ALUMINIUM OG KARBON: Sollifjell ligger fortsatt ved kai i Ålesund, nesten ett år etter ulykken. En katamaran i aluminium i forgrunnen. (Bilde: Tore Stensvold)

Bryter tidsfrist for Sollifjell-gransking

  • Industri

Dette er saken:

  • Den 23. mars jublet Veolia Transport over å ha overtatt den første av de nye katamaranene.
    På vei fra Stavanger til Troms 24. mars, hørte mannskapet plutselig et brak og oppdaget av deler av tunnelen mellom skrogene var falt av.
  • Katamaranen MS Sollifjell er levert av Båtservice Mandal.
    Veolia Transport inngikk kontrakt med Båtservice om å levere tre CarbonCat35 passasjerkatamaraner høsten 2009.
    En fjerde båt, en noe mindre CarbonCat24, ble bestilt i desember 2009.


CarbonCat

  • Passasjerkatamaraner bygget i carbonsandwich
  • Design: LMG Marin
  • Verft: Båtservice Mandal
  • Underleverandør av skrog: Tuco Marine Group, Danmark
  • Lengde: 35 meter
  • Passasjerer: 250
  • Veolia Transport har bestilt tre søsterskip, ”MS Sollifjell”, ”MS Kistefjell” og ”MS Fløyfjell”
  • Båtene skal gå i rute mellom Harstad -Finnsnes – Tromsø
  • Ytterligere en CarbonCat er bestilt: CarbonCat 24, plass til 125 passasjerer og marsjfart 28 knop.

Hurtigbåten Sollifjell gikk delvis i oppløsning på sin transportetappe fra verftet i Mandal via Stavanger og til Troms, dagen før den skulle settes i rute.

Bakgrunn: Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur

Inspektør John Wilsgaard, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) med en del av hurtigbåten Sollifjell. Karbonfiberbåten havarerte rett etter at rederiet overtok båten. En del av tunneltaket falt av. Et trekantstykke på 5,5 x 3,6 m ble funnet i sjøen en måned etterpå.
FANT: Inspektør John Wilsgaard, SHT, med en del av hurtigbåten Sollifjell som ble funnet i sjøen flere uker etter ulykken. Analyser ga noen svar. Tore Stensvold
– Det er et svært omfattende arbeid. Vi er fortsatt ikke ferdig med å samle inn fakta. Deretter gjenstår noe analysearbeid, sier sjøfartsinspektør Johan Wilsgaard i SHT til Teknisk Ukeblad.

Når den foreløpige rapporten er skrevet, skal den ut på høring til de berørte parter. De har tre ukers frist til å komme med kommentarer.

– Vi trenger også noe tid etter høringsfristen til å innarbeide relevante kommentarer, sier Wilsgaard. Det kan bety flere måneders forsinkelse.

Les også:

Utålmodige holder igjen

Wilsgaard opplyser at det er mange som nærmest maser om å få rapporten ferdig, deriblant flere av aktørene.

– Samtidig venter vi på faktaopplysninger fra noen av dem. Så lenge de ikke gir oss det vi ber om, kan de heller ikke vente å få rapporten, sier Wilsgaard lakonisk.

Les også: Uhildet gransking av Sollifjell-havari

Foreløpig rapport

I oktober gikk SHT til det uvanlige skritt å offentliggjøre delfunn fra undersøkelsene. I den rapporten fra 13. oktober skriver SHT:

"Foreløpige funn, knyttet til design, konstruksjon og operasjon, viser at fartøyet har vært utsatt for bølgeslag mot våtdekket. De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag, se figur. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område."

SKADET: Den tverrgående bjelken mellom skrogene fikk seg en voldsom trykk av en bølge. Det tyder på at konstruksjon og design var uheldig.
SKADET: Den tverrgående bjelken mellom skrogene fikk seg en voldsom trykk av en bølge. Det tyder på at konstruksjon og design var uheldig. Båten har fortsatt seilingsforbud. Tore Stensvold

Sikkerhet – ikke skyld

Noen av partene har gitt klare beskjeder om at den endelige rapporten kommer til å stå sentralt når skyld skal fordels, erstatningskrav sendes og syndebukker utpekes.

Det misliker SHT og Wilsgaard sterkt.

– Vi er satt til å granske ulykken kun av sikkerhetshensyn. Vi skal finne ut hvordan slike ulykker skal unngås, ikke finne noen skyldige, sier Wilsgaard.

Les også: Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet

Sitter på gjerdet

Han mener også det blir helt galt når selvstendige myndigheter med egne ansvarsoppgaver sitter og toer sine hender og venter på rapporten. Uten å si det helt klart, peker han på Sjøfartsdirektoratet som ikke vil gi søsterskipet Sollifjell sertifikat før SHT-rapporten foreligger.

Wilsgaard lar det skinne igjennom at han synes direktoratet bør avgjøre sikkerhetsaspektet og bedømme grunnlaget for tildeling av sertifikater ut fra bestemmelser og lover de er satt til å forvalte.

– Det må de kunne gjøre på eget grunnlag, sier Wilsgaard.

Les også:

Sender inn materialprøver