FRA ALUMINIUM TIL SVILLER: Erik Smith, som blant annet har vært prosjektdirektør for Qatalum-prosjektet i Qatar, skal lede den eksterne styringsgruppa for Follobanen og Jernbaneverket. (Bilde: Hydro)

Follobanen får ekstern prosjektstyring

  • Bygg

Ifølge utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, Harald Nikolaysen, er dette en ny måte å tenke prosjektstyring på.

– Vi har satt sammen en styringsgruppe med eksterne deltagere, og dette har ikke vært gjort tidligere i Jernbaneverket, sier Nikolaysen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Follobanen endelig på høring

Qatalum-direktør

Det er Erik Smith, utlånt fra Norsk Hydro, som skal lede styringsgruppa.

– Det er veldig spesielt at vi henter inn en så tung prosjektleder som det Erik Smith er. Han har blant annet jobbet som prosjektdirektør på Qatalum-prosjektet for Norsk Hydro i Qatar, sier utbyggingsdirektøren.

Les også: Internasjonal interesse for Follobanen

Sterk kompetanse

Ellers består den av Håvard Skallebø fra Metier og Knut Jørgensen fra BarCode.

Skallebø har spesialkompetanse i kostnadsstyring, prosjektstyring og i kvalitetssikring av store prosjekter.

Jørgensen skal bidra som ekspert på gjennomføring av store prosjekter, og i tillegg har han spesialkompetanse på jernbanebygging, ifølge Nikolaysen.

Heller mot separate løp i rekordtunnel

Starter i oktober

Smith får ansvaret for å lede styringsgruppa frem til beslutning om igangsettelse og bygging av Follobanen er tatt.

– Nå går vi inn i fasen som skal forberede for gjennomføring og fastsette endelige konsepter og løsninger. Smith vil starte arbeidet for oss den 3. oktober, og han vil i tillegg til Skallebø og Jørgensen også få med seg en del andre interne deltagere, sier Nikolaysen.

Les også: Her er Follobane-traseen

– En annen skala

Han opplyser at styringsgruppa også vil bli supplert med interne deltagere fra forskjellige divisjoner i Jernbaneverket:

– Jeg er overbevist om at dette vil bli en veldig kompetent styringsgruppe. Hovedårsaken til at vi henter inn ekstern kompetanse, er at Follobanen representerer et prosjekt av en annen skala enn det vi så langt har erfaring med fra jernbanebygging i Norge. Derfor vil vi ha med folk med erfaring fra andre prosjekter på samme størrelse utenfra for å sikre at Follobanen blir gjennomført like profesjonelt som store prosjekter i andre bransjer, sier Nikolaysen.