PRØVETUR: MS Sollifjell under testing før overlevering. (Bilde: Veolia)
ROLIG: Tunnelen mellom skrogene er gått i oppløsning og deler er falt av. Sjøen var helt blikkstille da uhellet skjedde. (Bilde: Odd Eirik Hegge)
TREKLØVER: Veolia Transport har bestilt tre 35 meter lange katamaraner av Båtservice Verft. De bygges i carbonfiber (carbomfibersandwich), som støpes i Danmark. Skipene er designet av LMG Marine i Bergen. Skipene kalles: MS Sollifjell, MS Kistefjell og MS Fløyfjell. De kan ha inntil 250 passasjerer. (Bilde: Veolia)
UTRUSTET: Båtservice Verft i Mandal vant anbudskonkurransen om byggign av de tre første katamaranene i carbon. Byggingen tok om lag ett år. (Bilde: Veolia)

Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur

  • Industri

CarbonCat

  • Passasjerkatamaraner bygge i carbonsandwich.
  • Design: LMG Marin
  • Verft: Båtservice Mandal
  • Underleverandør av skrog: Tuco Marine Group, Danmark
  • Lengde: 35 meter
  • Passasjerer: 250
  • Veolia Transport har bestilt tre søsterskip, ”MS Sollifjell”, ”MS Kistefjell” og ”MS Fløyfjell”
  • Båtene skal gå i rute mellom Harstad -Finnsnes – Tromsø.
  • Ytterligere en CarbonCat er bestilt: CarbonCat 24, som har plass til 125 passasjerer og marsjfart 28 knop.

Veolia Transport har bestilt fire fartøy av den nye typen fra Båtservice verft i Mandal.

De superlette karbonsandwichbåtene skal være mer miljøvennlige enn de tradisjonelle hurtigbåtene. Utslipp av CO2, NOx og andre klimagasser halveres sammenlignet med ordinære hurtigbåter.

Veolia Transport tør ikke spekulere i om det er konstruksjonsfeil eller annet som forårsaket at deler av skroget gikk i oppløsning og deler falt av.

En dags ferd

Den 23. mars jublet Veolia Transport over å ha overtatt den første av de nye katamaranene. På vei fra Stavanger til Troms dagen etter, hørte mannskapet plutselig et brak og oppdaget av deler av tunnelen mellom skrogene var falt av. Fartøyet søkte nødhavn og ligger nå ved kai i Ålesund.

Sjøfartsdirektoratet og Havarikommisjonen for Sjøfart er koblet inn i saken.

Norsk tillit

Katamaranen MS Sollifjell er levert av Båtservice Mandal. Det er ett år siden Veolia Transport inngikk kontrakt med Båtservice om å levere tre CarbonCat35 passasjerkatamaraner. En fjerde båt, en noe mindre CarbonCat24, ble bestilt i desember.

Da sa konsernsjef Terje Førsvoll i Veolia Transport: – Det at vi igjen viser Båtservice Mandal tillit, er også et tegn på at vi har tro på verftet, både når det gjelder kvalitet og leveringsdyktighet.

Dansk støping

Båtservice Verft har satt bort støping og produksjon av skroget i karbonsandwich til en dansk underleverandør, Tuco Marine Group i Faaborg.

Tuco har ifølge egne hjemmesider ekspertise innen båtbygging i både glassfiber, karbonfiber, stål og aluminium. Gruppen skal i hovedsak ha bygget småbåter og yachter.

I referanselisten går det imidlertid ikke fram om Tuco Marine Group tidligere har levert passasjerbåter i karbonfiber, det refereres kun til de tre 35-meter CarbonCat-båtene for Båtservice.

En kilde TU har vært i kontakt med, hevder at det er svært viktig at karbonfiber-støpingen utføres korrekt for at materialet skal bli så sterkt som det er mulig. – Det krever mye erfaring, sier kilden, som vil være anonym.

Avventer etterforskning

Veolia Transport vil ikke gå bastant ut og snakke om verken konstruksjonsfeil, byggefeil eller annet.

– For oss som har ansvaret for våre passasjerer og ansattes sikkerhet hver dag, er det svært viktig å finne årsaken til skaden. Vi vil derfor bistå Sjøfartsdirektoratet og Havarikommisjonen med alle de ressurser de måtte ha behov for, sier daglig leder i Veolia Transport Nord AS, Stig Solheim.