Denne Komatsu-dumperen bygges om til elektrisk drift. (Bilde: Andreas Sutter, Lithium Storage GmbH)

Elektriske anleggsmaskiner

Denne dumperen blir verdens største elbil

Skal generere mer energi enn den bruker.

Med en vekt på 45 tonn, og en lastekapasitet på 65 tonn, blir E-dumper verdens største elbil. Den får en batteripakke på 700 kilowattimer, og skal brukes i ti år ved en gruve nær Biel i Sveits.

Det er en gruppe sveitsiske organisasjoner som er i gang med prosjektet. De bygger en gammel Komatsu HD 505-7 om til elektrisk drift. Motoren er allerede fjernet, og batteripakken er i ferd med å installeres.

Batteriet består av 1440 litiumion-celler av nikkel-mangan-kobolt-typen, og veier 4500 kg, skriver det føderale sveitsiske forskningsinstituttet Empa i en pressemelding.

Instituttet er involvert i prosjektet, som skal sørge for at det fraktes materialer fra et kalksteinuttak på toppen av et fjell. Den elektriske dumperen skal gjennomføre ruten 20 ganger i døgnet. Stigningen er på det meste 13 prosent.

Skal gå med energioverskudd

Elektrisk fremdrift har noen nøkkelfordeler, skriver instituttet. Siden materialene fraktes nedover, kan bilen i større grad regenerere energi på hver retur.

40 kilowattimer er ventet å bli regenerert på hver tur ned fra fjellet, når dumperen har en totalvekt på 110 tonn. Denne energien kan så brukes når bilen kjører tom tilbake til kalksteinuttaket.

Å bruke elektrisk regenerering i stedet for bremser vil dessuten sørge for mindre varmeutvikling. Den vil også kunne fungere som en generator. Håpet er at dumperen vil generere mer energi enn den har behov for, og at den derfor vil kunne levere elektrisitet til strømnettet når den ikke er i bruk.

Målet er at dumperen skal ha et energioverskudd på 10 kilowattimer for hver rundtur. Samtidig spares mellom 50.000 og 100.000 liter diesel i året, tilsvarende et utslipp på mellom 131 og 262 tonn CO2.

Det er sementprodusenten Ciments Vigier SA som finansierer prosjektet. Det koster dem ifølge pressemeldingen «en sjusifret sum» i sveitsiske franc, altså trolig noen titalls millioner kroner.

Kan åpne for dumpere nye steder

I tillegg deltar batteriprodusenten Lithium Storage, som fra før av har erfaring med utvikling av batterier til lastebiler. Kuhn, som produserer Komatsu-biler, er også partner i prosjektet. Sveitsiske myndigheter bidrar med støtte.

Det enorme batteriet er levert av kinesiske Shenzen Westart, og batteristyringssystemet er utviklet av sveitsiske Esoro.

Om prosjektet er en suksess, kan Ciments Vigier gå til anskaffelse av åtte dumpere for å dekke behovet sitt.

Kuhn ser på sin side en mulighet for å bruke dumpere i områder hvor dette kan være vanskelig i dag på grunn av tradisjonelle maskiners store eksosutslipp og støynivå.

E-dumper skal ifølge pressemeldingen være i drift «om noen få måneder». Det er etter skjema, ettersom prosjektet første gang ble annonsert i 2016, og ferdigstillelse var planlagt innen utgangen av fjoråret.

Den gang ble det opplyst om at dumperen skulle ha en elektrisk motor på 590 kilowatt og et dreiemoment på inntil 9500 newtonmeter.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (34)

Kommentarer (34)