TO AV TRE: Veolia Transport hadde bestilt tre 35 meter lange katamaraner av Båtservice Mandal for levering i fjor. Etter ulykken med Sollifjell, fikk ikke de to siste sertifikat. Nå kan de imildertid settes i drift. De kan ta 250 passasjerer. (Bilde: Veolia)

Godkjenner karbonhurtigbåter

  • Industri

Sjøfartsdirektoratet har nå godkjent Kistefjell og Fløyfjell for passasjertransport.





Skipene var opprinnelig identiske med Sollifjell, som havarerte på sin første tur 24. mars i fjor. Nå har konstruktøren LMG Marin og verftet Båtservice Mandal gjort endringer på konstruksjonen.

Kan nå sertifiserers

I en pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet, heter det: "Basert på en grundig og helhetlig saksbehandling og gjennomgang, samt inspeksjon på stedet for å verifisere at forsterkningsarbeidet er utført, har Sjøfartsdirektoratet kommet frem til at en kan sertifiserer fartøyene Kistefjell og Fløyfjell."

SHT-kritikk

Denne uka varslet Statens havarikommisjon for transport (SHT) at granskingen av Sollifjell-ulykken tok lengre tid enn antatt. SHT rettet i TU kritikk mot blant annet Sjøfartsdirektoratet som hittil har sagt at de ville vente på granskingsrapporten før de godkjente Sollifjells søsterskip.

FLYTER: Selv med deler av undersiden på tunnelen mellom skrogene avrevet, var det aldri fare for at Sollifjell skulle synke. Designen og konstruksjon er kritisert.
SKADET: For snart ett år siden ble karbonhurtigbåten Sollifjell skadet på vei til Tromsø. Fortsatt ligger den ved kai i Ålesund. Tore Stensvold

Les også:

Uheldig konstruksjon

SHTs gransking av Sollifjell, har så langt avslørt at Sollifjell-konstruksjonen hadde vesentlige design- og konstruksjonssvakheter.

Direktoratet mener de nå med bistand fra Det Norske Veritas har fått verifisert at Kistefjell og Fløyfjell er ombygget og forsterket.

Avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet sier at direktoratet har hatt en kontinuerlig og god dialog med konsulent og verft for å få frem den nødvendige dokumentasjonen.

Grundig vurdering

– Sikkerheten settes alltid først ved sertifisering av alle typer fartøy. I denne saken har dette arbeidet tatt noe lengre tid enn normalt, men har vært nødvendig i forhold til den dokumentasjon som måtte innhentes og gjennomgås, sier Alvestad.

Ifølge direktoratet blir fartøyene ilagt operasjonsbegrensninger som er normalt for slike fartøy basert på fartsområde, passasjerkomfort, slamming, det vil si slag fra bølger som treffer undersiden av dekk, mellom de to skrogene.

SHT antar at det var slik slamming som forårsaket de store skadene på Sollifjell. Fartøytypen ble konstruert med en tverrgående bjelke som ikke var godt nok dimensjonert, og ifølge eksperter svært ugunstig plassert og utformet.

UHELDIG: Tverrbjelken mellom skrogene på Sollifjell var uheldig plassert og konstruert. Kraftig bølgeslag (slamming) i bjelken skadet skroget. Illustrasjon fra DNV-rapporten.
RAPPORT: DNV og SHT fastslo i en foreløpoig rapport i oktober at Sollifjells konstruksjon og design ikke tålte slamming den ble utsatt for på første tur. SHT

Les mer om Sollifjell:

Uhildet gransking av Sollifjell-havari

Sender inn materialprøver

Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet

Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur