En variant av Proterra Catalys E2 har satt elektrisk kjørelengderekord. (Bilde: Clint Davis/Proterra)

Elektrisk buss

Ingen elbil har kjørt så langt på én lading som denne bussen

Tilsvarer avstanden Kristiansand til Indre Troms.

Den amerikanske bussprodusenten Proterra har satt ny rekord i kjørelengde på én opplading. Deres buss Proterra Catalyst E2 Max kjørte 1772,2 kilometer på før batteriet gikk tomt.

Bussen er 12,2 meter lang og har en batterikapasitet på 660 kilowattimer. Forrige rekord var 1631,5 kilometer, satt av den 320 kg tunge ensetebilen Schluckspecht E i 2011. Til sammenligning hadde den en batterikapasitet på 23 kilowattimer.

Likevel; 1772,2 kilometer er bare tre mil kortere enn strekningen fra Kristiansand til Setermoen i Indre Troms. 

Uten sammenligning for øvrig, ettersom den strekningen har svært varierende topografi, mens bussens rekord ble satt under kontrollerte forhold på en bane i USA.

Dermed er rekorden å anse som en demonstrasjon, og ikke et tall for lengste kjørelengde i det virkelige liv.

Viser utviklingen

Proterra mener likevel at det viser hvor raskt utviklingen går. Forrige modell gikk 1013,8 kilometer med 440 kilowattimers batteri, og modellen før dette gikk 415,2 kilometer med 257 kilowattimers batteri.

Produsenten tror at den nye bussen kan ha en stor påvirkning på kollektivtransportmarkedet, ettersom den har en lavere driftskostnad pr kilometer enn en konvensjonell buss. 

Proterra-direktør Ryan Popple tror at lave driftskostnader gjør at elektriske busser langt overgår andre løsninger, og at kollektivtransportmarkedet derfor kommer til å bli det første som fullt og helt går over til batterielektrisk drift.

Spår slutten på forbrenningsmotor i bussmarkedet

– Etterhvert som vi ser nykommere og flere selskaper som går inn i det elektriske tungbilmarkedet, har det blitt veldig tydelig at fremtiden er heleltrisk, og at solen er i ferd med å gå ned for forbrenningsmotorteknologien, sier Popple i pressemeldingen.

Proterra opererer foreløpig ikke i Europa. I Norge har flere prøveprosjekter startet opp i år, blant annet hos Brakar i Drammen, som har bestilt flere elektriske busser.

I Stavanger har Kolombus allerede flere batterielektriske busser fra Ebusco i drift. Disse har en praktisk rekkevidde på omtrent en kilometer per kilowattime. 

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (51)

Kommentarer (51)