTO: Truls Tunmo Truls Tunmo

For å unngå kritikk

En kilde i Jernbaneverket (JBV) Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med, sier at JBV bevisst har valgt en ekstern kapasitet til å lede styringsgruppa til utbyggingen av Follobanen for å unngå kritikk for manglende nytenkning.

“Det er lett å se dette som et tiltak som er konstruert for å komme eventuell kritikk i forkjøpet om at JBV styrer prosjektet på en gammeldags måte slik man alltid har gjort det med oppstykkede, korte parseller og fagkontrakter”, sier kilden.

– Jeg har ikke satt meg inn i hvordan JBV har tenkt og jobbet tidligere. Men jeg synes det er positivt å trekke inn kapasiteter utenfra. Det er viktig å tenke stort, og jeg er litt usikker på hvilke kompetanse JBV har for å gjennomføre store prosjekter. Men jeg vet at de har blitt utført litt stykkevis og delt, sier Smith.

Les også: Heller mot separate løp i rekordtunnel

– Økonomien må på plass

Han mener at hans viktigste oppgave som leder av Follobanens styringsgruppe blir å få prosjektet formelt godkjent.

– Siden prosjektet foreløpig ikke er formelt bevilget penger, blir det en prioritert oppgave for meg å få på plass det økonomiske fundamentet slik at vi kommer i gang med prosjektet. I denne prosessen vil erfaringene mine fra store prosjekter i Norsk Hydro komme godt med. Det er ikke første gang jeg er i en tilsvarende situasjon.

Les også: Her er Follobane-traseen

– Holder ikke mål

Hydro-veteranen er kritisk til hvordan myndighetene håndterer samferdselsutbygging i Norge generelt.

– Når det gjelder jernbanen, føler jeg at den har blitt stemoderlig behandlet i mange år, i hvert fall av politikerne. Jeg synes det er veldig meningsfylt å jobbe med utvikling av infrastruktur, spesielt med jernbane. Det er på tide at togtrafikken blir kraftig forbedret, det er for mange frustrerte brukere som er avhengig av jernbanen daglig til og fra jobb, sier Smith.

Les også: Jernbaneverket dropper Kolbotn

– Tungt byråkrati

Jobben i JBV tror han kan bli en tyngre byråkratisk prosess enn det han er vant til fra tidligere prosjekter.

– I Norge er det slik at alle instanser skal ha uttalerett i forbindelse med vei- og jernbaneutbygging. En planleggingstid på åtte-ti år burde tilsi at det er rom for forbedringer. Det er alt for lang tid. Men min oppgave er konkret Follobanen, og det å endre på beslutningsprosessen her tror jeg både ligger utenfor mitt mandat og det jeg skal bruke tid på, sier Smith.