LØSNET: Tunnelen mellom skrogene til Sollifjell gikk i oppløsning og deler falt av. SHT konkludeer med at en bølge traff tverrbjelken og påførte skroget større belastning enn det var konstruert for. DNV fant også svakheter med produksjonen. (Bilde: Odd Eirik Hegge)

Sollifjell-havariet

  • Industri

Sollifjell:

  • Mars 2009: Veolia Transport vant anbud om å trafikkere tre ruter med hurtigbåter for Troms fylkeskommune. Båtene skal settes i trafikk ca. ett år etter kontrakt.
  • April 2009: Båtservice Mandal vant anbudskonkurranse om å levere tre hurtigbåter for 250 personer, bygget i karbonfiber. Design og konstruksjon: LMG Marin. Tuco i Danmark støper skrog og alt som bygges i karbonfibersandwich. Utrustes i Mandal.
  • 23. mars 2010: MS Sollifjell overleveres Veolia Transport.
  • 24. mars: Utenfor Møre-kysten hører mannskapet et smell og deler av tunnelen går i oppløsning. Sjøfartsdirektoratet inndrar sertifikater.
  • 13. oktober: SHT med foreløpig rapport: " De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag, se figur. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område."


Onsdag 24. mars utenfor Bud på Mørekysten. Været er fint, havet tilsynelatende flatt, bare dønninger. Sollifjell er på vei fra Stavanger til Tromsø, dagen etter at Veolia overtok fartøyet for å sette det inn på ruta Tromsø-Bodø. Farten er litt over 30 knop, ifølge AIS-informasjonen. En bølge slår opp under overbygget, i tunnelen mellom de to skrogene. Store biter med karbonplater faller av, skrogene får sprekker.

Det umulige har skjedd. Det ekstremt sterke karbonmaterialet ser ut til å ha gått i oppløsning.

Verken verftet Båtservice Mandal, designselskapet LMG Marin eller den danske underleverandøren av karbonskrog, Tuco Marin, kunne forklare hva som skjedde. Statens havarikommisjon for transport (SHT) satte straks i gang gransking.

Frykt for karbonbåter

I medienes debattspalter og debattforum på nett, haglet rykter og kritikk mot karbonbåter. Folk i Troms og Nordland ville ikke sette sine bein på dekk i en båt bygget i karbon, skulle man tro innleggene. Politikere i Troms fylkeskommune forsøkte å få inn en klausul om at karbonbåter skulle ekskluderes i framtidige konsesjonstildelinger.

Ingeniører og teknikere med mange års karbonerfaring kontaktet Teknisk Ukeblad og ba oss få fram i artikler at karbon er et trygt materiale.

Et halvt år etter ulykken, kommer SHT med en foreløpig rapport: Sammen med Det Norske Veritas fant SHT svakheter ved design, konstruksjon og ved produksjonen av hurtigbåten Sollifjell.

Først etter omfattende ombygging og forsterking har Sollifjells søsterskip, Fløifjell og Kistefjell, fått utstedt sertifikater fra Sjøfartsdirektoratet.

Svarer ikke

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få kommentarer fra Båtservice Mandal, men uten å lykkes. Styreleder Erling Romsås viser til administrende direktør Bjørn Fjellhaugen, som er på reise i Iran. Det var ikke mulig å få ham i tale før denne artikkelen ble publisert.

Inspektør John Wilsgaard, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) med en del av hurtigbåten Sollifjell. Karbonfiberbåten havarerte rett etter at rederiet overtok båten. En del av tunneltaket falt av. Et trekantstykke på 5,5 x 3,6 m ble funnet i sjøen en måned etterpå.
Teknisk Ukeblad har forsøkt å få kommentarer fra Båtservice Mandal, men uten å lykkes. Styreleder Erling Romsås viser til administrende direktør Bjørn Fjellhaugen, som er på reise i Iran. Det var ikke mulig å få ham i tale før denne artikkelen ble publisert.DNV-SJEKK: Havarinspektør John Wilsgaard med et karbonstykke som bel funnet i sjøen og sendt til DNV for analyse. Tore Stensvold

Les mer om Sollifjell:

Karbonbåter settes i trafikk

Bryter tidsfrist for Sollifjell-gransking

Godkjenner karbonhurtigbåter

Uhildet gransking av Sollifjell-havari

Sender inn materialprøver

Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet

Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur