TRE SØSTRE: To av disse båtene er nå godkjente og på vei nordover for å settes inn i rute. Sollifjell må også bygges om og forsterkes for å få sertifikat. Båtene kan seile i opp til 2,5 meter signifikant bølgehøyde. (Bilde: Veolia)

Karbonbåter settes i trafikk

  • Industri

CarbonCat:

  • Passasjerkatamaraner bygget i karbonsandwich.
  • Design: LMG Marin
  • Verft: Mandal Båtservice
  • Underleverandør av skrog: Tuco Marine Group, Danmark
  • Lengde: 35 meter
  • Passasjerer: 250
  • Veolia Transport har bestilt tre søsterskip, ”MS Sollifjell”, ”MS Kistefjell” og ”MS Fløyfjell”
  • Båtene ble bestilt for å settes i rute mellom Harstad -Finnsnes – Tromsø.

De to hurtigbåtene Kistefjell og Fløyfjell forlot Mandal Båtservice søndag morgen med kurs mot Harstad. Det er opp til Troms fylkeskommune å avgjøre når fartøyene går inn i rutetrafikk mellom Tromsø og Harstad.

Hurtigbåtene i karbon fikk sertifikatene først for ca. en måned siden, nesten ett år etter at søsterskipet Sollifjell havarerte på første tur. Skipene opereres av Veolia Transport.

Les også: Godkjenner karbonhurtigbåter

Ombygget

– Vi er 100 prosent trygge på at båtene nå er trygge. Vi har fulgt ombyggingen tett. Nå har de fått sertifikater og er dermed godkjente for drift, sier administrerende direktør Stig Solheim i Veolia Transport Nord til TU.

Skipene var opprinnelig identiske med Sollifjell, som havarerte på sin første tur 24. mars i fjor. Nå har konstruktøren LMG Marin og verftet Mandal Båtservice gjort endringer på konstruksjonen og bygget om og modifisert for å styrke fartøyene.

Ifølge sertifikatet skal nå kunne seile i opp til 2,5 meter signifikant bølgehøyde.

– Kapteinen vil ikke seile i så høy sjø. Det er veldig ukomfortabelt for passasjerene. Deres velvære er viktigst, selv om fartøyene godt kan tåle det, påpeker Solheim.

Les også: Bryter tidsfrist for Sollifjell-gransking

Seilingsforbud

Sollifjell ligger fortsatt til kai i Ålesund med seilingsforbud. Veolia Transport skal ha møte med verftet, underleverandører og forsikringsselskapet til uka. Båten vil bli bygget om og forsterket på samme måte, opplyser Solheim.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) gransker fortsatt ulykken med Sollifjell, men kunne i fjor høst slå fast at Sollifjell-konstruksjonen hadde vesentlige design- og konstruksjonssvakheter.

Les også:

FLYTER: Selv med deler av undersiden på tunnelen mellom skrogene avrevet, var det aldri fare for at Sollifjell skulle synke. Designen og konstruksjon er kritisert.
I RO: Sollifjell har fortsatt seilingsforbud, men nå skal det besluttes hvor skipet skal byggs om. Tore Stensvold

Godkjente

I begynnelsen av mars i år opplyste Sjøfartsdirektoratet at de med bistand fra Det Norske Veritas hadde fått verifisert at Kistefjell og Fløyfjell er ombygget og forsterket.

Skipstypen er utviklet i et samarbeid mellom LMG Marin og Båtservice Mandal. Skrogene er basert på Sea Lord skrogdesign, mens LMG Marin har gjort styrkeberegninger og laget produksjonsunderlaget.

Les også:

Dansk vakuumstøp

Mandal Båtservice satte ut støping og produksjon av skroget i karbonsandwich til den danske underleverandør Tuco Marine Group i Faaborg.

Skrogene er støpt ved hjelp av vakuum. SHTs gransking antyder at det var varierende kvalitet på sammenføyninger. Hovedproblemet var imidlertid knyttet til design, konstruksjon og operasjon.

Les også: Sender inn materialprøver

Framtidsbåter

Stig Solheim synes det er leit at karbonbåter framstilles som utrygge. Det seiler en lang rekke hurtigbåter i karbon både i Norge og utlandet.

– Karbonbåter er framtida. De er lette og har veldig lave utslipp sammenlignet med stål og aluminiumsbåter. Det er synd at karbon framstilles som problemet i media, sier Solheim.

De tre hurtigbåtene i karbonsandwich er de første av sitt slag levert fra Mandal Båtservice, som er kjent for aluminiumsbåter.

Les også: Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet

Lang erfaring

Brødrene Aa i Hyen har støpt båter i karbon i mange år. Båtbyggeren har levert over 20 hurtigbåter i karbon, uten at noen har havarert på grunn av materialet eller konstruksjonen.

Selskapet legger vekt på at karbon er langt bedre enn ordinær plast- og glassfiberforstekete båter. Sammenlignet med GRP, oppnås fire ganger høyere stivhet, to-tre ganger større strekkfasthet, mens vekta er 40 prosent lavere.

Les også:

Legger inn årene

Det franske Veolia-konsernet har bestemt seg for å gå ut av det norske markedet. Veolia Transport Norge skal derfor selges. Fire av topplederne har etablert Transport Holding AS og overtar virksomheten. På sjøsiden omfatter det 36 fartøy og alle kontrakter.

Nytt navn og logo er ikke endelig avtalt. De fire lederne er Vigdis Foldøy, Kjetil Førsvoll, Stig Solheim og Reidar Nilsen.

Bakgrunn: Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur