FANT I SJØEN: Redningsskøyta Harald V fant dette stykket fra hurtigbåten Sollifjell ved Rødriv uktenfor Nord-Trøndelag en måned etter havariet utenfor Møre. Styket ble sendt til inspektør John Wilsgaard ved SHT på Kjeller. (Bilde: Tore Stensvold)

Uhildet gransking av Sollifjell-havari

  • Industri

Hurtigbåtkontrakt

  • Mars 2009: Veolia Transport vant anbud om å trafikkere tre ruter med hurtigbåter for Troms fylkeskommune. Båtene skal settes i trafikk ca. ett år etter kontrakt.
  • April 2009: Båtservice Mandal vant anbudskonkurranse om å levere tre hurtigbåter på 35 meter for 250 personer, bygget i karbonfiber. Tuco Composites i Danmark støper skrog og alt som bygges i karbonfibersandwich. Utrustes i Mandal.
  • 23. mars 2010: MS Sollifjell overleveres Veolia Transport.
  • 24. mars: Ved BUd utenfor Møre-kysten hører mannskapet et smell og deler av tunnelen går i oppløsning. Sjøfartsdirektoratet inndrar sertifikater.
  • 15. april: Redningsskøyta Harald V finner et stykke av tunnelens underside, ca. 5,6 x 3,5 m trekantstykke ved Rørvik


Karbonfibersandwich

Slik støpes skrogene:

  • T 700 karbonfiberduk (i antall og mønster ut fra spesifikasjoner for ønsket egenskap) fra Devold legges i form.
  • Sandwichmaterialet legges oppå og nye lag fiberduk.
  • Kanaler for resin (vinylester) er lagt inn i sandwichmaterialet.
  • Plastduk tettes om formen og all luft suges ut (vakuum, vanligvis 0,9 bar).
  • Det åpnes for resin som dermed suges ut igjennom kanaler og slanger og fyller alle tomrom.


Karbonfiberbåten Sollifjell gikk delvis i oppløsning på første tur etter overlevering fra verftet Båtservice Mandal til Veolia Sjø. Årsaken til ulykken er fortsatt en gåte.

Et trekantformet stykke av tunnelbunnen er funnet og brakt inn til laboratoriet hos SHT ved Lillestrøm. Det lå en måned i vannet før det ble funnet av redningsskøyta "Harald V" utenfor Rørvik i Nord-Trøndelag. Da hadde stykket drevet med vær og vind fra Bud utenfor Mørekysten.

Tunnelen mellom skrogene er gått i oppløsning og deler er falt av.
Veolia Transport har bestilt trre 35 meter lange katamaraner av Båtservice Verft. De bygges i karbonfiber (carbomfibersandwich), som støpes i Danmark. Skipene er designet av LMG Marine i Bergen.  Skipene kalles: MS Sollifjell, MS Kistefjell og MS Fløyfjell. De kan ha inntil 250 passasjerer.
SKADET: Tunnelen mellom skrogene på Sollifjell er gått i oppløsning og deler er falt av. Odd Eirik Hegge

Preget av sjøopphold

– Analyser av stykket kan nok hjelpe oss, selv om det bærer preg av å ha ligget i vannet i lang tid, sier SHT-inspektør John Wilsgaard.

SHT har slitt med å finne karbonfiberkompetanse i Norge som ikke har vært involvert i Sollifjell-prosjektet.

– Det er et relativt lite miljø, og det er tett sammenvevd, sier Wilsgaard.





Rapport i september

Nå er kontrakt skrevet med Det Norske Veritas. På fredag skal de granske Sollifjell på nært hold i Ålesund sammen med SHT og flere prøver skjæres ut for laboratorietesting.

DNV skal levere sin rapport innen 30. september. Flere av aktørene er utålmodige.

Sjøfartsdirektoratet har inndratt Sollifjells sertifikat. Verken rederi eller verft har søkt om godkjenning av de neste båtene i serien på tre.

LANGT: Havariinspektør John Wilsgaard viser ulykkesstedet utenfor Mørekysten og funnstedete av det 10 kvadratmeter store stykket vede Rørvik. Hurtigbåten Sollifjell
LANGT: Havariinspektør John Wilsgaard viser ulykkesstedet utenfor Mørekysten og funnstedet av det 10 kvadratmeter store stykket ved Rørvik.

Nye forbedringsforslag

– Sollifjell er holdt tilbake til den er sjødyktig igjen. Vi har dialog med rederi, verft og design vedrørende Sollifjell og søsterskipene. Vi har mottatt forslag til utbedring av struktur i forskip og tilhørende analyse av styrke. Disse er nå til vurdering, og må tas med i den helhetsvurdering Sjøfartsdirektoratet skal gjøre med tanke på en framtidig seilingstillatelse for alle fartøyene, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet.

Han sier at det er naturlig at den foreløpig ukjente årsak til Sollifjell-havariet vil spille en rolle i denne vurderingen.

– Det er ett moment vi må ta med i vår behandling, sier Fjon.

Sjekker godkjenningsprosedyrer

SHT har gått grundig gjennom saksbehandling og godkjenningsprosedyrer. SHT-inspektør Wilsgaard vil ikke si noe om dette nå.

– Dersom vi ser noe kritikkverdig i godkjenningsprosedyren, vil det bli tatt opp i en foreløpig rapport som en sikkerhetstilråding, sier Wilsgaard.

Tunnelen mellom skrogene er gått i oppløsning og deler er falt av.
Veolia Transport har bestilt trre 35 meter lange katamaraner av Båtservice Verft. De bygges i carbonfiber (carbomfibersandwich), som støpes i Danmark. Skipene er designet av LMG Marine i Bergen.  Skipene kalles: MS Sollifjell, MS Kistefjell og MS Fløyfjell. De kan ha inntil 250 passasjerer.
LETT: Båtservice Mandal fikk kontrakt med Veolia på levering av tre katamaraner på 35 meter ,med plass til 250 personer. Mandal-bedritfen satte ut karbonstøping til danske Tuco Composites. Veolia





Avviser støpefeil

Danske Tuco Composites har nå støpt skrogene til fire karbonfiberbåter for Båtservice Mandal.

Underleverandøren avviser kategorisk at det er brukt feil resin (lim) eller feil spesifikasjon på karbonfiberduken.

Administrerende direktør Jonas Pedersen i Tuco Composites sier at de har fulgt kravspesifikasjonene.

Inspektør John Wilsgaard, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) med en del av hurtigbåten Sollifjell. Karbonfiberbåten havarerte rett etter at rederiet overtok båten. En del av tunneltaket falt av. Et trekantstykke på 5,5 x 3,6 m ble funnet i sjøen en måned etterpå.
Administrerende direktør Jonas Pedersen i Tuco Composites sier at de har fulgt kravspesifikasjonene. KARBONFILLER: Inspektør John Wilsgaard fra SHT tror det avrevne stykket av Sollifjell kan være med og gi svar på hva som gikk galt. Tore Stensvold

– LMG Marin har satt opp spesifikasjonene, både type karbonfiber, sizing (forarbeiding) og bindemiddel. Jeg vil ikke gå i detalj på hvilke spesifikasjoner vi fikk, sier Pedersen til Teknisk Ukeblad.

Spesifikasjoner varierer fra prosjekt til prosjekt. Det avhenger av hvilke egenskaper man er ute etter.

Han hevder at Tuco Composites har nødvendig kompetanse til vakuumstøping av de store katamaranskrogene.

– Produksjonsteknisk helt i tråd med det vi har gjort tidligere. Vi har erfaring i å bygge såpass store skrog. Blant annet har vi levert en 35-meters båt med DNV-klasse, en monohull for en amerikansk eier, sier Pedersen.

Han mener det er liten forskjell på å støpe to- og ett-skrogsbåter.

Tuco Composites er nå i gang med den siste båten for Båtservice Mandal, en 24-meters katamaran. Den leveres i løpet av sommeren.

– Vi så ingen grunn til å avvente rapport fra SHT, sier Pedersen.