IKKE LØNNSOMT: I det tidligere forslaget lå Kolbotn stasjon inne i planen. Nå har Jernbaneverket vedtatt å droppe stasjonen. - Den lønner seg ikke, sier prosjektsjef for strekningen, Anne Kathrine Kalager. (Bilde: Mona Strande)
DROPPES: 2,5 milliarder kroner, fire minutters ekstra reisetid og for dårlig trafikkgrunnlag er argumentene for at det nye dobbeltsporet ikke legges om Kolbotn stasjon. (Bilde: Jernbaneverket)

Jernbaneverket dropper Kolbotn

– Å kjøre innom Kolbotn kan ikke forsvares i forhold til nytteverdi og kostnader, sier Jernbaneverkts prosjektsjef for Oslo - Ski, Anne Kathrine Kalager.

11 milliarder

I dag presenterte hun konseptanbefalingen fra Jernbaneverkets ledelse, som er fattet etter en helhetlig vurdering av tekniske, økonomiske, samfunns- og transportmessige forhold.

Mens en direktelinje vil koste cirka 11 milliarder kroner, må man legge inn over 2,5 milliarder ekstra for å få en ny felles stasjon for Follobanen og Østfoldbanen på Kolbotn. Det er det ikke passasjergrunnlag for.

I tillegg ville en bane om Kolbotn gjort tidsbesparelsen på strekningen minimal, og vært lite hensiktsmessig i forhold til fremtidig satsing på høyhastighetsbaner.

Omfattende planprosess

Isteden har Jernbaneverket valgt å skille ut Kolbotn stasjon som et eget prosjekt, slik at stasjonen kan fornyes selv om det ikke blir nytt dobbeltspor der.

– Vi ser behovet for å gjøre noe på Kolbotn. Ved å løsrive stasjonen fra resten av prosjektet, kan vi vurdere en gjennomføring tidlligere enn det vi kunne gjort ellers, sier Kalager.

Jernbaneverket ser for seg en byggestart på Follobanen i 2013, men det avhenger av hvor lang tid planprosessen tar - med behandling i både Ski, Oppegård og Oslo kommuner.

Byggetiden er stipulert til 5-6 år.

Vurderer 250 km/t

Dobbeltsporet på den nye traseen planlegges for en fart på 200 km/t, men Jernbaneverket skal vurdere gevinsten av å dimensjonere for 250 km/t.

- Vi har foreløpig ikke sett på kostnadsforskjellen, men i hovedsak vil høyere dimensjonert fart bety større tunnelprofil og andre tekniske installasjoner, sier Kalager.

Hun sier muligheten for høyere fart klart vil være en fordel for en eventuell fremtidig høyhastighetsbane fra Oslo til Gøteborg.

- Det er en mulighet å bygge traseen fysisk for høyere fart uten å ha bestemt oss, så kan vi eventuelt gjøre tekniske endringer som trengs på et senere tidspunkt, sier hun.